Project

Back to overview

Begriff und Ähnlichkeit: Transzendentaler Idealismus und das Induktionsproblem

English title Concept and Resemblance: Transcendental Idealism and the Problem of Induction
Applicant Schütz Thierry
Number 191947
Funding scheme Doc.CH (until 2020)
Research institution Philosophisches Seminar Universität Zürich
Institution of higher education University of Zurich - ZH
Main discipline Philosophy
Start/End 01.03.2020 - 31.03.2023
Approved amount 178'939.00
Show all

Keywords (4)

problem of induction; Hume; Kant; philosophy of science

Lay Summary (German)

Lead
In der Philosophie bezeichnet «Induktion» das Folgern von allgemeinen aus besonderen Aussagen. Ein wichtiger Teil unseres Denkens besteht aus solchen Schlüssen. Zum Beispiel lernen wir, wenn wir uns zum ersten Mal an einer heissen Herdplatte verbrennen, dass das Berühren von heissen Herdplatten immer schmerzhaft ist. Aus einzelnen Beobachtungen schliessen wir, nach welchen Regeln Vorgänge in der Natur erfolgen, d.h. welches die Naturgesetze sind.
Lay summary
David Hume behauptet, dass die Begründung induktiver Schlüsse problematisch sei. Ein erstes Ziel des Projekts ist, zu klären, worin genau nach Hume das Problem besteht. Meist wird angenommen, dass die Rechtfertigung induktiver Schlüsse problematisch sei. Denn wenn wir unsere alltäglichen Induktionen rechtfertigen sollen, berufen wir uns auf den Grundsatz, dass sich die natürliche Welt immer gleich verhält. Wie aber lässt sich dieser Grundsatz rechtfertigen?

Das Projekt zeigt jedoch, dass es Hume nicht um die Rechtfertigung induktiver Schlüsse geht, sondern darum, wie sie überhaupt möglich sind. Mit anderen Worten besteht das Problem für Hume darin, verständlich zu machen, wie wir allgemeine und notwendige Naturgesetze erkennen können.

Ein zweites Ziel des Projekts ist, Immanuel Kants Lösungsansatz zu rekonstruieren. Welches sind nach Kant die Bedingungen, die erfüllt sein müssen, damit wir die Gesetze der Natur erkennen können? Damit bezweckt das Projekt, gewisse Aspekte von Kants transzendentalem Idealismus zu erhellen. Andererseits soll es eine bislang wenig beachtete Dimension der Beziehung zwischen Hume und Kant beleuchten.

Jenseits dieser philosophiehistorischen Interessen stellt das Projekt auch eine gesellschaftlich relevante Frage: Was kann die Naturwissenschaft leisten? Die Bedingungen, die erfüllt sein müssen, um Naturgesetze erkennen zu können, geben Auskunft darüber, wie die Erkenntnisse, die in der Naturwissenschaft möglich sind, prinzipiell beschaffen sind.
Direct link to Lay Summary Last update: 22.09.2021

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Leuven Kant Conference Talk given at a conference Kant on the intelligibility of nature: the many transcendental deductions of systematicity 27.05.2021 Leuven, Belgium Schütz Thierry;
Der Naturbegriff im Deutschen Idealismus Talk given at a conference Kant on the intelligibility of nature 08.04.2021 LMU München, Germany Schütz Thierry;


Abstract

It is generally accepted that induction, i.e. the inference from observed to unobserved regularities (e.g. from ‘the sun has risen every day’ to ‘it will continue to rise every day’) is a crucial way in which we extend our knowledge beyond the immediately given. Hume’s problem of induction is often read as the argument that such inferences cannot be justified, neither a priori nor by appeal to experience. Various responses to this problem have been suggested. A Kantian solution to the problem, however, has not been widely discussed, mainly because (i) Kant’s concern is explicitly with Hume’s problem of causation and because (ii) the Kantian principles most relevant to induction, viz. the principle of the systematic unity (or systematicity) of nature and the principle of the purposiveness of nature, cause interpretative difficulties. Still, it is doubly striking that almost no attention has been paid to whether and how Kant could respond to Hume’s problem of induction: (i) commentators usually agree that Kant’s transcendental idealism - the doctrine that we cognise only appearances, not things as they are in themselves - is in part supposed to rebut Hume’s scepticism and (ii) in Hume the problems of causation and induction are closely intertwined. This project therefore examines whether Kant’s principles of the systematicity or the purposiveness of nature provide the resources to coherently answer Hume’s problem of induction. This is a systematic question, but answering it requires historical work: first one must become clear on what Hume's problem and Kant’s resources are. That is, the project aims (i) to interpret Hume's argument accurately; (ii) to clarify Kant’s doctrines of systematicity and purposiveness; and (iii) to determine whether they can profitably be read as Kant’s response to Hume’s philosophy of science.
-