Project

Back to overview

User-Oriented Access to the Work. Art Documentaries between Marketing and Mediation

Applicant Schweizer Yvonne
Number 196597
Funding scheme Spark
Research institution Abteilung für Kunstgeschichte der Moderne Institut für Kunstgeschichte Universität Bern
Institution of higher education University of Berne - BE
Main discipline Visual arts and Art history
Start/End 01.04.2021 - 31.03.2022
Approved amount 94'381.00
Show all

All Disciplines (2)

Discipline
Visual arts and Art history
Theatre and Cinema

Keywords (11)

digital art documentaries; platform studies; vernacular; social media; video; film; series; format; art history; popular art history; user-generated content

Lay Summary (German)

Lead
Das Projekt analysiert Dokumentarfilme zur zeitgenössischen Kunstproduktion in digitalen Bildumgebungen. Der Schwerpunkt liegt auf Produktionen, die über Plattformen verfügbar sind. Ziel ist die Entwicklung einer Theorie des digitalen Gebrauchsfilms für die Kunstgeschichte.
Lay summary
Inhalt und Ziel des Forschungsprojekts

Das Projekt untersucht digitale dokumentarische Filme und Videos über Künstler_innen und deren Kunstproduktion. Diese zirkulieren auf Plattformen und werden online rezipiert. Manche sind nutzergeneriert, andere werden von Museen und Galerien in Auftrag gegeben. Über YouTube, Vimeo, Netflix sprechen die Filme eine große Zuschauerschaft an. Für eine breite Forschungsbasis geht das Forschungsprojekt auch Beispielen auf chinesischen Plattformen nach.

Eine Analyse von digitalen, insbesondere nutzergenerierten Dokumentarfilmen ist für die Kunstgeschichte neu. Das Fach beschäftigte sich bisher überwiegend mit dem BioPic und dem Künstlerporträt, etwa zu Vincent van Gogh, Gerhard Richter, Marina Abramovic. Diese Filme laufen in Kinos, Museen, Schulen oder im TV. Sie bestärken mit filmischen Mitteln die Legendenbildung um die Figur des ingeniösen, doch krisengeschüttelten Künstlers, seltener der Künstlerin. Das Projekt geht hingegen der These nach, dass die Webfilme neue Narrative etablieren, die sich der Rhetorik jener Distributionsnetzwerke entlehnen, in denen sie zirkulieren – Narrative der geteilten Autorschaft und des Crowdfunding, des globalen Erfolgs, des Managements künstlerischer Karrieren.

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext
Die Analyse widmet sich zusammenhängenden digitalen Konvoluten und nutzt serielle Verfahren. Es verbindet medienwissenschaftliche Ansätze der platform studies mit kunsthistorischen Fragen zum Kanon und zur Analyse populärer Kunstformen.
Direct link to Lay Summary Last update: 01.02.2021

Responsible applicant and co-applicants

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Prof. Dr. Annette Urban, Universität Bochum Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
PD Dr. Sigve Haug, XIA, Universität Bern Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Nadia Radwan, Universität Bern Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
briefings. Kurzvorträge über innovative Forschung Individual talk Infrastrukturen der Nutzerbeteiligung. do it und das Social Web anno 2002 30.06.2021 Goethe-Universität Frankfurt am Main, Institut für Kunstpädagogik, Germany Schweizer Yvonne;
Open Arts. New Audiovisual Scenarios for the Circulation of the Arts Talk given at a conference A User-Generated Film? The Loop of Perception in "Banksy Does New York" 20.04.2021 DAMSLab, University of Bologna, Italy Schweizer Yvonne;
Art Readings 2021 – New Art Module: Personalia Talk given at a conference Profiles. Formatting the Visual Artist on Patreon.com 13.04.2021 Institute of Art Studies, Bulgarian Academy of Sciences, Bulgaria Schweizer Yvonne;


Communication with the public

Communication Title Media Place Year
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) NFT-Kunst (I). Der Zauber des nativ digitalen Unikats ZI Spotlight International 2021
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) NFT-Kunst (II). Mediengeschichte des nativ digitalen Originals ZI Spotlight International 2021

Abstract

This project investigates the digital circulation and reception of art documentaries on video platforms like YouTube, Vimeo or Netflix as well as on specialized streaming services such as dis.art. I examine a corpus of recent videos, web series, documentaries and mockumentaries which focus on the production of contemporary works of art. The project intends to elaborate a comparative approach by extending to Chinese social media and video platforms like Youku, Bilibili, and WeChat. It will analyse a) professionally produced documentaries, but also b) user-generated, vernacular formats that are specific to the platforms.So far, art historical research has mainly been devoted to documentary films that have been shown in cinemas, museums, schools or on TV. Here, the traditional myths of the "creating" or "creative" artist have been reactivated by cinematic means. My project however brings to the fore a different perspective. The easily accessible, yet economically driven video platforms provide for different target groups. The hypothesis is that digital documentaries establish new narratives borrowing from the rhetoric of the distribution networks in which they circulate. I focus on the infrastructural aspects of their production and reception, for example, models of crowd funding, but also the rhetoric they have established in response to the new distributive networks in which they circulate: Narratives of shared authorship, of self-made success, of managing artworks - all of which distinguish them fundamentally from traditional examples of art documentaries. The use of digital channels has opened up opportunities to make the art practice on the margins of globally marketed centers of art visible. The project will for the first time map the field of vernacular art documentaries. It is located in the current discourses of both the disciplines art history and film studies around popular forms of art education, the post-filmic as well as the documentary. The focus on the distribution of vernacular productions allows me to present an original new account towards the history of art documentaries by bridging platform studies with tried and tested art historical methodologies.
-