Project

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Democracy and Aesthetics: Performance, Perception and Representation

Applicant Räber Michael
Number 183834
Funding scheme Postdoc.Mobility
Research institution Department of Political Science University of California
Institution of higher education Institution abroad - IACH
Main discipline Philosophy
Start/End 01.08.2019 - 31.12.2021
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All Disciplines (5)

Discipline
Philosophy
General history (without pre-and early history)
Theatre and Cinema
Political science
Visual arts and Art history

Keywords (6)

Political Philosophy; Politics and Aesthetics; Sensation and Perception; Political Judgment; Aesthetics; Democracy

Lay Summary (German)

Lead
Ziel dieses Forschungsprojektes ist es, Wissen über die Rolle der Ästhetik (allgemein verstanden als Empfindung oder Sinneswahrnehmung als Quelle für den Ausdruck und die Herausarbeitung von Werten) in der demokratischen Politik zu entwickeln, um damit die Natur des demokratischen Handelns und Reflektierens zu erforschen.
Lay summary
Eine weit verbreitete Annahme behauptet, dass Demokratie möglichst ohne ästhetische Elemente auskommen sollte, um den Idealen entsprechen zu können, die ihr zugrunde liegen. Gemäss dieser Annahme sind alle ästhetische Objekte und Erscheinungen auf bloße subjektive Empfindung reduzierbar, und so muss die demokratische Theorie und Praxis skeptisch gegenüber diesen Dingen sein und soll sie durch kritisches Denken überwinden. Wenn wir das nicht tun, so die Annahme, kann demokratische Politik und deren Reflexion nicht mehr sein als eine Bestätigung der politischen Verführungskraft und der moralischen Oberflächlichkeit.

Dieses Forschungsprojekt stellt diese Annahme in Frage. Es geht davon aus, dass Ästhetik nicht so leicht in einen Gegensatz mit der Demokratie gebracht werden kann. Ästhetik ist vielmehr ein integraler Bestandteil und kein Hindernis für eine demokratische Politik, denn demokratische Politik beinhaltet zwangsläufig ästhetische Urteile, die in unserer Bewertung von Erscheinungen und Wahrnehmungen, Akteuren und Zielgruppen, Empfindlichkeiten und Bewertungen bestehen. Anstatt die Demokratie wegen ihrer ästhetischen Elemente zu verurteilen oder die Ästhetik einfach als Teil der Demokratie zu meiden, sollten diejenigen, die an der Förderung der Demokratie interessiert sind, die tatsächlichen und denkbaren Beziehungen von Demokratie und Ästhetik sorgfältig prüfen. Entscheidend ist die Art und Weise, wie demokratische Politik ästhetisiert wird, d.h. wie sich politische Akteure präsentieren und politische Themen, wie und wo sie sprechen und auftreten, wie Menschen mit dem umgehen, was sie als politisch wahrnehmen und werden, etc.

Das Projekt ist relevant für das Verständnis und die Bewertung aktueller Transformationen und Herausforderungen demokratischer politischer Ordnungen wie technologischer Wandel, globale (Des-)Integration, kulturelle Identitätskämpfe etc., bei denen Bilder, Spektakel und das Zuschauen politisch immer relevanter werden. Wir stellen uns Politik immer noch primär in den Begriffen von Lesen und Schreiben vor, doch zeitgenössische demokratische Subjekte sind beobachtende Wesen, die sowohl durch Film, Fotos und andere Wahrnehmungsreize als auch durch Text beeinflusst werden. Die philosophische Reflexion muss sich diesen Veränderungen und Herausforderungen stellen und eine konzeptionelle und normative Orientierung dazu bieten, wie das Projekt der Demokratie unter diesen Umständen in Zukunft weitergeführt werden kann.
Direct link to Lay Summary Last update: 03.06.2019

Responsible applicant and co-applicants

Publications

Publication
Political Representation from a Pragmatist Perspective: Aesthetic Democratic Representation
Räber Michael I. (2019), Political Representation from a Pragmatist Perspective: Aesthetic Democratic Representation, in Contemporary Pragmatism, 16(1), 84-103.
Knowing Democracy – A Pragmatist Account of the Epistemic Dimension in Democratic Politics
RäberMichael, Knowing Democracy – A Pragmatist Account of the Epistemic Dimension in Democratic Politics, Springer, Cham.
The Aesthetic Dis- and Configuration of Democracy – On Nadia Urbinati’s conception of democratic opinion and the aesthetic function of democratic politics
RäberMichael, The Aesthetic Dis- and Configuration of Democracy – On Nadia Urbinati’s conception of democratic opinion and the aesthetic function of democratic politics, in The Philosophical Journal.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
UCLA, Political Theory Faculty United States of America (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Jan Biba, Charles University Prague Czech Republic (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Political Theory Workshop Talk given at a conference Aesthetic Freedom as a Distinct Form of Democratic Freedom: Charles Peirce’s Aesthetics and Democratic Self-Determination 13.03.2020 UCLA, United States of America Räber Michael;
American Philosophical Association Central Meeting, Chicago Talk given at a conference Aesthetic Freedom as a Distinct Form of Democratic Freedom: Charles Peirce’s Aesthetics and Democratic Self-Determination 26.02.2020 Chicago, United States of America Räber Michael;
Association for Political Theory Conference 17th Annual Conference Talk given at a conference Aesthetic Freedom as a Distinct Form of Democratic Freedom: Charles Peirce’s Aesthetics and Democratic Self-Determination 24.10.2019 UC Irvine, CA, United States of America Räber Michael;


Abstract

The aim of this research project is to develop knowledge of the role of aesthetics (broadly conceived as sensation or sense perception as a source for the expression and elaboration of value) in democratic politics, as a vehicle for exploring the nature of democratic action and reflection.A still pervasive contention in contemporary democratic theory is that aesthetics is detrimental to democracy and normative political ideals. All forms of aesthetic objects and appearance are reducible to mere subjective liking, so it seems, and thus democratic theory and practice needs to be skeptical about these things and should be overcome by critical thinking; all surfaces must be plumbed so as to get at the truth of the matter. If we do not do that, this contention goes, democratic theory ends up with a bad endorsement of political seduction and moral shallowness. However, aesthetics cannot so easily be placed in dichotomy with democracy. Aesthetics is an integral component of-rather than an obstacle to-democratic politics, as democratic politics inevitably involves aesthetic judgments that consist in our evaluation of appearances and perceptions, actors and audiences, sensitivities and valuations. Rather than condemning democracy for its aesthetic elements or simply eschewing aesthetics as part of democracy, those interested in promoting democracy should carefully examine the actual and conceivable relations of democracy and aesthetics. What matters is the fashion and modality of how democratic politics gets aestheticized, viz. how political actors present themselves and political issues, how and where they talk and perform, how people relate to what they perceive as being and becoming political, etc. While conceiving a link between aesthetics and politics has been a recurring idea in the history of political thought, considering the aesthetic aspects of democracy from a normative-critical philosophical perspective has only sparsely been done hitherto. In recent years, some philosophers and political theorists have started to pay more attention to the topic of democracy and aesthetics. This project aims to carry on the discussion and take another step toward the development of a normative-critical aesthetic account of democracy. The project is relevant for the understanding and evaluation of current transformations and challenges of democratic political orders such as technological changes, global (dis-)integration, cultural struggles about identity, etc., where images, appearances and spectatorship become ever more pertinent politically. The rule of narrative governs our inherited notions of political subjectivity and agency, such that reading and writing are the established modes of political deliberation. Yet the contemporary citizen-subject is a viewing subject, influenced by film, photos, and other perceptual stimuli as much as by text. Philosophical reflection needs to address and reflect these changes and challenges and offer conceptual and normative orientation about how the project of democracy can be carried on in the future under these circumstances.The research project will result in a set of four related papers to be published individually in political philosophy/theory journals with an international reputation.
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