interactional competence; workplace; school; youth/adolescence; hidden curriculum; interaction analysis
González-Martínez Esther, Bulliard Corinne (2018), Collaboration interprofessionnelle jeune infirmière diplômée-assistante sociale : appels téléphoniques de préparation de la sortie de l’hôpital, in
Recherche en soins infirmiers, 133(2), 15-36.
Pekarek Doehler Simona, Bangerter Adrian, de Weck Geneviève, Filliettaz Laurent, González-Martínez Esther, Petitjean Cécile (2017),
Interactional Competences in Institutional Settings: from School to the Workplace (co-edition), Palgrave Macmillan, London.
Sterie A.-C. (2017),
Interprofessional interactions at the hospital. Nurses' requests and reports of problems in calls with physicians, Peter Lang, Bern.
González-Martínez E., Markaki V., Bovey F. (2017), Kurzfristige Kostanforderungen' in Telefongesprächen zwischen Plegefachfrau und Ernährungsberaterin, in Messner H. Stroumza K. (ed.), Interact, Luzern, 71-92.
Sterie A.-C., González-Martínez E. (2017), Newcomer nurses' telephone calls to porters and doctors. Inquiring and reporting as vehicles for requests, in Pekarek Doehler S. et al. (ed.), Palgrave MacMillan, London, 143-168.
González-Martínez E. (2017), Ouverture d'appels téléphoniques infirmière-transporteur à l'hôpital, in
Revue française de linguistique appliquée, 22(2), 165-183.
González-Martínez Esther, Markaki Vassiliki, Bovey Fanny (2016), "'Demandes régime dernière minute' lors de conversations téléphoniques infirmière-diététicienne", in K. Stroumza H. Messner (ed.), Editions IES , Genève, 83-108.
Brosy Julie, Bangerter Adrian, Mayor Eric (2016), Disfluent responses to job interview questions and what they entail, in
Discourse Processes, 53, 371-391.
Petitjean Cécile, Cangemi Francesco (2016), Laughter in Correction Sequences in Speech Therapy Sessions, in
Journal of Pragmatics, 99, 17-38.
González-Martínez Esther, Petitjean Cécile (2016), Le rire cordial dans les demandes téléphoniques par de jeunes infirmières à l’hôpital, in
Activités, 13(1), 2-19.
Petitjean Cécile, Sterie Anca, Vaucher Carla, González-Martínez Esther (2015), "Je me permets de te déranger pour te demander un petit conseil" : la gestion de l'expertise lors d'un appel téléphonique infirmier au service des Soins intensifs, in
Cahiers de l'Institut de linguistique et des sciences du langage, 42, 33-56.
Trébert Dominique, Filliettaz Laurent (2015), Analyse du travail, conception et formation : le cas des éducateurs de l’enfance, in
Education permanente, 204(3), 47-58.
Filliettaz Laurent, Billett Stephen, Bourgeois E., Durand M., Poizat G. (2015), Conceptualising and Connecting Francophone Perspectives on Learning Through and for Work, in Filliettaz Laurent (ed.), Springer, Dordrecht , 19-48.
Pekarek Doehler Simona, Fasel Lauzon Virginie (2015), Documenting change across time: longitudinal and cross-sectional studies of classroom interaction, in Markee Numa (ed.), Blackwell, Malden (MA), 409-424.
Filliettaz Laurent, Billett Stephen (2015),
Francophone perspectives of learning through work : Conceptions, traditions and practices (co-edition), Springer, Dordrecht.
Filliettaz Laurent, Balslev K., Ciavaldini-Cartaut S., Vinatier I. (2015),
La part du langage : pratiques professionnelles en formation (co-édition), L'Harmattan, Paris.
Petitjean Cécile, González-Martínez Esther (2015), Laughing and Smiling to Manage Trouble in French-Language Classroom Interaction, in
Classroom Discourse, 6(2), 89-106.
Vaucher Carla, González-Martínez Esther (2015), Le téléphone: un outil de travail infirmier à l'hôpital, in
Perspective soignante, 52, 41-53.
Filliettaz Laurent, Trébert Dominique (2015), Le travail comme objet d’analyse dans les espaces interprétatifs de l’alternance : le cas de la formation ES des éducatrices et éducateurs de l’enfance, in Durand M. (ed.), De Boeck, Bruxelles, 161-178.
Filliettaz Laurent, Durand Isabelle, Trébert Dominique (2015), Learning through interactional participatory configurations, in Filliettaz Laurent (ed.), Springer, Dordrecht, 279-301.
Petitjean Cécile (2015), Les pratiques humoristiques dans des interactions en classe de français. Transition de l’école obligatoire à l’école post-obligatoire en Suisse romande, in
Langage et société, 154, 101-126.
Filliettaz Laurent (2015), Les ressources interactionnelles de la structuration des activités en contexte éducatif, in
Bulletin suisse de linguistique appliquée, 101, 11-26.
Durand Isabelle, Trébert Dominique, Filliettaz Laurent (2015), Offre et prise de place: l'accomplissement des configurations de participation à l'interaction tutorale, in Filliettaz Laurent (ed.), L'Harmattan, Paris, 31-60.
Filliettaz Laurent, Vinatier I. (2015), Que nous apprennent les discours ?, in Filliettaz Laurent (ed.), L'Harmattan, Paris, 315-332.
Sterie Anca Christina (2015), Recalling the doctor to action. Two requesting formats employed by a nurse for making relevant the doctor's intervention, in
Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 9(2), 118-137.
Markaki Vassiliki, Petitjean Cécile (2015), Special Issue (co-edition), in
Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 9(2), 1.
Vaucher Carla, González-Martínez Esther (2015), Téléphone et coordination des soins intensifs à l’hôpital, in
La revue de l'infirmière , 208, 38-39.
Filliettaz Laurent, Rémery Vanessa (2015), Transmettre le travail par les mises en formes langagières de l'activité, in Wittorski Richard (ed.), L'Harmattan, Paris, 47-81.
Filliettaz Laurent (2014), "C'est chacun son tour !" La mise en visibilité de la structuration praxéologique de l'interaction en contexte d'éducation et de formation, in
Cahiers de l'Institut de Linguistique et des Sciences du Langage de l'Université de Lausanne, 41, 71-136.
Filliettaz Laurent, Trébert Dominique (2014), Conception et mise en œuvre d’un dispositif d’analyse des interactions dans le contexte de l’alternance : le cas de la formation professionnelle en éducation de l’enfance, in
Actes du 3ème colloque international de didactique professionnelle, Conception et Formation, CaenUniversité de Caen, Caen.
Vaucher Carla, González-Martínez. Esther (2014), La Pharmacie, bonjour?, in
Soins Infirmiers, 10, 74-75.
Filliettaz Laurent (2014), Learning through interactional participatory configurations: Contributions from video analysis, in Rausch Andreas (ed.), Springer, Dordrecht, 317-339.
Filliettaz Laurent (2014), Les pratiques langagières comme objet d'analyse et comme outil de formation continue: vers une linguistique de la formation professionnelle, in Berthoud Anne-Claude (ed.), De Boeck, Bruxelles, 125-145.
Filliettaz Laurent (2014), L'interaction langagière: un objet et une méthode d'analyse en formation d'adultes, in Friedrich Janette (ed.), Editions Raisons et Passions, Dijon, 127-162.
Zogmal Marianne, Filliettaz Laurent (2014), Observer les compétences professionnelles dans l’interaction, in
Actes du Colloque Petite Enfance de la Ville de Genève, GenèveVille de Genève, Service de la petite enfance, Genève.
Laurent Filliettaz, Vanessa Rémery, Dominique Trébert (2014), Relation tutorale et configuration de participation à l’interaction : le cas de la formation professionnelle des éducatrices et éducateurs de l’enfance, in
Revue @activité, 11(1), 22-46.
Filliettaz Laurent, Rémery Vanessa, Trébert Dominique (2014), Relation tutorale et configurations de participation à l'interaction: le cas de la formation des éducatrices et éducateurs de l'enfance, in
Activités, 11(1), 22-46.
Bangerter Adrian, Corvalan Paloma, Cavin Charlotte (2014), Storytelling in the selection interview? How applicants respond to past behavior questions, in
Journal of Business and Psychology, 29, 1-14.
S. Losa, B. Duc, L. Filliettaz (2014), Success, well-Being and social recognition : an interactional perspective, in M. M. Bergman (ed.), Springer, Dordrecht , 69-98.
Laurent Filliettaz (2014), Understanding learning for work: interaction and discourse analysis, in Stephen Billett (ed.), Springer, Dordrecht, 225-255.
Laurent Filliettaz (2013), Affording learning environments in workplace contexts: an interactional and multimodal perspective, in
International Journal of Lifelong Education, (32(1)), 107-122.
Marianne Zogmal, Dominique Trébert, Laurent Filliettaz (2013), En quoi les éducatrices et éducateurs de l’enfance sont-ils compétents ?, in
Revue Petite Enfance, 110, 79-89.
Filliettaz Laurent (2013), La mise en circulation des savoirs en formation professionnelle initiale : une approche interactionnelle et multimodale de l’alternance en formation, in Bernié Jean-Paul (ed.), Presses universitaires de Bordeaux, Bordeaux, 124-139.
Filliettaz Laurent (2013), La part des interactions langagières dans les environnements de formation professionnelle, in
Education Permanente: la revue suisse pour la formation continue, 2013(04), 45-50.
Zogmal Marianne, Losa Stefano, Filliettaz Laurent (2013), Le travail de structuration des activités menées auprès des enfants, in
Revue Petite Enfance, 112, 92-111.
Markaki Vassiliki, Rémery Vanessa (2013), Les processus de hiérarchisation dans l'activité tutorale au travail, in
Actes du Congrès annuel de l'Association Française de Sociologie (AFS), Nantesnon renseigné, non renseigné.
Petitjean Cécile, Priego-Valverde Béatrice (2013), Pourquoi et comment faire de l’humour en classe ? Les représentations sociales de la compétence humoristique dans des interactions didactiques en Suisse romande, in
Langage et Société, 144, 41-63.
Filliettaz Laurent, Losa Stefano, Duc Barbara (2013), Power, miscommunication and cultural diversity: Applying a discourse analysis lens to vocational training practices, in Weber Jean-Jacques (ed.), Sense Publishers, Rotterdam , 153-181.
Petitjean Cécile (2013), Social representations of turn-taking in classrooms: from compulsory to post-compulsory schooling in French-Speaking Switzerland, in
Classroom Discourse, 5(2), 138-157.
Laurent Filliettaz, Vanessa Rémery (2012), Construction des compétences professionnelles et trajectoire située d’apprentissage, in
Actes de la Biennale internationale de l’éducation, de la formation et des pratiques professionnelle, Paris, CMAMConservatoire National des Arts et Métiers, Paris.
Laurent Filliettaz (2012), Interactions langagières et apprentissage au travail, in E. Bourgeois (ed.), Presses Universitaires de France, Paris, 122-136.
Laurent filliettaz (2012), Interactions tutorales et formation des formateurs, in
Travail & Apprentissages : revue de didactique professionnelle, (9), 62-83.
Laurent Filliettaz (2012), La formation professionnelle comme accomplissement interactionnel et multimodal : le cas de l’apprentissage sur la place de travail, in
Scripta, (28(1)), 119-143.
Laurent Filliettaz (2012), Les interactions langagières, un outil de travail au service de la relation éducative, in
Revue Petite Enfance, (109), 14-27.
Laurent Filliettaz (2012), The linguistic demands of workplace learning: Power and miscommunication in vocational interactions, in M. Bär (ed.), Schneider Verlag Hoengehren, Hamburg , 315-326.
Zogmal Marianne, Apprendre à « voir » les besoins d’un enfant: Les processus mobilisés par les éducatrices et éducateurs de l’enfance pour identifier les « besoins » des enfants, in
Revue [petite] enfance.
Filliettaz Laurent, Trébert Dominique, Co-analyse des interactions tutorales en contexte de formation professionnelle des éducatrices de l’enfance : un point de vue de praticien sur la fonction de référente professionnelle, in
Formation & Profession.
Salazar-Orvig Anne, de Weck Geneviève, Hassan R., Rialland A.,
Constructing Reference in Dialogue (co-edition), John Benjamins Publishing Company, Amsterdam.
P. Tynjälä, L. Filliettaz, Contextual variation in workplace learning: from macro to micro perspectives, in
Asian Pacific Journal of Work and Learning.
Markaki Vassiliki, Rémery Vanessa, Documenter l’activité tutorale en situation de travail : pour une approche du « travail en actes », in
Sociologies et société.
Durand Isabelle, Dynamique des rapports de places dans l'interaction tutorale et positionnement professionnel : le cas de la formation des éducatrices et éducateurs de l'enfance, in
Revue Phronesis.
Degoumois Virginie, Petitjean Cécile, Pekarek Doehler Simona, Expressing personal opinions in the classroom: The role of humor and displays of (un)certainty, in Pekarek Doehler Simona (ed.), Palgrave Macmillan, London.
Pekarek Doehler Simona, Petitjean Cécile, Interactional competences in institutional settings: Young people between school and work, in Pekarek Doehler Simona (ed.), Palgrave Macmillan, London.
Filliettaz Laurent, L’activité énigmatique des tuteurs au prisme de l’analyse interactionnelle, in Barbier J.-M. (ed.), Presses universitaires de France, Paris.
Trébert Dominique, Durand Isabelle, L’analyse multimodale des interactions comme ressource pour la formation : le cas du tutorat dans le champ de l’éducation de l’enfance, in
Recherche & Formation.
Trébert Dominique, Filliettaz Laurent, L’interaction comme ressource de la conception en formation professionnelles continue : le cas du tutorat dans le domaine social, in
Dossiers des sciences de l’éducation.
Losa Stefano, Filliettaz Laurent, Négocier sa légitimité d’apprenant à travers les contextes de formation: exemples d’apprentis en formation duale, in Berger J.-L. (ed.), Seismo, Zurich.
Losa Stefano, Filliettaz Laurent, Negotiating social legitimacy in and across contexts: Apprenticeship in a « dual » training system, in Angouri J. (ed.), Edinburgh University Press, Edinburgh .
Rémery Vanessa, Markaki Vassiliki, Travailler et former: l’activité hybride des tuteurs, in
Education Permanente, 205.
Losa Stefano, Vocational Education, in Vine B. (ed.), Routledge, London.
With increased mobility, rapid demographic change and the growing diversification of economic and cultural landscapes, the social integration of youth through school and the professions has come into unprecedented critical scrutiny across Europe. In parallel, interactional competence has been put in the forefront of educational research and policy as key to people’s adaptation to and membership in the ever-changing social world. The two focal objects of these debates, however, have so far been approached separately: What is the role of interactional competences in young people's pathways from education to work? To what degree do interactional competences function as catalysts for recognition and success, as a target of (often implicit) institutional mechanisms of evaluation? This project is designed as an interdisciplinary investigation into the dynamic relationship between young people’s interactional competences and the larger social institutions within which they operate. The project’s empirical focus is on a number of key moments in the social trajectories of young people (up to the age of 25): Obligatory and post-obligatory schooling, professional training, job interviews, speech therapy sessions and the first steps into work life. These represent institutionally defined, highly selective stepping-stones into the future, where interactional competences play a central role - whether officially recognized as such or not. Bringing together five research groups from applied linguistics, education sciences, psychology of work, sociology and speech therapy, the project addresses the following questions:-Legitimate competence: What are the concrete institutional demands and expectations that school and the professions put on young people's interactional competences? -Mechanisms of legitimization: What are the micro-mechanisms through which young people’s interactional competences are assessed in the very course of practical activities within the institutions, as part of larger (both overt and hidden) processes of social legitimization?-The social construction of the institutional order: How do these competences and the mechanisms of their legitimization in turn both shape and reflect social institutions and people's understanding of these? -(Dis)continuities between key moments of youths’ trajectories: What continuities and discontinuities exist between the institutional logics of assessment regarding young people’s interactional competences at key moments on their path towards the world of work and adulthood? A qualitative methodology is used to investigate the complex relation between young people's actual practices within the institutions, their enacted representations of institutional norms and the declared institutional policies. Focusing primarily on the micro-details of social interactions, the project offers empirically grounded knowledge about the concrete institutional conditions that shape young people’s access to the work market and to higher education. Its added value lies in addressing interactional competences in a way that transcends both the disciplinary and the empirical compartmentalization that generally characterizes the study of institutional practices. The findings are expected to offer significant input for future social and educational policies. The project enriches an interdisciplinary understanding of concepts that are fundamental to research in the human and social sciences, such as interactional competence, social representation and institution, and provides significant steps toward designing and implementing qualitative research methods that are intercompatible among the participating disciplines.