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Tous des monstres?

English title Are we all monsters?
Applicant Strasser Bruno
Number 199110
Funding scheme Agora
Research institution Université de Genève Uni Vogt
Institution of higher education University of Geneva - GE
Main discipline Embryology, Developmental Biology
Start/End 01.10.2021 - 30.09.2022
Approved amount 50'000.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Embryology, Developmental Biology
Molecular Biology

Keywords (5)

Evolution; Art; Socio-scientific issues; Exhibition; Genetics

Lay Summary (French)

Lead
Et si nous étions tous des monstres? L’exposition "Tous des monstres?" interroge les frontières du monstrueux et du naturel par un voyage entre art et science. Elle explore comment la nature fabrique - et continue de fabriquer - la diversité des formes vivantes que nous connaissons aujourd’hui.
Lay summary

L’exposition Tous des monstres? propose, pour tous les publics, un parcours artistique et scientifique, des œuvres et des installations, ainsi que des ateliers créatifs et participatifs. Les créatures chimériques du sculpteur Jean Fontaine dialogueront avec les installations des scientifiques de l’Université de Genève présentant les derniers résultats des recherches sur le développement et l’évolution des êtres vivants.

Développée par l’Université de Genève, en collaboration avec le Muséum d’Histoire Naturelle, les Conservatoire et Jardin Botaniques, et le Musée de l’Ariana, l’exposition interroge l’idée de perfection dans la nature à travers la figure du monstre. Depuis des siècles et dans toutes les cultures, la figure du monstre a été centrale dans les récits qui cherchaient à tracer les frontières entre l’humain et l’animal, mais aussi entre le naturel et l’artificiel. La figure du monstre prend une nouvelle actualité avec les “organismes génétiquement modifiés” (OGM).

Les sculptures de Jean Fontaine et les travaux des biologistes contemporains questionnent les grands récits d’une nature parfaite, résultant du perfectionnement progressif de formes primitives. Au contraire, l’évolution produit sans cesse de nouveaux monstres en réassemblant et en hybridant des formes existantes dans des espèces fort éloignées. Les travaux à la pointe de la biologie contemporaine nous permettent de commencer à comprendre comment l’harmonie apparente des organismes vivants résulte de l’assemblage de formes disparates produites au cours de l’évolution dans des organismes souvent lointains et réassemblées de manière originale.

Direct link to Lay Summary Last update: 16.08.2021

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Name Institute

Project partner

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
189122 Developmental and cellular mechanisms that underlie regeneration and slow aging in Hydra 01.11.2019 Project funding (Div. I-III)
179431 Evaluating the roles of geometry and physical processes in the development and evolution of skin appendages and skin colour patterns in reptiles 01.06.2018 Project funding (Div. I-III)
176395 Collinear regulation of HoxD genes during development and evolution 01.11.2017 Project funding (Div. I-III)
166349 Species delimitation, phylogenomic diversity and niche modelling: implications for the conservation of Madagascar endemic group of valuable trees in the family Sapotaceae. 01.10.2016 Project funding (Div. I-III)
157787 The Rise of Citizen Science: Rethinking Public Participation in Science 01.11.2015 SNSF Consolidator Grants
162679 Genetic determinism, human intuitions, and genetics literacy 01.03.2016 Project funding (Div. I-III)

Abstract

The results of recent research into the basic mechanisms of evolution and development have far-reaching consequences on pressing public issues, such as the origins and evolution of SARS-CoV-2, for example, and on the risks of genetically modified crops. However, the necessary public discussion on these issues is made difficult by a persistent misconception about life, namely that organisms have fixed “essences” and that any human-made change produces unnatural “monsters”. Drawing on research in the life sciences and in science education, we developed an interactive exhibition, entitled “Tous des monstres? La fabrique de la diversité entre art et science”, aimed at addressing this crucial misconception and developing a better understanding of current scientific knowledge. The exhibition will be open to the public for three months in 2021 in Geneva and include innovative virtual reality experiences, chimeric sculptures inspired by biological modelling and participatory activities where the public will contribute to the content of the exhibition. By bringing in conversation the results of four leading researchers in the life sciences and the work of a renowned sculptor around the production of biological diversity, we expect to engage with a public often underrepresented in science outreach events. In addition, by partnering with the Natural History Museum of Geneva, the Conservatory and Botanical Gardens, and the Ariana Museum, we expect to draw a large and diverse audience. The participatory outreach activities developed with the Bioscope and aimed at school students will provide additional opportunities to foster conceptual change among participants.
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