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Respect for Foxes and Hedgehogs: Animal Agency and Kantian Ethics of Respect

English title Respect for Foxes and Hedgehogs: Animal Agency and Kantian Ethics of Respect
Applicant Müller Nico
Number 172427
Funding scheme Doc.CH (until 2020)
Research institution Departement Philosophie & Medienwissenschaft Philosophisches Seminar Universität Basel
Institution of higher education University of Basel - BS
Main discipline Philosophy
Start/End 01.03.2017 - 31.01.2021
Approved amount 191'216.00
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Keywords (6)

Animal minds; Animal agency; Animal ethics; Kant; Respect; Animal Rights

Lay Summary (German)

Lead
Der Kantianismus gehört zu den einflussreichsten Ansätzen in der zeitgenössischen Ethik - allerdings noch nicht in der Tierethik. Dieses Projekt formuliert eine kantianische „Ethik des Respekts“ im Umgang mit Tieren.
Lay summary

In Kants aufklärerischer Ethik spielt das vernünftige Handeln die Hauptrolle: Wer vernünftig handelt, trägt Verantwortung – und ist durch die eigene Vernunft zu Respekt für das Handeln anderer verpflichtet. Wenn es um Tiere geht – in Kants Augen vernunftlose Wesen – ist seine Ethik jedoch umstritten: Tiere seien völlig instinktgesteuert, meinte Kant, und es gäbe bei ihnen deshalb gar keine Art von Handeln, die wir respektieren könnten. Darum könnten Tiere nur indirekt moralisch bedeutsam sein, nämlich insofern der Umgang mit ihnen den menschlichen Charakter beeinflusst. Über zweihundert Jahre nach Kant haben wir ein differenzierteres Bild vom tierlichen Handeln: Einige Tiere handeln womöglich nach Gründen, haben Intentionen, verfolgen Ziele und kooperieren. Wenn es also durchaus ein tierliches Handeln gibt, das wir respektieren können, stellt sich die Frage, ob wir zu diesem Respekt gemäss kantianischer Ethik auch moralisch verpflichtet sind. Dieses Projekt argumentiert dafür, dass Kantische Grundsätze durchaus für Respekt für tierliches Handeln sprechen. So entsteht eine „Ethik des Respekts“ als neues Paradigma in der Tierethik. Und die Kantische Moralphilosophie, die das moderne Denken und sogar die Schweizer Gesetzgebung massgeblich mitgeprägt hat, erweitert damit deutlich ihren Anwendungsbereich.

Direct link to Lay Summary Last update: 13.02.2017

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
Haben Tiere Rechte?
MüllerNico (2020), Haben Tiere Rechte?, in Zeitschrift für philosophische Literatur, 8(3), 50-56.
Animal Boredom
MüllerNico (2018), Animal Boredom, in Kaplan D., Thompson P. (ed.), Springer, Dordrecht, 1-5.
Maja Schepelmann: Kants Gesamtwerk in neuer Perspektive
Müller Nico (2018), Maja Schepelmann: Kants Gesamtwerk in neuer Perspektive, Zeitschrift für philosophische Literatur, Frankfurt a.M..
Die tierliche Rechtsperson: Warum und Wie?
Müller Nico (2017), Die tierliche Rechtsperson: Warum und Wie?, Neofelis-Verlag, Berlin.

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Media relations: print media, online media Tierethik als praxisnahe Philosophie Philosophie.ch German-speaking Switzerland 2018
Media relations: print media, online media Tierethik: Warum wir Pelz so schlimm finden Philosophie.ch German-speaking Switzerland 2017

Abstract

The project: Kant's moral philosophy is a predominant paradigm in contemporary ethics. However, one thing modern readers of Kant are often unimpressed with is his account of animal ethics. The question this dissertation attempts to answer is: What if we took Kant's moral philosophy and modified it so that it can account for respect for nonhuman animals? In answering this question, I provide an in-depth account of the relation between Kant's views about what animals are and his views about how we ought to treat them. By bringing together Kant's philosophy with the newest advances in the philosophy of animal minds and animal agency, I then provide a new framework for animal ethics which I call the Ethics of Respect.Realisation: The project answers its central question in two steps spanning three semesters each: First, it corrects Kant's rather crude views about what animals are and what their capabilities are. In Kant's view, animals lack practical reason and are steered wholly by behavioral automatisms - a view I criticize and replace with a pluralist view of animal practical capabilities. Secondly, the project accordingly corrects Kant's views on how we morally ought to treat animals. In the course of taking the second step, the project outlines the moral philosophy Kant should have defended had he not been oblivious to the extent and diversity of animal practical capabilities - the Ethics of Respect. This is effectively a Kantian system of ethics equipped with tools from the philosophy of animal minds and animal agency to deal with moral questions relating to animals. Its heart is a Categorical Imperative that is sensitive to the differences in practical capabilities we find in the animal world. Finally, the project spells out the implications of this renewed Categorical Imperative for our moral practice.
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