Project

Back to overview

Polifonia sforzesca: i cicli di mottetti nei Libroni del Duomo di Milano tra liturgia, devozione e patronage ducale

English title Sforza Polyphony: The Motet Cycles in the Milanese Libroni between Liturgy, Devotion, and Ducal Patronage
Applicant Pavanello Agnese
Number 172933
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Schola Cantorum Basiliensis Musik Akademie Basel FHNW
Institution of higher education University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland (without UTE) - FHNW
Main discipline Musicology
Start/End 01.01.2018 - 31.01.2021
Approved amount 595'469.00
Show all

All Disciplines (6)

Discipline
Musicology
General history (without pre-and early history)
Religious studies, Theology
Ecclesiastical history
Other languages and literature
Music, Theatre

Keywords (9)

Motet Cycles; Musicology; Critical Edition Open Access; Performance Practice; Mass Liturgy; Intertextuality; Renaissance Polyphony; Sacred Latin Texts; Codicological study

Lay Summary (Italian)

Lead
Polifonia sforzesca: i cicli di mottetti nei Libroni del Duomo di Milano tra liturgia, devozione e patronage ducale
Lay summary

I cicli di mottetti conosciuti come motetti missales rappresentano un corpus di particolare interesse per la storia della musica europea di fine Quattrocento. Tràditi per la maggior parte nei codici che il maestro di cappella Franchino Gaffurio fece allestire per il Duomo di Milano (i cosiddetti Libroni), ma composti in origine nell’ambito della cappella di corte sforzesca, essi documentano un uso di musica polifonica durante la liturgia della messa che presenta caratteri ben distinti rispetto ai quelli dei ben più diffusi cicli polifonici basati sui testi dell’ordinarium missae.

Pur mirando a proseguire le ricerche già avviate su questo repertorio ed esplorando il contesto storico e liturgico-devozionale di riferimento, il presente progetto è incentrato in particolare sullo studio approfondito dei manoscritti gaffuriani dell’Archivio della Veneranda Fabbrica del Duomo di Milano e sulla realizzazione di una nuova edizione critica digitale dei motetti missales. Si condurrà pertanto una analisi codicologica dettagliata dei Libroni e la loro digitalizzazione integrale, che li renderà accessibili online.

Per l’edizione critica dei cicli di motetti missales ci si avvarrà dei nuovi dati raccolti nel Motet Cycles Database. La nuova edizione, corredata da un apparato critico e da un commentario analitico, sarà realizzata in formato digitale e verrà integrata in un portale di studio che comprenderà database, archivio digitale, edizione critica, apparati e brevi monografie, e sarà interlacciato con altre risorse online. Il portale si profilerà, pertanto, come uno strumento integrato dal carattere metodologicamente innovativo, interamente ricercabile e disponibile in open access, destinato a interessare non solo musicologi, ma studiosi di varie discipline.

 

Direct link to Lay Summary Last update: 15.11.2017

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Project partner

Publications

Publication
MCE 1: Loyset Compère, Hodie nobis, Critical Edition, ed. by Daniele Filippi
FilippiDaniele (2021), MCE 1: Loyset Compère, Hodie nobis, Critical Edition, ed. by Daniele Filippi, Eigenverlag, Basel.
MCE 2: [Loyset Compère?], Ave domine Iesu Christe, ed. by Daniele Filippi
FilippiDaniele (2021), MCE 2: [Loyset Compère?], Ave domine Iesu Christe, ed. by Daniele Filippi, Eigenverlag, Basel.
MCE 3: Loyset Compère, Ave virgo gloriosa (Galeazescha)
FilippiDaniele (2021), MCE 3: Loyset Compère, Ave virgo gloriosa (Galeazescha), Eigenverlag, Basel.
MCE 4: Franchinus Gaffurius, Salve mater salvatoris
CassiaCristina (2021), MCE 4: Franchinus Gaffurius, Salve mater salvatoris, Eigenverlag, Basel.
MCE 6: Gaspar van Weerbeke, Quam pulchra es, ed. by Cristina Cassia
CassiaCristina (2021), MCE 6: Gaspar van Weerbeke, Quam pulchra es, ed. by Cristina Cassia, Eigenverlag, Basel.
MCE 8: Anonymous, Natus sapientia Ed.by Cristina Cassia
CassiaCristina (2021), MCE 8: Anonymous, Natus sapientia Ed.by Cristina Cassia, Eigenverlag, Basel.
MCE General Introduction to Motet Cycles Edition
Pavanello Agnese (2021), MCE General Introduction to Motet Cycles Edition, Eigenverlag, Basel.
Operation Libroni: Franchinus Gaffurius and the Construction of a Repertory for Milan’s Duomo
FilippiDaniele (2020), Operation Libroni: Franchinus Gaffurius and the Construction of a Repertory for Milan’s Duomo, in Kügle Karl (ed.), Brepols, Turnhout, 101-114.
Catalogo dei Libroni gaffuriani
CassiaCristina (2019), Catalogo dei Libroni gaffuriani, in Pavanellio Agnese, Filippi Daniele (ed.), Libreria Musicale Italiana, Lucca, 291-389.
La compilazione del Catalogo dei Libroni: problemi e osservazioni
CassiaCristina (2019), La compilazione del Catalogo dei Libroni: problemi e osservazioni, in Pavanello Agnese, Filippi Daniele (ed.), Libreria Musicale Italiana, Lucca, 275-290.
‘Scripsi et notavi’: Scribes, Notators, and Calligraphers in the Workshop of the Gaffurius Codices
Pantarotto Martina, ‘Scripsi et notavi’: Scribes, Notators, and Calligraphers in the Workshop of the Gaffurius Codices, in Agnese Pavanello (ed.), Libreria Musicale Italiana, Lucca.
Gaffurius at the Mirror: The Internal Concordances of the Libroni
CristinaCassia, Gaffurius at the Mirror: The Internal Concordances of the Libroni, in Agnese Pavanello (ed.), Libreria Musicale Italiana, Lucca.
Gaffurius’s Paratexts: Notes on the Indexes of Libroni 1–3
DanieleFilippi, Gaffurius’s Paratexts: Notes on the Indexes of Libroni 1–3, in Agnese Pavanello (ed.), Libreria Musicale Italiana, Lucca.
MCE 5: Gaspar van Weerbeke, Ave mundi domina, ed. by Agnese Pavanello,
PavanelloAgnese, MCE 5: Gaspar van Weerbeke, Ave mundi domina, ed. by Agnese Pavanello,, Eigenverlag, Basel.
MCE 7: Anonymous, Gaude flore virginali, ed. by Agnese Pavanello
Pavanello Agnese, MCE 7: Anonymous, Gaude flore virginali, ed. by Agnese Pavanello, Eigenverlag, Basel.
Reopening Gaffurius’s Libroni
Agnese Pavanello, Reopening Gaffurius’s Libroni, Libreria Musicale Italiana, Lucca.
Reopening the Milanese Libroni. The not-Milanese repertoire of the Libroni: A potential guidepost to ways of transfer and musical exchanges
PavanelloAgnese, Reopening the Milanese Libroni. The not-Milanese repertoire of the Libroni: A potential guidepost to ways of transfer and musical exchanges, in Pavanello Agnese (ed.), Libreria Musicale Italiana, Lucca.
The Making and the Dating of the Gaffurius Codices: Archival Evidence and Research Perspectives
DanieleFilippi, The Making and the Dating of the Gaffurius Codices: Archival Evidence and Research Perspectives, in Agnese Pavanello (ed.), Libreria Musicale Italiana, Lucca.

Datasets

Catalogue of Gaffurius's Libroni (Milan, Archivio della Veneranda Fabbrica del Duomo)

Author Cassia, Cristina; Wissmann, Rolf
Publication date 04.03.2019
Persistent Identifier (PID) https://www.gaffurius-codices.ch/s/portal/page/catalogue
Repository https://www.gaffurius-codices.ch/s/portal/page/home


Inventory of Gaffurius's Libroni (Archivio Musicale della Veneranda Fabbrica del Duomo)

Author Cassia, Cristina; Pantarotto, Martina; Filippi, Daniele; Wissmann, Rolf
Publication date 04.03.2019
Persistent Identifier (PID) https://www.gaffurius-codices.ch/s/portal/page/inventory
Repository Gaffurius Codices ONline


Motet Cycles Edition (Critical Digital Editiion)

Author Pavanello, Agnese; Filippi, Daniele; Cassia, Cristina; Wissmann, Rolf
Publication date 04.03.2021
Persistent Identifier (PID) https://www.gaffurius-codices.ch/s/portal/page/editions
Repository https://www.gaffurius-codices.ch/


Digitalized Images of Gaffurius's Libroni with Metadata

Author University of Oxford, DIAMM; Wissmann, Rolf
Persistent Identifier (PID) https://www.gaffurius-codices.ch/s/portal/page/sources
Repository https://www.gaffurius-codices.ch/


Resources Materials zu Gaffurius's Libroni

Author Filippi, Daniele
Persistent Identifier (PID) https://www.gaffurius-codices.ch/s/portal/page/ResMaterials
Repository https://www.gaffurius-codices.ch


Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Laurent Pugin, RISM Schweiz Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Laboratorio di informatica musicale, Università degli Studi di Milano Italy (Europe)
- Industry/business/other use-inspired collaboration
Jürgen Enge, Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNWm Center for Digital Matter Switzerland (Europe)
- Research Infrastructure
Cory McKay, McGill University Canada (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Daniel Berthereau (Sempiternelia: humanités numériques) France (Europe)
- Research Infrastructure
- Industry/business/other use-inspired collaboration
Julia Craig-McFeely, University Oxford (DIAMM) Great Britain and Northern Ireland (Europe)
- Industry/business/other use-inspired collaboration
Maddalena Peschiera, Archivio della Veneranda Fabbrica del Duomo di Milano Italy (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Exchange of personnel
Martina Pantarotto, E Campus University Italy (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Donnerstagsakademie der Schola Cantorum Basiliensis, Basel 14.1.2021 Individual talk Gaffurius Goes Online, or The Digital (and Physical) Future of Polyphonic Sources 14.01.2021 Basel, Switzerland Wissmann Rolf; Cassia Cristina; Pavanello Agnese; Filippi Daniele Valentino;
Corso di Alta Formazione in mediazione e valorizzazione del patrimonio culturale di interesse religioso Individual talk La Milano cristiana del Rinascimento: La musica sacra (1470 –1520) 09.12.2019 Milan, Italy Filippi Daniele Valentino;
47th Medieval and Renaissance Music Conference, Basel, 3-6 July 2019 Talk given at a conference Gaffurius at the Mirror: The Internal Concordances of the Libroni 03.07.2019 Basel, Switzerland Cassia Cristina;
47th Medieval and Renaissance Music Conference, Basel, 3-6 July 2019 Talk given at a conference Opera et solicitudine Franchini Gaffori … impensa vero Venerabilis Fabrice”: Archival Evidence on Operation Libroni 03.07.2019 Basel, Switzerland Filippi Daniele Valentino;
Il Duomo al tempo di Leonardo Talk given at a conference Il cantiere musicale di Franchino Gaffurio, maestro di cappella del Duomo 06.05.2019 Milan, Italy Filippi Daniele Valentino;
47th Medieval and Renaissance Music Conference, Musik-Akademie Talk given at a conference Reopening the Milanese Libroni. The not-Milanese repertoire of the Libroni: A potential guidepost to ways of transfer and musical exchanges 03.03.2019 Basel, Switzerland Pavanello Agnese;
The Anatomy of Polyphonic Music around 1500, Cascais Talk given at a conference Singing polyphony at Mass: The motetti missales and the issue of stylistic identity 27.06.2018 Cascais, Portugal Pavanello Agnese;
Sound Memories Project Conference Talk given at a conference Operation Libroni: Gaffurius, the Sforza, and the Construction of a Repertory for Milan’s Duomo 28.05.2018 Utrecht, Netherlands Filippi Daniele Valentino;
Accademic Lecture Individual talk 'Sforzando': Investigating (and Digitalizing) Manuscripts of Polyphony from the Milan of the Sforza dukes 26.03.2018 Boston University, United States of America Filippi Daniele Valentino;


Knowledge transfer events

Active participation

Title Type of contribution Date Place Persons involved
Seminar on the digital editions Workshop 06.12.2018 Basel, Switzerland Filippi Daniele Valentino; Pavanello Agnese; Cassia Cristina; Ferro Eva; Wissmann Rolf;


Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Media relations: print media, online media Gaffurius Goes Online, or The Digital (and Physical) Future of Polyphonic Sources Donnerstags-Akademie, Schola Cantorum Basiliensis (Online Zoom-Presentation) International 2021
Talks/events/exhibitions Exhibition Il Duomo al tempo di Leonardo, Museo del Duomo (Daniele Filippi co-curator) International 2019
Print (books, brochures, leaflets) Konzert Milan 1489: Music for the Wedding of Gian G. Sforza and I. of Aragon (concept., booklet) International 2019
Talks/events/exhibitions Pre-concert talks, Month of Music at the Duomo (Daniele Filippi) International 2019
Talks/events/exhibitions The Soundscape of Sforza MIlan (Daniele Filippi), FestivalLungo Biella International 2019
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Polifonia sforzesca- A Research Project of the Schola Cantorum Basiliensis International 2018

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
149236 Cicli di mottetti tra Quattro e Cinquecento: funzione, performance, e disegno compositivo nel contesto di pratiche musico-liturgiche e devozionali 01.09.2014 Project funding (Div. I-III)

Abstract

I cicli di mottetti conosciuti come motetti missales, tràditi per la maggior parte nei codici che il maestro di cappella Franchino Gaffurio fece allestire per il Duomo di Milano verso la fine del Quattrocento (i cosiddetti Libroni), rappresentano un corpus musicale di particolare interesse per la storia della musica europea di fine Quattrocento. Composti originalmente, secondo quanto suggerito dai più recenti studi, nell’ambito della cappella di corte sforzesca, essi documentano un uso di musica polifonica durante la liturgia della messa che presenta caratteri ben distinti rispetto ai quelli dei ben più diffusi cicli polifonici basati sui testi dell’ordinarium missae. Per le loro peculiari caratteristiche testuali e stilistiche, questi cicli pongono una serie di interrogativi che riguardano l’assetto formale, le modalità di trasmissione e di realizzazione sonora, e il loro rapporto funzionale con la liturgia, che assommano tutte le questioni aperte e dibattute inerenti al genere mottettistico del periodo. Il presente progetto mira ad imprimere una svolta alle ricerche su questi cicli di mottetti, approfondendo gli studi sui testi, analizzando e studiando filologicamente le musiche, ed esplorando il contesto storico e liturgico-devozionale di riferimento. Le attività di ricerca, da svolgere in archivi e biblioteche milanesi ed europee, e destinate anche a conferire ulteriori dati al Motet Cycles Database di prossima pubblicazione, comprenderanno il primo studio approfondito e comparato dei manoscritti gaffuriani, i principali testimoni di tale repertorio, conservati presso l’Archivio della Veneranda Fabbrica del Duomo di Milano. I Libroni non solo costituiscono i più antichi libri di polifonia del Duomo, ma sono da annoverare tra le più importanti fonti di musica polifonica dell’epoca di Josquin des Prez. Uno studio codicologico aggiornato e dettagliato dei manoscritti, che consenta di ridefinirne la cronologia e il processo di compilazione materiale, servirà fra l’altro a chiarire la posizione dei cicli di mottetti rispetto al resto del repertorio trasmesso nei Libroni, e getterà luce sul processo di trasferimento del repertorio stesso dall’ambito della corte sforzesca a quello della cattedrale. Rientra nel progetto la digitalizzazione integrale dei codici (già autorizzata preliminarmente dall’Archivio della Veneranda Fabbrica), che renderà accessibili online i manoscritti alla comunità scientifica internazionale, consentendo ulteriori indagini comparate e contestualmente mirate. Completerà il progetto la preparazione di una edizione critica dei cicli di motetti missales che risponda ai più moderni criteri ecdotici e che faccia tesoro della messe di dati raccolti nel Motet Cycles Database. La nuova edizione, corredata da un apparato critico e da un commentario analitico, sarà integrata con il Motet Cycles Database stesso. Il nuovo portale di studio che comprenderà database, archivio digitale, edizione critica, apparati e brevi monografie e sarà interlacciato con altre risorse online (dal DIAMM al Cantus database) si profilerà, pertanto, come uno strumento integrato dal carattere metodologicamente innovativo, interamente ricercabile e disponibile in open access, destinato a interessare non solo musicologi, ma studiosi di varie discipline: codicologi, liturgisti, specialisti di studi sforzeschi, medievisti e rinascimentalisti in genere. English TranslationThe motet cycles known as motetti missales are copied, with few exceptions, in the manuscripts prepared for the Duomo in Milan under the direction of chapel master Franchino Gaffurio from c.1490. Presumably composed for the chapel of the Sforza dukes, the cycles attest to a use of polyphonic music during the liturgy of Mass which is fundamentally different from that of regular polyphonic settings of the ordinarium missae. For their peculiar characteristics, these cycles form a musical corpus of outstanding interest. Their relationship with the liturgy, their texts, their musical structure and style, the way they are copied in the manuscripts, their implication in terms of performance practice, all raise intriguing questions, which represent open and most debated issues regarding the motet production at that time.The present project aims at marking a turning point in the research about the motetti missales, by investigating the texts, by analyzing and critically editing the music, and by further exploring their historical and liturgical-devotional context. Besides extensive archival work in Milanese archives and libraries, the project includes the first systematic and comparative study of the Gaffurio manuscripts (the so-called Libroni, held at the Archive of the Veneranda Fabbrica del Duomo di Milano). The Libroni not only are the main testimonies for this repertoire and the oldest polyphony books at the Duomo, but are to be considered among the most important sources for polyphony in the age of Josquin des Prez. A modern and detailed codicological study of the Libroni will help re-define their chronology and explain how they were materially compiled. Furthermore, it will clarify the relationship between the corpus of the missales and the rest of the repertoire included in the Libroni, and it will shed new light on the transfer of musical compositions from the ducal chapel to the cathedral. The project also includes the complete digitization of the Libroni (already authorized by the Archive of the Veneranda Fabbrica): once made available online and enriched with metadata, it will give the scholarly community new and much awaited opportunities of investigation. Another aspect of this project will be the preparation of a critical edition of the cycles: based on the most up-to-date philological criteria, the edition will benefit from the rich amount of data about sources, texts, and concordances already stored in the Motet Cycles Database. The edition will comprise a critical apparatus and an analytical commentary, and will be interlinked with the Motet Cycles Database. The resulting new research portal will, thus, include the database, the digital archive, the critical edition, and a set of short monographic essays. This innovative research tool, interlinked with other online resources (such as DIAMM and the Cantus database), will be open access and entirely searchable. It will interest not only musicologist, but students and scholars in various disciplines: codicologists, liturgists, scholars of Sforza studies, medievalists and scholars of the early modern era in general.
-