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Local journalism and municipal communication under digital transformation

English title Local journalism and municipal communication under digital transformation
Applicant Künzler Matthias
Number 197511
Funding scheme NRP 77 Digital Transformation
Research institution Fachhochschule Graubünden
Institution of higher education The University of Applied Sciences of Grisons - FHGR
Main discipline Communication sciences
Start/End 01.12.2020 - 31.05.2024
Approved amount 593'360.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Communication sciences
Science of management

Keywords (17)

local journalism; municipality communication; country comparison (CH, DE, AT, FR, IT); language regions; local government; media concentration; subsidies; (local) democracy; media policy; media/content performance; media change; revenue models; content provider; online media; expert interviews; survey; content analysis

Lay Summary (German)

Lead
Lokalzeitungen verknappen ihre Berichterstattung, da die Digitalisierung zum Rückgang der Werbegelder führt. Dies erschwert auch Gemeinden die Umsetzung ihres Informationsauftrags. Journalistische Startups und Dienstleister für Gemeindekommunikation versuchen dieses Informationsvakuum auszufüllen.
Lay summary

Allerdings ist unklar
1.) wie sich dieser Strukturwandel auf die inhaltliche Leistung der Lokalkommunikation auswirkt und
2.) welche Rahmenbedingungen eine unabhängige lokale Öffentlichkeit sowie die Erfüllung der Informationspflicht durch Gemeinden in der digitalen Welt fördern.

Um diese Fragen zu beantworten, werden wir die Organisationsstrukturen aller Lokalmedien und die Kommunikationsaktivitäten aller Gemeinden in der Schweiz untersuchen. Dafür werten wir Dokumente aus, führen eine Onlinebefragung durch und vertiefen die Untersuchung in Fallstudien. Durch dieses Vorgehen wollen wir Aussagen über die Leistungsfähigkeit der verschiedenen Typen von Lokalmedien und Gemeindekommunikation treffen. Aus der Zusammenführung der Ergebnisse werden wir Schlussfolgerungen ziehen, welche Rahmenbedingungen zu einer nachhaltigen Lokalkommunikation führen.

Grund für diese Analyse ist der Gedanke, dass Bürgerinnen und Bürger auf Lokalmedien angewiesen sind, um informationsbasiert ihre direktdemokratischen Rechte auf der Gemeindeebene kompetent auszuüben. Ohne diese Medien drohen «Informationswüsten», die unter anderem zu einem Rückgang des persönlichen Engagements auf der Lokalebene führen, wie dies in anderen Ländern geschehen ist. Gleichzeitig eröffnen sich neue Chancen für digitale Anbieter. Diese muss der Gesetztgeben aber durch geeignete Rahmenbedingungen stärken.

Das Projekt zielt darauf ab, die Struktur des Lokaljournalismus und der Gemeindekommunikation in ihrer Gesamtheit erstmalig zu typologisieren und deren inhaltliche Leistungsfähigkeit in Bezug auf Informationsauftrag, Unabhängigkeit, politische Relevanz, Kritik und Kontrolle inhaltlich zu messen. Eine weitere Zielsetzung ist es, aufzuzeigen, welche Innovationen in diesem Bereich möglich sind und welche Faktoren einen nachhaltigen Markterfolg begünstigen.

Die Medienpolitik erhält mit der Analyse inhaltlicher Leistungen verschiedener Typen von Lokaljournalismus und Gemeindekommunikation eine Entscheidungsgrundlage, wie sich die Rahmenbedingungen für eine nachhaltige Lokalkommunikation gestalten lassen. Private Medienanbieter und Gemeinden wird eine Toolbox innovativer Instrumente in Form von Leitfäden zur Bewältigung der digitalen Transformation zur Verfügung gestellt.
Direct link to Lay Summary Last update: 21.09.2020

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Project partner

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Verband Schweizer Medien (VSM) Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Association "Media with a Future" (Verband Medien mit Zukunft) Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Swiss Association of Municipalities (SGV) Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
various municipality representatives Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Verband Schweizer Regionalmedien (VSRM) Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
various swiss journalists (radio, tv, print and online) Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
various experts of digital communication Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results

Scientific events



Self-organised

Title Date Place
MA-Consultancy Project "Wie «regional» ist die Medienberichterstattung? Entwicklung einer Methodik zur Analyse von Raumbezügen in der Medienberichterstattung der Schweiz" 01.02.2021 Fachhochschule Graubünden (FHGR), Switzerland

Knowledge transfer events

Active participation

Title Type of contribution Date Place Persons involved
rethink journalism hackathon Workshop 07.05.2021 Online, Switzerland Graf Nina Alexandra;


Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Media relations: print media, online media Nationalfonds-Studie zur lokalen Medienstruktur: Lokaljournalismus und Gemeindekommunikation im Foku persoenlich German-speaking Switzerland 2021
Media relations: radio, television Newsmagazin 10vor10: Geld für Onlinezeitungen SRF news German-speaking Switzerland 2021

Abstract

Digital transformation has led to tremendous changes in the Swiss media landscape. One result of these developments is an accelerated process of media concentration on the national level that goes in parallel with a weakening and thinning of the local media landscape. This poses both a problem to citizens who depend on a vital public sphere in direct democracy and to municipalities, which have the legal obligation to inform citizens about public activities. While legacy media try to implement new digital business models in order to recapture their former role, new (journalistic) online-media enter the market as well as new content/service providers offering new options for municipalities to communicate directly to its citizens. By bearing these developments in mind, the goal of this project is to analyse (1) under which conditions journalistic media (legacy & new online-media) and new digital content/service providers are able to offer digital content that meets the normative requirements of an independent public sphere, (2) which services they provide to municipalities in order to fulfil their obligation to inform citizens and (3) which political and/or economic measures are needed in order to safeguard an independent public sphere and the information obligation of the municipalities?These research questions are implemented in five modules:Module 1 examines the structural and financial conditions of local media in Switzerland. For this purpose, a quantitative online survey of local media (full sample) will be carried out first. This provides the basis of a typology and a success ranking of models to institutionalize and fund local media. Subsequently, the top 12 cases are examined in depth through expert interviews and case studies. In addition, there are a total of eight further contrasting case studies from the neighbouring countries Germany, Austria, Italy and France.Module 2 analyses the needs of municipalities for comprehensive communication and how they organise their communication with citizens in practice. Findings are obtained with an online survey that addresses all Swiss municipalities (2’202). Based on this survey and the underlying success factors, the 12 most promising and successful communication models of municipalities can be identified. Further analyses of these cases will be carried out through follow-up expert interviews.Module 3 investigates the content performance of different types of media (legacy and new online media) and new digital content/service providers with regard to topical focus, diversity of media formats, continuity, critical distance, etc. The empirical research method of Module 3 is a quantitative content analysis. Module 4 analyses and integrates the insights and results from the preceding modules on the conditions and performance of both, journalistic and political actors. It aims at assessing how certain types of local media and content/service providers fulfil a certain performance for local communication under what conditions. This results in the development of recommendations which are validated in joint workshops with policy-makers, local media and responsible persons of municipality communication. Module 5 is dedicated to the application and implementation of the research results that is carefully planned from the very beginning, which is visible in the confirmed cooperation with practitioners (e.g. Swiss Association of Municipalities and Association Media with a Future). The findings result in the publication and presentation of practical guidelines including recommendations for politics, journalistic media and service providers in order to develop a future oriented local public sphere serving the needs of municipalities and their citizens.
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