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The lifestyle approach as basis for interventions and campaigns to promote climate-conscious consumption, sustainable mobility and energy conservation in private households

English title The lifestyle approach as basis for interventions and campaigns to promote climate-conscious consumption, sustainable mobility and energy conservation in private households
Applicant Ohnmacht Timo
Number 153676
Funding scheme NRP 71 Managing Energy Consumption
Research institution Institut Tourismuswirtschaft (ITW) Hochschule Luzern
Institution of higher education Lucerne University of Applied Sciences and Arts - HSLU
Main discipline Sociology
Start/End 01.11.2014 - 31.10.2018
Approved amount 299'048.00
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Keywords (5)

Recommendations for actions ; Transtheoretical model (TTM); Swiss 2050 Energy Strategy; Empirical lifestyle research ; Practical interventions

Lay Summary (German)

Lead
Die drei Bereiche Konsum, Mobilität und Haushalt sind grundlegende Bestandteile moderner Lebensstile und gleichzeitig die wesentlichen Quellen des alltäglichen Energieverbrauchs. Eine Veränderung hin zu nachhaltigeren Lebensstilen ist notwendig, um die Ziele einer 2000 Watt Gesellschaft zu erreichen.
Lay summary

Inhalt und Ziel des Forschungsprojekts

Die Art und Weise wie Menschen wohnen und mobil sind, ist verbunden mit Einstellungen, kulturellem Ausdruck, Formen sozialer Interaktion, Identifikation oder unterschiedlichen Wissensbeständen. Die Soziologie hat Theorien und Methoden entwickelt, die gruppenspezifische Regelmässigkeiten und Unterschiede sichtbar machen und diese in Lebensstilen verdichten. Unterschiede in Bezug auf Mobilität und Wohnen werden damit als Charakteristika kultureller und sozialer Gruppen erkennbar. Dieses Projekt identifiziert Energieverbrauchslebensstilgruppen in der Luzerner Bevölkerung und stellt die Frage nach deren Potenzial für nachhaltiges Verhalten. Hierfür werden in einem interdisziplinären Vorgehen Modelle aus der Psychologie und dem Marketing mit einbezogen. Die Umweltschutzstellen erhalten schliesslich ein Instrumentarium, das im Marketing oder in Präventionskampagnen bereits erfolgreich eingesetzt wird. Die Verwaltung kann so Potenziale und Bedürfnisse in der Bevölkerung hin zu nachhaltigerem Verhalten aufnehmen und mit gezielter Kommunikation fördern.

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext des Forschungsprojekts

Das Forschungsprojekt verbindet soziologische mit verhaltens- und sozialpsychologischen Ansätzen. Die entwickelte Methodik zur Typisierung von Lebensstilgruppen in Zusammenhang mit mobilitäts- und haushaltsbedingtem Energieverbrauch kann so abgestimmt auf die Bedürfnisse der Verwaltung weiterentwickelt werden. Dabei leistet das Projekt einerseits einen wesentlichen Beitrag im Schnittfeld von Umweltsoziologie und Umweltpsychologie und legt einen wichtigen Grundstein für die notwendige Energiereduktion im Hinblick auf die Ziele der 2000 Watt Gesellschaft.

 

Direct link to Lay Summary Last update: 08.10.2014

Lay Summary (French)

Lead
Les trois domaines que sont la consommation, la mobilité et les ménages, constituent des éléments fondamentaux du mode de vie moderne, et, en même temps, les sources essentielles de la consommation d'énergie au quotidien. Un changement vers des modes de vie plus durables est nécessaire pour atteindre les objectifs d'une société à 2000 watts.
Lay summary

Contenu et objectif du projet de recherche

La façon dont les gens vivent et sont mobiles est liée aux attitudes, à l'expression culturelle, aux formes d'interaction sociale, à l'identification et aux différents niveaux de connaissances. La sociologie a développé des théories et des méthodes qui font apparaître des régularités et des différences  catégorielles et celles-ci se retrouvent dans les modes de vie. Les différences en termes de mobilité et de logement sont ainsi identifiables en tant que caractéristiques de groupes sociaux et culturels. Ce projet définit des groupes de mode de vie de consommation énergétique parmi la population lucernoise et pose la question de leur aptitude au comportement durable. A cet effet, l'approche interdisciplinaire englobe des modèles issus de la psychologie et du marketing. Les agences de protection de l'environnement disposent enfin d'un outil qui est déjà utilisé avec succès dans le marketing et dans des campagnes de prévention. L'administration peut donc dorénavant appréhender les potentiels et les besoins de la population en matière de comportements plus durables et l'encourager par une communication ciblée.

Contexte scientifique et social du projet de recherche

Le projet de recherche associe des approches sociologiques à des approches comportementales et socio-psychologiques. La méthodologie développée pour le typage des groupes de mode de vie, dans le contexte de la consommation d'énergie liée à la mobilité et aux ménages, peut donc être adaptée pour répondre aux besoins de l'administration. Dans ce cas, le projet est d'une part une contribution significative à l'intersection de la sociologie de l'environnement et de la psychologie de l'environnement et constitue un socle important pour la réduction de la consommation d'énergie nécessaire, au regard des objectifs de la société à 2000 watts.

Direct link to Lay Summary Last update: 08.10.2014

Lay Summary (English)

Lead
Modern lifestyles are based on specific modes of consumption, mobility and housing. They are distinguishable by their respective energy consumption. In order to reach the goals of a “2000-watt-society”, changes for more sustainable lifestyles are becoming more and more important.
Lay summary

Content and purpose of the research project

The way people live and are mobile is associated with attitudes, cultural expressions, forms of social interaction, identifications and knowledge. Sociology has established theories and methods that make group-specific regularities and differences visible and has tied them in to lifestyle typologies.   So, differences in terms of mobility and housing become recognizable as characteristic features of socio-cultural groups. This project identifies energy-consumption lifestyle groups in Lucerne's population and raises the question of their potential for sustainable behaviour.  For this purpose, models from psychology and marketing are involved in an interdisciplinary approach. At the end, environmental agencies get a tool that has already been successfully used in marketing or prevention campaigns. The administration may discover potentials and needs towards more sustainable behaviour in Lucerne’s population and may include state-of-the-art communication strategies to stimulate more climate-conscious consumption, sustainable mobility and energy saving.

Scientific and social context of the research project

The research project combines sociological with behavioural and social psychological approaches. The methodology for the typing of lifestyle groups can be developed further to meet the needs of the administration. The project is on the one hand a significant contribution at the intersection of environmental sociology and environmental psychology and lays an important foundation for the necessary energy reduction with respect to the objectives of the “2000-Watt-society”.
Direct link to Lay Summary Last update: 08.10.2014

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
Moving into energy-efficient homes: A dynamic approach to understanding residents' decision-making
Dorothea Schaffner, Timo Ohnmacht, Christian Weibel, Matthias Mahrer (2017), Moving into energy-efficient homes: A dynamic approach to understanding residents' decision-making, in Building and Environment, 123, 211-222.
Rethinking social psychology and intervention design: A model of energy savings and human behavior
Timo Ohnmacht, Dorothea Schaffner, Christian Weibel, Helmut Schad (2017), Rethinking social psychology and intervention design: A model of energy savings and human behavior, in Energy Research & Social Science, 26, 40-53.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Stadt Biel - Bau-, Energie- und Umweltdirektion Switzerland (Europe)
- Industry/business/other use-inspired collaboration
City of Lucerne, Directorate of environmental protection Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
- Exchange of personnel
- Industry/business/other use-inspired collaboration

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
International Conference on Tourism and Business ICTB 2017 Talk given at a conference How to promote green housing? A dynamic approach to understanding residents’ decision-making. 31.08.2017 Luzern, Switzerland Mahrer Matthias; Ohnmacht Timo; Schaffner Dorothea; Christian Weibel;
Presentation at the Future Cities Laboratory - Singapore ETH Centre Talk given at a conference Understanding pro-environmental behaviour from a psychological perspective 21.06.2017 Singapur, Singapore Christian Weibel; Schaffner Dorothea; Ohnmacht Timo;
Human Dimensions of Environmental Risks Talk given at a conference Rethinking social psychology and intervention design: A model of energy savings and human behavior. 23.05.2017 Monte Verità, Ascona, Switzerland Christian Weibel; Ohnmacht Timo; Schaffner Dorothea; Mahrer Matthias;
Sozialwissenschaften und Praxis im Dialog: Energieeffiziente Haushalte Talk given at a conference Lifestyle und Energiekonsum 01.09.2016 Winterthur, Switzerland Ohnmacht Timo; Christian Weibel;


Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Print (books, brochures, leaflets) Energiesparsameres Wohnen Massnahmen für die Reduktion des Energieverbrauchs German-speaking Switzerland 2018
Print (books, brochures, leaflets) Förderung des öffentlichen Verkehrs Massnahmen für die Reduktion des Energieverbrauchs German-speaking Switzerland 2018
Print (books, brochures, leaflets) Kauf von gebrauchten anstatt neuen Gütern Massnahmen für die Reduktion des Energieverbrauchs German-speaking Switzerland 2018
Print (books, brochures, leaflets) Reduktion von Fleischkonsum Massnahmen für die Reduktion des Energieverbrauchs German-speaking Switzerland 2018
Print (books, brochures, leaflets) Velofahren: Massnahmen für die Reduktion des Energieverbrauchs German-speaking Switzerland 2018
Print (books, brochures, leaflets) Verlängerung der Nutzungsdauer von Mobiltelefonen Massnahmen für die Reduktion des Energieverbrauchs German-speaking Switzerland 2018

Abstract

The proposed project combines the lifestyle approach with the transtheoretical model (TTM). The lifestyle approach is an already practice-tested methodological and empirical tool. It is capable of describing homogenous groups of persons. In empirical lifestyle research several investigations show evidence that those groups can be distinguished by explaining their attitudes, characteristics of everyday behaviours and what options might be available to change or support these behaviours. The transtheoretical model (TTM) of behavior change assesses an individual's readiness to act on a new behavior, and provides strategies, or processes of change to guide the individual through the stages of change to action and maintenance. This combination serves as a basis for the development of measures and campaigns to promote climate-conscious consumption (1), sustainable mobility (2) and energy conservation in private households (3). By the practice-proved method of empirical lifestyle research empirical fieldwork will be carried out to achieve an adequate grouping of individuals. The empirical fieldwork will be financed by the City of Lucerne. In order to construct the life style groups, orientation and attitude items for climate-conscious consumption, sustainable mobility and energy saving in the household will be included into the survey. The empirical study will be representative for the inhabitants of the city of Lucerne (Pilot Region). The results will be implemented into planned campaigns and interventions of the City of Lucerne and formative evaluated respectively. Once tested and formative evaluated in the pilot region, the tool can be transfered to other stakeholders (city/conurbation authorities, Energiestadt Schweiz) with help of an action plan including a “toolbox” and a handbook, thus supporting the overall goals of the Swiss 2050 Energy Strategy.
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