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EPICUR II - Expanding Public Interest by Communicating Understandable Research: Marketing of the EJO as a Dissemination Network
English title
EPICUR II - Expanding Public Interest by Communicating Understandable Research: Marketing of the EJO as a Dissemination Network
Applicant
Wyss Vinzenz
Number
145651
Funding scheme
Agora
Research institution
Institut für Angewandte Medienwissenschaften Zürcher Hochschule für Angew. Wissenschaften
Institution of higher education
Zurich University of Applied Sciences - ZHAW
Main discipline
Communication sciences
Start/End
01.04.2013 - 31.03.2015
Approved amount
165'045.44
Show all
All Disciplines (2)
Discipline
Communication sciences
Applied linguistics
Keywords (5)
Journalism Research; Transfer of Research; Transdiciplinarity; Science Communication; Media Research
Lay Summary (German)
Lead
Journalismusforscher und Journalisten verstehen sich schlecht. Letztere werfen der Wissenschaft Vermittlungsprobleme vor, während sich Forscher primär an ihresgleichen wenden und sich wenig um eine verständliche Sprache kümmern. Das Netzwerk des European Journalism Observatory (EJO) will diese Kommunikationsbarrieren nicht einfach hinnehmen, sondern aktiv Nachwuchswissenschaftler dabei unterstützen, Resultate der Schweizer Medienforschung einer breiteren Öffentlichkeit zugänglich zu machen.
Lay summary
Gerade in der Demokratie einer Mediengesellschaft wäre es wichtig, dass Medien auch kritisch über Medien berichten und dabei zumindest sporadisch wissenschaftliche Befunde einbeziehen; Antworten auf Fragen also, die an zahlreichen Instituten der Medienwissenschaft bearbeitet werden. Dabei stellt sich aber das Problem, dass sich Medienwissenschaftler damit meist schwer tun, ihre Forschungsresultate so aufzubereiten, dass sie auch für Journalisten verwertbar sind. Gerade angesichts der wahrnehmbaren Medienfinanzierungskrise sollten solche Kommunikationsbarrieren überwunden werden. Journalismusforscher sollen mehr und verständlicher mit potenziellen Anwendern ihrer Forschung kommunizieren – mit Journalisten und Medienmanagern, mit Medienpolitikern oder mit Medienregulatoren. Mit dem Projekt EPICUR setzen sich Forschende der Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften zum Ziel, Ergebnisse der Schweizer Medienforschung in den deutschsprachigen Ländern sichtbarer zu machen. Das Netzwerk des European Journalism Observatory (EJO) und seine zehnsprachige Webseite sind dafür eine geeignete Plattform. In Workshops wird Nachwuchswissenschaftlern vermittelt, wie sie mit ihren Forschungsresultaten auf Journalisten zugehen und diese – auch über den Einsatz von Social Media – einer breiteren Öffentlichkeit zugänglich machen können. In Zusammenarbeit mit dem EJO-Team der Universität Lugano werden auch Vermittlungsleistungen in englischer Sprache vorangetrieben.
Direct link to Lay Summary
Last update: 20.04.2013
Responsible applicant and co-applicants
Name
Institute
Wyss Vinzenz
Institut für Angewandte Medienwissenschaften Zürcher Hochschule für Angew. Wissenschaften
Russ-Mohl Stephan
Istituto di media e giornalismo (IMeG) Facoltà di comunicazione, cultura e società Università della Svizzera italiana
Employees
Name
Institute
Bardus Marco
Dept. of Health promotion & Community Health Faculty of Health Sciences American University of Beirut
Saner Mirco
Departement Angewandte Linguistik ZHAW
Sousa Fernando
Hüsser Angelica
Forschungsinstitut für biologischen Landbau Department of Soil Sciences Research Institute of Organic Agriculture
Stoffel Annina
Jamil Hammad
Collaboration
Group / person
Country
Types of collaboration
Filip Lab, Karls-Universität Prag
Czech Republic (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Raluca Radu, Bukarest Universität
Romania (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Susanne Fengler; TU Dortmund
Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
Prof. Dr. Abdelkrim Hizaoui, Media Development Centre
Tunisia (Africa)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Scott Maier, University of Oregon
United States of America (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Dr. David Levy, Reuters Institute for the Study of Journalism, Oxford
Great Britain and Northern Ireland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Prof. Dr. Gustavo Cardoso, ISCTE, Lisbon
Portugal (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Nick Lüthi, Medienwoche
Switzerland (Europe)
- Industry/business/other use-inspired collaboration
Swiss Association of Communication and Media Research (SACM)
Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure
Ruslan Deynychenko, Kyiv Mohyla School of Journalism
Ukraine (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Dr. Mihal Kus, Universität Breslau
Poland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Stephan Russ-Mohl, USI
Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure
- Exchange of personnel
Prof. Dr. Ainars Dimants, Turiba University, Riga
Latvia (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Rrapo Zguri, Universität Tirana
Albania (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Communication with the public
Communication
Title
Media
Place
Year
Media relations: print media, online media
Der Brexit als Fehlentscheid
NZZ
German-speaking Switzerland International
2016
Media relations: print media, online media
Diverse Beiträge bei EJO selbst
European Journalism Observatory
International
2016
Media relations: print media, online media
European newspapers overwhelmingly critical of Brexit vote
The Guardian
International
2016
Media relations: print media, online media
Kein Sinn fürs Europäische
NZZ
German-speaking Switzerland
2016
Other activities
Relaunch Webseite EJO
International German-speaking Switzerland Italian-speaking Switzerland
2015
Other activities
Expertendatenbank SGKM
German-speaking Switzerland International
2013
Associated projects
Number
Title
Start
Funding scheme
150327
Radar Medienkritik Schweiz
01.04.2014
Project funding (Div. I-III)
118340
Accuratezza e credibilità nei quotidiani regionali - uno studio comparativo tra Svizzera, Italia e gli USA
01.01.2008
Project funding (Div. I-III)
171626
Observatoire des journalismes francophones (OJF): an online agora for French-speaking media researchers, practitioners and their audiences
01.06.2017
Agora
Abstract
This AGORA proposal will extend and strengthen EJO’s network of cooperating research institutions, journalism training facilities and newsrooms in the German speaking part of Switzerland, improve the English EJO platform which is needed for joint dissemination efforts (in coopertion with the Reuters Institute for the Study of Journalism at the University of Oxford) and make the project more visible by a strong effort in social media marketing. In particular, we will focus on the dissemination of communications and journalism research from Switzerland and in Switzerland, also across the language barriers in the country, and try to mobilize the younger communications researchers to participate actively in dissemination efforts and to train their communication and reporting skills in dealing with the media.
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