Project

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Reducing Energy Consumption and Promoting Green Electricity. The Role of Soft Incentives

Applicant Liebe Ulf
Number 153715
Funding scheme NRP 71 Managing Energy Consumption
Research institution Institut für Soziologie Universität Bern
Institution of higher education University of Berne - BE
Main discipline Sociology
Start/End 01.02.2015 - 31.12.2019
Approved amount 349'792.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Sociology
Economics

Keywords (8)

Social Norms; Green Electricity; Symbolic Rewards; Field Experiment; Default Option; Stated Choice Experiment; Panel Survey; Energy Consumption

Lay Summary (German)

Lead
Die überwiegende Anzahl an Studien zu Umwelthandeln, das Energiesparen und die Nutzung von Ökostrom einschliesst, ist umfragebasiert und/oder stellt auf ökonomische Anreize wie Preiseffekte ab. Es ist aber wenig über die Wirkung weicher bzw. sozialer Handlungsanreize wie soziale Normen bekannt, und es existieren vergleichsweise wenige experimentelle Studien, die Effekte sozialer Anreize klar ermitteln können.
Lay summary
Unser zentrales Ziel ist zu untersuchen, wie sogenannte weiche, soziale bzw. nicht-monetäre Anreize auf das Energiesparverhalten und die Nutzung von Ökostrom in Privathaushalten wirken. Weiche Anreize sind mit geringen oder keinen ökonomischen Kosten verbunden und beinhalten die Kommunikation von sozialen Normen (z.B. Informationen über das Energiesparverhalten anderer Haushalte), symbolische Belohnungen (z.B. eine nicht-finanzielle Anerkennung beim Umstieg auf Ökostrom) und die Festlegung von Standardoptionen bei Auswahlentscheidungen (z.B. Ökostrom als Basispaket beim Vertragsabschluss). Wir testen die Wirkung dieser Anreize in verschiedenen Experimenten. Erstens integrieren wir experimentelle Ansätze – den systematischen Vergleich von Gruppen mit und ohne soziale Anreize – in einer landesweiten Bevölkerungsbefragung. Zweitens werden wir (Feld-)Experimente in Zusammenarbeit mit Energieunternehmen durchführen. Bei der Bevölkerungsbefragung handelt es sich um eine Panelbefragung, in der dieselben Personen zu mehreren Zeitpunkten befragt werden. Dadurch kann herausgefunden werden, wie sich der Energieverbrauch der Schweizer Bevölkerung über die Zeit entwickelt und was den Energieverbrauch, neben weichen Anreizen, massgeblich beeinflusst (z.B. Einstellungen und Werte).
Direct link to Lay Summary Last update: 27.10.2014

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
All talk and no action? An analysis of environmental concern, income and greenhouse gas emissions in Switzerland
Bruderer Enzler Heidi, Diekmann Andreas (2019), All talk and no action? An analysis of environmental concern, income and greenhouse gas emissions in Switzerland, in Energy Research & Social Science, 51, 12-19.
Do environmental concern and future orientation predict metered household electricity use?
Bruderer Enzler Heidi, Diekmann Andreas, Liebe Ulf (2019), Do environmental concern and future orientation predict metered household electricity use?, in Journal of Environmental Psychology, 62, 22-29.
What is missing in research on non-monetary incentives in the household energy sector?
Liebe Ulf, Gewinner Jennifer, Diekmann Andreas (2018), What is missing in research on non-monetary incentives in the household energy sector?, in Energy Policy, 123, 180-183.
Eine CO2-Abgabe mit Rückerstattung hilft dem Klima – und nicht nur die unteren Einkommensschichten haben mehr Geld im Portemonnaie!
Diekmann Andreas, Bruderer Enzler Heidi, Eine CO2-Abgabe mit Rückerstattung hilft dem Klima – und nicht nur die unteren Einkommensschichten haben mehr Geld im Portemonnaie!, in GAIA, 03/2019.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Energie Thun AG Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Industry/business/other use-inspired collaboration
Energie Wasser Bern Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Industry/business/other use-inspired collaboration
BKW Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Industry/business/other use-inspired collaboration
Prof. Dr. Peter Preisendörfer, Department of Sociology, University of Mainz, Germany Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Andreas Kontoleon, Department of Land Economy, University of Cambridge, UK Great Britain and Northern Ireland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Sustainable Cooperation (SCOOP) Conference Talk given at a conference How „soft“, non-monetary incentives, affect behaviour. Findings from survey data and field experiments. 28.08.2019 Leusden, Netherlands Diekmann Andreas;
14th European Sociological Association (ESA) Conference Talk given at a conference Choosing Green Energy. A Social Dilemma With a Solution. 20.08.2019 Manchester, Great Britain and Northern Ireland Diekmann Andreas;
Universität Konstanz Individual talk Wie „weiche“, nicht-monetäre Anreize unser Verhalten beeinflussen. Ergebnisse aus Feldexperimenten zum Umweltverhalten. 25.06.2019 Konstanz, Germany Diekmann Andreas;
18th International Conference on Social Dilemmas Talk given at a conference Choosing Green Energy. A Social Dilemma With a Solution. 03.06.2019 Sedona, Arizona, United States of America Diekmann Andreas;
Universität Trier Individual talk Wie „weiche“, nicht-monetäre Anreize unser Verhalten beeinflussen. Ergebnisse aus Feldexperimenten zum Umweltverhalten. 07.05.2019 Trier, Germany Diekmann Andreas;
IMEBESS Conference Talk given at a conference Choosing Green Energy. A Social Dilemma With a Solution. 02.05.2019 Utrecht, Netherlands Gewinner Jennifer; Diekmann Andreas; Liebe Ulf;
International Conference on Environmental Psychology Talk given at a conference Heterogeneity in the Effect of Green Energy Defaults 29.06.2018 Montreal, Canada Gewinner Jennifer;
Syntheseworkshop „Akzeptanz“ SNF Talk given at a conference Reducing Energy Consumption and Promoting Green Electricity. The Role of Soft Incentives 08.06.2018 Bern, Switzerland Diekmann Andreas; Näf Matthias;
Kolloquium «Soziologie», Universität Leipzig Individual talk Was leistet „Nudging“ wirklich? Eine kritische Bewertung von Thaler und Sunsteins Technik der Verhaltensmanipulation 23.05.2018 Leipzig, Germany Diekmann Andreas;
Analytische Soziologie: Theorie und empirische Anwendungen Talk given at a conference Heterogeneity in the Effect of Green Energy Defaults 22.11.2017 Venedig, Italy Diekmann Andreas; Gewinner Jennifer;
Kongress der American Sociological Association (ASA) Talk given at a conference Discounting the Future. Does it Increase Household’s Energy Consumption? 12.08.2017 Montreal, Canada Diekmann Andreas;
International Conference on Social Dilemmas (ICSD) Poster Do Future-Oriented Persons Use Less Energy? A Study Combining Survey and Metered Electricity Usage Data 20.06.2017 Taormina, Italy Diekmann Andreas;
Human Dimensions of Environmental Risks Talk given at a conference : Literature Review Green Nudging. Focus: Electricity Consumption and Green Energy Uptake 23.05.2017 Ascona, Switzerland Liebe Ulf; Gewinner Jennifer; Diekmann Andreas;
Human Dimensions of Environmental Risks. Behavioural Experiments, Field Experiments, Survey Research Talk given at a conference Discounting the Future. Does it Increase Household’s Energy Consumption? 21.05.2017 Ascona, Switzerland Diekmann Andreas; Liebe Ulf;
38. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Soziologie Talk given at a conference Neue Wege der Umweltsoziologie 29.09.2016 Bamberg, Germany Diekmann Andreas;
Kolloquium Soziologie, Universität Kaiserslautern Talk given at a conference Soziale Normen und „soft incentives“. Experimente und Feldexperimente zum Umweltverhalten 27.01.2016 Kaiserslautern, Germany Diekmann Andreas;


Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Media relations: print media, online media Darum brauchen Männer mehr Strom als Frauen Watson International 2019
Media relations: print media, online media Der Fussabdruck der Schweizer NZZ am Sonntag German-speaking Switzerland 2019
Media relations: print media, online media Donne hanno impronta ecologica migliore, studio ETH tvsvizzera.it Italian-speaking Switzerland 2019
Media relations: print media, online media Electricité: femmes plus économes que les hommes 20min.ch Western Switzerland 2019
Media relations: print media, online media ETH: Je Höher das Eeinkommen, desto schlechter die Klimabilanz MESSENGER.CH German-speaking Switzerland 2019
Media relations: print media, online media Étude de l'EPF: les Hommes sont plus grands Climat Pécheurs que les Femmes Decotidien Western Switzerland 2019
Media relations: print media, online media Frauen haben um einen Viertel ökologischeren Fussabdruck als Männer Keystone Schweizerische Depeschenagentur German-speaking Switzerland 2019
Media relations: print media, online media Frauen sind netter zum Klima als Männer Berner Zeitung German-speaking Switzerland 2019
Media relations: radio, television L'empreinte écologie individuelle RTS Radio La 1ère Western Switzerland 2019
Media relations: print media, online media Les bons gestes ne réduisent pas l'empreinte carbone Le Temps Western Switzerland 2019
Media relations: radio, television Männer sind die größeren Klimasünder als Frauen BR24 Bayrischer Rundfunk International 2019
Media relations: radio, television Quanto influisce il reddito di una persona sulla sua impronta ecologica? Radiogiornale 12.30 Italian-speaking Switzerland 2019
Media relations: radio, television Studie zum ökologischen Fußabdruck Frauen verbrauchen weniger Energie als Männer hr-iNFO International 2019
Media relations: print media, online media Studie: Männer sind die größeren Klimasünder Neue Westfälische International 2019

Abstract

This project relies on economic, sociological and social psychological approaches to investigate energy-saving behaviour and the use of green electricity at the household level. A key question is how soft (i.e. non-monetary) incentives such as social rewards and descriptive norms encourage energy saving and green electricity use. We investigate this main question on different scales: a) for the Swiss population and b) for customers of two electricity suppli-ers (“Energie Wasser Bern” and “Energie Thun AG”). Regarding energy use, this project comprises in particular energy-related behaviour in the areas electricity, mobility, heating, nutrition, and consumption. We employ various experimental and survey research methods in order to test the effect of different soft incentives and to explain energy use. Methods applied include longitudinal survey designs, stated choice experiments, survey-based interven-tion studies, field experiments, and natural experiments. The specific research objectives are:(1) To provide a description of the Swiss population’s energy consumption, that is, the cumulative energy demand (including the areas electricity, mobility, heating, nutrition, con-sumption) over time;(2) To analyse, in a longitudinal perspective, the determinants of energy consumption - the cumulative energy demand - considering socio-economic characteristics, long-term versus short-term consumer decisions, social norms, values, environmental concern, subjective discount rates;(3) To experimentally test the effect of different measures to reduce energy consumption and to promote green electricity usage: social norms, symbolic rewards, and changing default options;(4) To test for possible rebound effects; for example, electricity consumption will be reduced but consumption in other areas will be increased;(5) To investigate the effects of price, environmental labels and social norms on preferences for energy-saving appliances using stated choice experiments and to test the stability of preferences over time.All of the measures investigated in this project can easily be implemented in practice. We demonstrate this, among other things, in a field experiment carried out in cooperation with the company "EnergieWasser Bern”. The insights of this project can be used by (political) decision makers and entrepreneurs alike.
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