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Luigi Cherubini und die Kompositionslehre am Pariser Conservatoire als umfassende Ausbildungspraxis (ca. 1810-1840)

English title Luigi Cherubini and composition training at the Paris Conservatoire as comprehensive teaching practice (ca. 1810-1840)
Applicant Bacciagaluppi Claudio
Number 200698
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Hochschule der Künste Bern Berner Fachhochschule
Institution of higher education Berne University of Applied Sciences - BFH
Main discipline Music, Theatre
Start/End 01.08.2021 - 31.07.2025
Approved amount 786'485.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Music, Theatre
Musicology

Keywords (4)

Luigi Cherubini; Composition training; Music theory; Paris Conservatoire

Lay Summary (German)

Lead
In diesem Projekt wird untersucht, wie Luigi Cherubini (1760-1842) am Conservatoire und andere Künstler zu seiner Zeit (ca. 1810-1840) in Paris Musiktheorie und Komposition unterrichtet haben.
Lay summary
In der heutigen Ausbildung zum Musikberuf sind Fächer wie Harmonielehre und Gehörbildung, die am Anfang der Studien stehen, und der Unterricht für angehende Komponist*innen kaum aufeinander bezogen. Diese Aufteilung wird allerdings noch nicht sehr lange auf diese Weise praktiziert: In der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts waren diese Ausbildungsbereiche organisch verbunden. An der Unterrichtspraxis von Luigi Cherubini (1760–1842) lässt sich dies exemplarisch zeigen. Als gefeierter Komponist, respektierter Lehrer (ab 1795) und später Direktor des Conservatoire in Paris (ab 1822 bis zu seinem Tod) reflektierte er sowohl implizit in seinen Kompositionen als auch explizit in seiner pädagogischen Tätigkeit auch musiktheoretische Fragen. Im Gegensatz zu seinen Verdiensten als Komponist ist seine Tätigkeit auf dem Gebiet der Musiktheorie bislang wenig bekannt. Das verwundert insofern, als er an der Spitze der damals berühmtesten Musikausbildungsstätte Europas eine ausserordentlich einflussreiche Stellung innehatte und weithin bekannt war. Im Projekt werden die Werke Cherubinis als Musiktheoretiker, die Ausbildung zur Komposition am Conservatoire im Allgemeinen sowie die Improvisations- und Kompositionslehren am Klavier in Paris untersucht.
Direct link to Lay Summary Last update: 07.04.2021

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
169368 Integrative Listening. A Historical Perspective on Aural Skills Training 01.08.2017 Project funding (Div. I-III)
163053 Creating the Neapolitan Canon. Music and music theory between Paris and Naples in the early nineteenth century 01.12.2015 Project funding (Div. I-III)
182222 Francesco Pollini and the early Italian piano tradition 01.03.2019 Project funding (Div. I-III)

Abstract

In today's training for the music profession, subjects such as harmony and ear training, which are at the beginning of the studies, and the classes for future composers are hardly related to each other. However, this division has not been practised in this way for very long: In the first half of the 19th century, these areas of education were organically connected. The teaching practice of Luigi Cherubini (1760-1842) is a good example of this. As a celebrated composer, respected teacher (from 1795) and later director of the Conservatoire in Paris (from 1822 until his death), he also reflected music-theoretical questions both implicitly in his compositions and explicitly in his pedagogical activities. In contrast to his merits as a composer, his activities in the field of music theory have been little known until now. This is surprising insofar as he held an extraordinarily influential position at the head of what was then Europe's most famous music education institution and was widely known. The project aims at an examination of Cherubini's work in the field of music theory and a reconstruction of composition training in Paris at his time (ca. 1810-1840).
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