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Plato as seen by Aristotle, as seen by Medieval Commentators on the Metaphysics between the 1230s and the 1350s

Applicant Anzalone David Giuseppe Arie
Number 199854
Funding scheme Doc.CH (until 2020)
Research institution Theologische Fakultät Universität Luzern
Institution of higher education University of Lucerne - LU
Main discipline Philosophy
Start/End 01.03.2021 - 29.02.2024
Approved amount 172'398.00
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Keywords (10)

Being; Metaphysics; God; One; Plato; Aristotle; Aquinas; Ontology; Platonism; Aristotelianism

Lay Summary (French)

Lead
En Métaphysique I, 6, Aristote attribue à Platon la thèse qu’a l’origine des Idées, se trouvent l’Un (principe d’unité) et une dyade du Grand et Petit (principe de multiplicité). En Métaphysique III, 4 il identifie l’Un de Platon avec l’Être en soi. L’objectif de cette recherche est d’étudier la réception de ces passages d’Aristote dans les commentaires médiévaux latins de la Métaphysique entre 1230 et 1350 (p. ex. Richardus Rufus, Albertus Magnus, Thomas Aquinas, Alexandri de Alessandria), à savoir l’âge d’or des commentaires médiévaux de la Métaphysique.
Lay summary

Contenu et objectifs du travail de recherche

Il s’agira d’étudier l’attention que les commentateurs portaient aux concepts platoniciens de l’Un et du Grand et Petit. Ensuite suivra l’analyse de la relation entre l’Un et l’Être de Platon et l’identification médiévale de Dieu et l’Être en soi, dans les commentaires de la Métaphysique. La question se posera non seulement de savoir si les commentateurs ont trouvé une relation entre les deux doctrines, mais surtout s’ils ont été influencés par la critique d’Aristote qui voyait dans cette identification de l’Être et de l’Un, une forme de monisme, une doctrine qui, comme le panthéisme, affirme qu’il n’existe qu’une substance, le premier principe : Dieu.

Contexte scientifique et sociétal du projet de recherche

Le projet vise à contribuer à l'histoire du platonisme et, en particulier, de la réception médiévale des concepts de l’Un et du Grand et Petit : un thème rarement abordé (Jeck, Ventimiglia). Il vise également à contribuer à l'histoire de la doctrine de Dieu comme Être, en tenant compte du débat contemporain sur la réconciliation entre le concept de Dieu comme Être et comme personne (p.ex. Plantinga, Stump).

Direct link to Lay Summary Last update: 07.02.2021

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Abstract

The goal of this research is to analyse the reception of Metaphysics I, 6 987b18-988a17 and Metaphysics III, 4 1001a4-1001b25 in the medieval Latin commentaries on the Metaphysics between the 1230s and the 1350s. In Metaphysics I, 6 Aristotle testifies of Plato’s doctrine of the Principles of all things, including the Ideas: the One and the Dyad of Great and Small. In Metaphysics III, 4, Plato’s One is identified by Aristotle with Being itself. It seems that there has not yet been sufficient research concerning the reception of these doctrines in the Middle Ages, and the goal of this project is to start filling this gap by starting from the medieval commentaries on the Metaphysics. On the basis of the reception of Metaphysics III, 4 in particular an inquiry will be made into whether the medieval commentators found an analogy between Plato’s Being itself and the doctrine of God as ipsum esse subsistens. To achieve this objective, edited and unedited Latin medieval commentaries on the Metaphysics will be analysed from a palaeographical, philological, historico-philosophical and purely philosophical (theoretical) perspective, bringing back the results of the analysis to contemporary debates on the doctrine of God as Being itself. From a historico-philosophical point of view, this project fills a gap within the history of the medieval reception of “Plato as seen by Aristotle”. From a purely philosophical or theoretical point of view, this project is relevant for contemporary debates on the doctrine of God as ipsum esse subsistens within the contemporary philosophy of religion.
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