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Exploring the “hypersensitivity” of emotionally intelligent individuals: Underpinnings and consequences

English title Exploring the “hypersensitivity” of emotionally intelligent individuals: Underpinnings and consequences
Applicant Fiori Marina
Number 192443
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Institut Fédéral des Hautes Etudes en Formation Professionnelle
Institution of higher education Swiss Federal Institute for Vocational Education and Training - EHB
Main discipline Psychology
Start/End 01.03.2021 - 28.02.2025
Approved amount 817'507.00
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Keywords (7)

Cognition; Emotional Intelligence; Intelligence; Emotion; Hypersensitivity; Emotion-information processing; Individual Differences

Lay Summary (French)

Lead
Intelligence émotionnelle, cognition, haute potentiel, hypersensibilité, émotions.
Lay summary

L'intelligence émotionnelle (IE) est un nouveau concept introduit dans la littérature psychologique il y a trente ans et qui connaît un développement exponentiel dans la recherche et les interventions. L'IE englobe les capacités et les perceptions de soi liées à la reconnaissance, à l'expression, à la compréhension et à la gestion des émotions (Petrides et Furnham, 2001; Salovey et Mayer, 1990). De grands progrès ont été accomplis ces dernières années pour clarifier certains des problèmes critiques auxquels le concept était confronté, tels que sa validité incrémentale, sa relation avec l'intelligence et la personnalité, et comment le mesurer en tant que capacité ou en tant que trait de personnalité.

Peut-être en raison de l'urgence d'aborder ces questions cruciales liées à la validité et à la mesure du concept de l'IE, les chercheurs ont accordé peu d'attention à la compréhension des processus psychologiques qui sous-tendent les différences individuelles dans l'IE. Il est nécessaire de comprendre les processus par lesquels l'IE exerce ses effets si nous voulons faire progresser la conceptualisation de l'IE et concilier des résultats contradictoires concernant l'effet de l'IE sur divers résultats. En effet, malgré la littérature sur les effets positifs de l'IE, la possibilité que l'IE puisse avoir des effets secondaires négatifs a été évoquée dans la littérature et des preuves empiriques suggérant que certains inconvénients de l'IE commencent à émerger.

Le but du programme de recherche actuel est de proposer une re-conceptualisation de l'IE comme une loupe à travers laquelle les individus attribuent une valeur et un sens à ce qui se passe autour d'eux, modulant l'expérience émotionnelle et ses effets sur la perception (sociale). Des résultats préliminaires soutenant cette conceptualisation de l'IE ont été fournis (Fiori et Ortony, 2016), l'idée de base étant que les individus élevés en IE peuvent être caractérisés par une plus grande sensibilité aux informations sur les émotions et les émotions, un phénomène que l'on a appelé  « hypersensibilité » émotionnel. Les questions abordées dans le projet seront abordé en enquêtant sur des individus à la fois de la population générale et des individus surdoués. 

Les résultats de ce programme de recherche permettront aux chercheurs de l'IE d'acquérir une compréhension plus approfondie du fonctionnement de l'IE. Les programmes de formation destinés aux enfants, aux adultes et aux personnes douées bénéficieront fortement de l’inclusion de modules qui apprennent aux gens à gérer leur hypersensibilité émotionnelle de manière à tirer pleinement parti du pouvoir des émotions. Fait important, les résultats de la recherche actuelle permettront de comprendre comment et quand l'IE est associée à des résultats positifs ou négatifs. En fin de compte, cette recherche permettra de répondre à la question qui s'impose: l'IE est-elle une malédiction ou une bénédiction, et pourquoi?

 

Direct link to Lay Summary Last update: 06.04.2021

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Name Institute

Project partner

Abstract

Emotional Intelligence (EI) is a novel construct that was introduced in the psychological literature thirty years ago and that is seeing an exponential development in research and applications. EI encompasses abilities and self-perceptions related to the recognition, expression, understanding, and management of emotions (Petrides & Furnham, 2001; Salovey & Mayer, 1990). Great progress has been made in the last few years to clarify some of the critical issues the construct was confronted with, such as its incremental validity, its relationship with intelligence and personality, and how to measure it as an ability or as a personality trait (MacCann, Joseph, Newman & Roberts, 2014; Mayer, Caruso, & Salovey, 2016).Perhaps because of the urgency of addressing such crucial issues related to the validity and measurement of the EI construct, scholars have devoted little attention to understanding the psychological processes underlying individual differences in EI (Fiori, 2009). Thus, whereas we know that EI is associated with (mostly) positive outcomes in domains such as health, academic achievement, and social interactions, we do not know what type of emotional and cognitive processes account for such outcomes and how they operate in high as compared to low EI individuals. Understanding the processes through which EI exerts its effects is needed if we are to advance the conceptualization of EI, and to reconcile conflicting results regarding the effect of EI on various outcomes. Indeed, despite the burgeoning literature showing the positive effects of EI, the possibility that EI might have negative side effects has been lightly touched upon in the theoretical literature and empirical evidence suggesting some disadvantages of EI is beginning to emerge.The aim of the current research program is to address an important shortcoming of the EI literature-namely the lack of a clear understanding as to how EI functions--by introducing a reconceptualization of EI as a magnifier through which individuals attribute value and meaning to what is happening around them, modulating emotional experience and its effects on (social) perception. Preliminary results supporting this conceptualization of EI have been provided (Fiori & Ortony, 2016), with the basic idea being that individuals high in EI may be characterized by stronger sensitivity to emotion and emotion information, a phenomenon that has been referred to as emotional “hypersensitivity”. Using an experimental approach, the proposed research program aims to fully investigate the hypersensitivity of high EI individuals by: 1) inquiring into the cognitive and affective underpinnings that may lead to hypersensitivity in high EI individuals; and 2) identifying the circumstances under which the hypersensitivity of high EI individuals may impair or enhance performance/behavior. These two questions will be addressed by investigating individuals from both the general population and gifted individuals. The comparison of the two types of individuals will allow better understanding how emotional hypersensitivity is related to intelligence, how it works and how it affects thought and behavior.The results of this research program will enable EI scholars to gain a deeper understanding into how EI functions and thus to develop more accurate models about how EI impacts performance and behavior. Training programs for children, adults, and gifted individuals will strongly benefit from including modules that teach people how to manage their emotional hypersensitivity in a way that fully takes advantage of the power of emotions. Importantly, results of the current research will shed light on how and when EI is associated with positive and negative outcomes. Ultimately this research will enable answering the cogent question: is EI a curse or a blessing, and why?
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