Project

Back to overview

Contested Amnesia and Dissonant Narratives in the Global South. Post-conflict in Literature, Art, and Emergent Archives

Applicant Gómez Liliana
Number 198899
Funding scheme SNSF Professorships
Research institution
Universität Kassel
Kunsthistorisches Institut Universität Zürich
Institution of higher education University of Zurich - ZH
Main discipline Visual arts and Art history
Start/End 01.04.2021 - 31.03.2023
Approved amount 502'964.00
Show all

All Disciplines (2)

Discipline
Visual arts and Art history
Other languages and literature

Keywords (14)

forensic memory; archive; historical oblivion ; transition; post-conflict; Spain; global art; Middle East; human rights; reconciliation; literature; curatorial practices; Latin America; Global South

Lay Summary (German)

Lead
Die Unsichtbarmachung von Konflikten ist Teil von politischer Gewalt. Sie erzeugt historisches Vergessen, Gedächtnis- und Archivleerstellen, die gleichzeitig die geopolitische Konfiguration des globalen Südens widerspiegeln. Gegen diese Amnesie artikulieren sowohl Künstler und Schriftsteller als auch kulturelle Institutionen dissonante Erzählungen und Gegensemantiken und schaffen dabei alternative fiktive, materielle oder visuelle Archive.
Lay summary
Die Erfahrungen aus den bewaffneten Konflikten in Kolumbien (1964-2016) und im Libanon (1975-1991) als paradigmatische Beispiele für Lateinamerika und den Nahen Osten prägen die vielschichtigen und widersprüchlichen Erinnerungskulturen der Gegenwart, die Wahrheit und Verantwortung einfordern. Während der Libanon eine Form von Amnestie wählt, entscheidet sich Kolumbien für den politischen und kulturellen Prozess einer Übergangsjustiz. Friedensprozesse bleiben aber auf zivilgesellschaftliche Vermittlung durch kulturelle Praktiken und Artefakte angewiesen, die ein friedvolles Zusammenleben erst garantieren. Das Projekt geht der Bedeutung der Kulturproduktion der Gegenwartsliteratur und -kunst in den Übergangsprozessen des Post-Konfliktes beider Regionen auf den Grund. Als komparatistische und kulturanalytische Studie angelegt, untersucht das Projekt die grundlegende Frage: Wie können Literatur und Kunst als kulturelle Praktiken eine demokratische Transition vermitteln und über die legale Dimension hinaus eine Versöhnung mit einer gewaltsamen Vergangenheit ermöglichen? Dabei stützt es sich auf die Narratologie als Gedächtnisarbeit, um die Darstellungs- und Erzählformen des Gedächtnisses in Literatur und Kunst und ihre Archivpraktiken zu untersuchen.
Direct link to Lay Summary Last update: 04.02.2021

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
170435 Contested Amnesia and Dissonant Narratives in the Global South. Post-conflict in Literature, Art, and Emergent Archives 01.04.2017 SNSF Professorships

Abstract

The Cold War period and its subsequent (post-)conflicts are characterized by a remarkable amnesia and a politics of invisibilization that reflect the epistemic order of the decolonization of the Global South. Yet counter-semantics that challenge historical oblivion und injustice have been articulated by artists, writers, curators and institutional initiatives alike that increasingly seek to contest this amnesia with dissonant narratives. Transitional situations, such as those negotiated in Latin America, the Middle East or Southern Europe, reconfigured an increasingly diverse landscape of memory cultures reclaiming truth and justice. While some transitional societies opted for an amnesty that fosters the invisibilization of protracted conflicts, others initiated a cultural and political process through a dialogue with creative human rights. Nurturing official silence, amnesia, and the fragmentation of society, the related violence on human and non-human life forms has generated complex and conflicting memory cultures that are shaped both by local and global biases. By adopting the concept of forensic memory, this project critically dialogues with cultural memory discourse, placing at its center the political and judicial overlaps that are central to the workings of forensic practices. Drawing upon a comparative cultural analytical and art historical perspective, it examines the role of cultural production in Colombia, Lebanon and Spain. In particular it considers the role of the arts as aesthetic inquiries and dissonant narratives in processes of reconciliation and the search for truth and justice that exists within those cultures, foregrounding alternate and plural writings of history. The project thus understands contemporary global arts as new fora for truth seeking, as performative practices of human rights and as ethical praxis.
-