Project

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Towards a Critic of Hostility. An Analysis of The Greek 'Barbarian' and Its Challenges for Democracy.

Applicant Urricelqui Ramos Leyre
Number 184383
Funding scheme Doc.Mobility
Research institution
Institution of higher education Institution abroad - IACH
Main discipline Philosophy
Start/End 01.12.2018 - 31.05.2020
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Keywords (9)

Hostility; Identity; Belonging; Barbarian; Democracy; Difference; Dehumanization; Inhuman; Enemy

Lay Summary (German)

Lead
Das Dissertationsprojekt stellt eine Kritik der Politik der Hostilität dar, durch die Analyse der Kategorie des Barbaren. Ziel ist es, die Herausforderungen zu untersuchen, die die Figur eines entmenschlichten Feindes für Demokratien bringt.
Lay summary
Diese Arbeit stellt sich die folgende Frage: Wie werden bestimmte Personen oder Gruppen als potentielle Quellen des Bösen kategorisiert und damit eine Politik der Angst und des Hasses etabliert, sowie bestimmte Formen der Gewalt legitimiert? 
Für die Beantwortung dieser Frage, untersucht dieses Projekt die Kategorie des entmenschlichten Feindes, die die radikale Ungleichheit zwischen menschlichem Leben durch die Figur des ‚Barbaren‘ erlaubt. Der Barbar erscheint im altgriechischen Kontext und stellt sich als extremster Grad der Alterität dar. Das Extrem bezieht sich auf die Tatsache, dass dieser unerwartete Andere nicht nur mein Denken, meine Normen und meine Werte in Frage stellt, sondern er wird als Gefahr für meine Freiheiten und Werte definiert und in das Objekt meiner Ängste verwandelt. Aber der Terminus ‚Barbar‘ hat selbst eine unterdrückende Wirkung. Die Existenz dieser Kategorie erbringt den Nachweis einer Logik, die die radikale Ungleichheit zwischen menschlichem Leben erlaubt. Der ‚Barbar‘ zieht im Gegensatz zum Griechen die Grenze zwischen dem Vernünftigen und dem Unvernünftigen, zwischen dem Menschlichen und Nichtmenschlichen.
Die Verwandlung des Anderen in eine Repräsentation des Bösen ermöglicht die Legitimation von Hass und Gewalt sowie die Intensivierung von gemeinschaftlichen Gefühlen, die in nationalen und patriotischen Bewegungen stattfinden. Ziel dieses Projekts ist es, zu erforschen, auf welche Art und Weise eine Analyse des ‚Barbaren‘ dabei helfen kann, die Logik in Frage zu stellen, die die Entmenschlichung und Verteufelung des Anderen ermöglicht und das Ethos der Demokratie in Frage stellt.
Direct link to Lay Summary Last update: 06.11.2018

Responsible applicant and co-applicants

Publications

Publication
Markus Winkler, ed.: Barbarian: Explorations of a Western Concept in Theory, Literature, and the Arts. Vol I: From the Enlightenment to the Turn of the Twentieth Century. Stuttgart: J.B. Metzler, 2018
UrricelquiLeire (2019), Markus Winkler, ed.: Barbarian: Explorations of a Western Concept in Theory, Literature, and the Arts. Vol I: From the Enlightenment to the Turn of the Twentieth Century. Stuttgart: J.B. Metzler, 2018, in Arcadia, De Gruyter, 54 (2), 289-293.

Abstract

My thesis is a systematic analysis of the ideas that sustain and make possible the classification of individuals and groups as potential sources of evil, establish politics of fear and hate, and legitimatize violence. To do so, I explore the articulation of the hostile other by examining a figure that emerges in Ancient Greece: the ‘barbarian’.The ‘barbarian’ appears as a figure deprived of logos (roughly: language, thought, discourse) and opposed to the Greek. My aim is to analyse how the political logic that presents the ‘barbarian’ is still present today in forms of nationalism, patriotism, and other conditions of communitarian identification that take place in democratic societies. In this way, I use the Greek barbarian as a tool to disentangle three type of discourses that enable the constitution of the either-or logic that addresses the enemy: the universal, the asymmetrical, and the autochthon. I want to explore how those discourses interact with the fundamental principles of the democratic ethos, such as equality and freedom.By examining the ‘barbarian’, I will analyze (1) the Aristotelian conception of logos and its universal pretension; (2) the onomatopoeic origin of the ‘barbarian’; (3) the Greek/barbarian dichotomy and the problems of communitarisation that implies this dichotomy; as well as (4) the myth of origin and purity that the concept of autochthony entails in classical Athens and its echoes today.Starting with the conceptual frame that articulates the ‘barbarian’ and delving into the philosophical debates on the politics of hostility of 20st century until today, my work exposes how the hostile other enables a process of categorisation that allows the non-recognition of some subjects as political and moral subjects, removing them from the order of being-human. My goal is to analyze how this understanding associates with implications such as blocking relationality and intersubjectivity, unequal freedom and unequal dignity, or the absence of compassion.This work aims to contribute to debates over the dangers of the politics of hostility, framing the other within violent categories of dehumanisation, demonisation, exclusion, and denigration.
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