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Mobilität in der Schweiz: Potenziale der Digitalisierung des Arbeitsmarkts für Umwelt und Wirtschaft

English title Mobility in Switzerland: Potentials of the Digitalization of the Labour Market for Environment and Economy
Applicant Franzen Axel
Number 188866
Funding scheme Project funding
Research institution Institut für Soziologie Universität Bern
Institution of higher education University of Berne - BE
Main discipline Sociology
Start/End 01.01.2020 - 31.12.2022
Approved amount 180'786.00
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Keywords (13)

digitalization; labour market; flextime; home office; mobility; transport; traffic; congestion; rush hour; motorized private transport; public transport; CO2; Swiss Mobility and Transport Microcensus

Lay Summary (German)

Lead
Mit der zunehmenden Digitalisierung wird häufig die Hoffnung verbunden, dass sie zu einer Flexibilisierung der Erwerbsarbeit führt. Ferner wird erwartet, dass durch dieses zeitlich und räumlich flexible Arbeiten die erwerbsbezogene Mobilität reduziert und besser verteilt wird, wodurch Ressourcen eingespart werden können. Das Projekt untersucht empirisch, inwiefern diese Potentiale der Digitalisierung in der Schweiz genutzt werden und in welchem Ausmass sie bisher zur Verkehrsreduktion und damit zur Entlastung der Umwelt und Infrastruktur beigetragen haben.
Lay summary

Inhalt und Ziel des Forschungsprojekts

Die durch die Digitalisierung vorangetriebene Verbreitung von flexiblen Arbeitsformen, wie Home-Office oder Gleitzeit, könnte verschiedene Auswirkungen auf das Verkehrsverhalten der Schweizer Bevölkerung haben. So ist es denkbar, dass die Nutzung von Home-Office zu einer Reduktion der Anzahl an Arbeitswegen und der zurückgelegten Kilometer führt. Gleitzeit könnte beispielsweise dafür sorgen, dass der Verkehr besser über den Tag verteilt wird und weniger Menschen zur Stosszeit unterwegs sind. Ausserdem könnten flexibel arbeitende Menschen häufiger nachhaltige Verkehrsmittel, wie zum Beispiel den ÖV, nutzen als Personen, die nicht flexibel arbeiten. Im Rahmen des Projektes wird empirisch untersucht, ob und in welchem Ausmass diese Hypothesen zutreffen. Aus den Ergebnissen lassen sich Implikationen für die Verkehrspolitik ableiten. So könnte beispielweise die Förderung flexibler Arbeit zur Entlastung der Verkehrsinfrastruktur und Umwelt beitragen.

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext

Die Schweiz hat sich im Rahmen des Pariser Klima-Übereinkommens verpflichtet, das Ausstossen von Treibhausgasen in den nächsten Jahrzehnten zu reduzieren, um die globale Erderwärmung auf höchstens 2 Grad Celsius zu begrenzen. Transport und Verkehr machen in der Schweiz knapp ein Drittel der gesamten CO2-Emissionen aus. Deswegen sind Veränderungen gerade in diesem Bereich von besonderer Bedeutung. Das Projekt untersucht, welche CO2-Einsparungseffekte durch die Digitalisierung erreicht werden können.

Direct link to Lay Summary Last update: 18.12.2019

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Name Institute

Abstract

Switzerland has committed itself to the Paris Climate Agreement (UNFCCC 2015) which aims to reduce global greenhouse gas (GHG) emissions in order to limit the average global temperature increase to 1.5 or 2 degrees by the end of this century. Particularly, the Swiss Federal Council declared in its Energy Strategy 2050 to cut GHG by 40% until 2050. This target is very ambitious and demands substantial reduction efforts in all sectors. The transport sector is responsible for almost a third of Switzerland’s GHG emissions (Swiss Federal Statistical Office 2018a), and hence, is a major cause of anthropogenic greenhouse gas emissions. Therefore, a 40% reduction of GHG is only feasible if significant cuts are also reached in the mobility sector. In addition, the transport sector is still growing in Switzerland due to increases in population and due to economic growth, which amplifies the challenge of harmonizing the goals of the Energy Strategy 2050 with future mobility demands. This research proposal plans to investigate whether and to what extent the digitalization of the labour market can contribute to reductions in traffic. Digitalization allows increasingly flexible working time and home office-based work. Hence, more and more employees have the opportunity to reduce commuting to the workplace on a daily basis or are able to avoid rush hours, and thereby to relieve traffic congestions at peak times. This could possibly help to distribute traffic more evenly during the day, which could reduce the necessity to increase the infrastructure, e.g. by extending the supply of roads. The goals of the project will be realized by analysing the two newest available Swiss Mobility and Transport Microcensuses (MTMC) 2010 and 2015 which are a very useful and rich data source consisting of 63’000 and 57’000 telephone interviews respectively. The data contains detailed information about respondents’ mobility behaviour and their use of flexible and home-based work. This information not only enables to analyse who uses home-based work, but can also answer the question of whether home-based work is associated with a reduction of individuals’ mobility behaviour. Furthermore, the data source contains georeferenced information. This allows to supplement the data by further information about the characteristics of alternative commuting ways and enables the analysis of the modal traffic choice. These analyses will provide insights on the reasons for using private versus public transportation and deliver information of where and how an increase in the infrastructure of public transportation is most efficient. The data of the Swiss Mobility and Transport Microcensus is available for scientific reanalyses and this research proposal follows the recommendations and suggestions for further analyses made by the Swiss Federal Statistical Office and Swiss Federal Office for Spatial Development.
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