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Emotion and Psychosis: On the Implications of an Affective Model of Delusion Formation

English title Emotion and Psychosis: On the Implications of an Affective Model of Delusion Formation
Applicant Dub Richard
Number 177688
Funding scheme Advanced Postdoc.Mobility
Research institution Department of Philosophy Georgia State University
Institution of higher education Institution abroad - IACH
Main discipline Philosophy
Start/End 01.08.2018 - 31.07.2020
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All Disciplines (2)

Discipline
Philosophy
Psychology

Keywords (7)

emotion; psychopathology; belief; mind; affective; delusion; feelings

Lay Summary (French)

Lead
Les délires qui surviennent dans les épisodes de psychose sont généralement considérées comme étroitement liées à des dérèglements sentimentaux et émotionnels. La nature précise de la connexion est souvent débattue. D'après le modèle dit ‘affectif' de la formation des délires, ces derniers sont causés par des ressentis émotionnels: les délires seraient des réponses à des expériences qui sont émotionnellement si puissantes qu'elles submergeraient en quelque sorte la raison. Le présent projet vise à étudier les implications d'un modèle affectif de la formation des délires pour notre compréhension de la psychose, des émotions et de la croyance.
Lay summary
Contenu et objectifs du travail de recherche

L'objectif principal du projet est de développer une compréhension plus complète des implications théoriques qu’aurait un modèle affectif de la formation des délires. Deux questions seront poursuivies. Premièrement, quelles sont les implications d'un modèle affectif de la formation des illusions pour une typologie des émotions? Dans la littérature psychiatrique, les patients souffrant d'idées délirantes décrivent souvent des sentiments altérés de la réalité, des sentiments altérés de familiarité, et des sentiments altérés d’agentivité (agency). Comment ces sentiments se rapportent-ils à des émotions plus familières telles que la colère et la peur? Deuxièmement: quelles implications a un modèle affectif pour comprendre comment les émotions influencent la cognition?

Contexte scientifique et social du projet de recherche

Le sujet en question est fondamentalement interdisciplinaire; la recherche se basera sur des travaux en psychologie, en psychiatrie, en philosophie, en phénoménologie et en neuroscience. Les résultats devraient être bénéficiaires pour chacun de ces domaines. Qui plus est, ils pourraient servir à des fins pratiques pour ceux qui travaillent dans les domaines cliniques et des services de la santé.
Direct link to Lay Summary Last update: 28.06.2018

Responsible applicant and co-applicants

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
SNSF Early Career Network 2020 Interdisciplinary Conference on Humanities, Social Sciences, Medicine, Biology, and Mathematics, Natural & Engineering Sciences Talk given at a conference Emotions, Evaluativity, and Egocentricity 29.06.2020 online, United States of America Dub Richard;
SUNY Philosophy Forum Individual talk When Things Don't Feel Real 25.04.2019 New York, United States of America Dub Richard;
Annual Meeting, North Carolina Philosophy Society Talk given at a conference Unreality, Depersonalization, and Emotion 09.03.2019 Greensboro, NC, United States of America Dub Richard;
Georgia Philosophical Society Annual Meeting Talk given at a conference comments on The Better-Than-Human Standard by Dr. Matthew Lee 23.02.2019 Mercer School of Law, Macon GA, United States of America Dub Richard;
Georgia State University Lecture Series Individual talk Exploring Emotions by Exploring Psychosis 25.01.2019 Georgia State University, United States of America Dub Richard;


Self-organised

Title Date Place
Delusion and Belief 12.02.2019 Georgia State University, United States of America

Abstract

It is widely agreed that delusions are formed in response to certain sorts of pathological feelings, such as pathological feelings of unfamiliarity or pathological feelings of unreality. On dominant models, this process of delusion-formation is treated as roughly analogous to a process of belief-formation in which beliefs are formed in response to perceptions. However, there also exist emerging affective models of delusion formation. On these competing models, the feelings that lead to delusions are emotionally laden; delusions are formed in response to powerful emotions.The implications of an affective model of delusion formation for our understanding of emotions and belief have not been comprehensively explored. This project proposes to undertake such an exploration. Through philosophical analysis and a survey of relevant philosophical and psychological literature, I intend to investigate what an affective model of delusion can tell us about the nature of the emotions and about the cognitive effects of emotion.
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