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Immediate and pre-emptive therapies for SARS CoV-2 positive and negative patients with high risk for Covid-19 pneumonia: Immunocompromised Collaborative Host Swiss Cohorts Based Trial Platform Initiative

English title Immediate and pre-emptive therapies for SARS CoV-2 positive and negative patients with high risk for Covid-19 pneumonia: Immunocompromised Collaborative Host Swiss Cohorts Based Trial Platform Initiative
Applicant Briel Matthias
Number 196245
Funding scheme Special Call on Coronaviruses
Research institution Institut für klinische Epidemiologie Universitätsspital Basel
Institution of higher education University of Basel - BS
Main discipline Internal Medicine
Start/End 01.07.2020 - 28.02.2023
Approved amount 298'440.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Internal Medicine
Methods of Epidemiology and Preventive Medicine

Keywords (6)

COVID19 pneumonia; organ transplantation; HIV infection; preventive therapy; immediate antiviral therapy; SARS_CoV-2

Lay Summary (German)

Lead
Mit bevölkerungsweiten Massnahmen konnte die SARS-CoV-2 Pandemie in Westeuropa gestoppt werden. Nur wenige Menschen sind jedoch im Falle weiterer Epidemien ('zweite Welle') gegen eine Infektion geschützt. Es ist unklar, ob im Falle einer zweiten Welle präventive Therapien mit potentiellen antiviralen Substanzen Hochrisikopatienten gegen eine Infektion mit SARS-CoV-2 oder gegen einen schweren Verlauf schützen könnten. Dies wäre jedoch in Abwesenheit einer Impfung eine mögliche wirksame Massnahme um Neuinfektionen und Komplikation zu verhüten. Wir planen den Aufbau einer klinischen Studie, welche den raschen Einsatz und die Prüfung von neusten und vielversprechensten Medikamenten für eine prophylaktische Therapie im Falle einer zweiten Epidemie ermöglicht. Im Fokus stehen immunsupprimierte Patienten mit einer Organtransplantation oder HIV-Infizierte mit einer schlechten Immunfunktion oder dem Vorliegen von Komorbiditäten.
Lay summary
Mit bevölkerungsweiten Massnahmen konnte die SARS-CoV-2 Pandemie in Westeuropa gestoppt werden. Nur wenige Menschen sind jedoch im Falle weiterer Epidemien ('zweite Welle') gegen eine Infektion geschützt. Mit der Rücknahme der Epidemiemassnahmen sind neue lokale Epidemien wahrscheinlich. Es ist unklar, ob prophylaktische Therapien von potentiell gegen SARS-CoV-2 wirksamen Medikamenten neben den Hygiene- und Schutzmassnahmen Patienten mit hohem Risiko eines kompliierten Infektionsverlaufes zusätzlich schützen können.

Wir entwickeln eine Studienanlage, welche es ermöglicht Patienten mit einer geschwächten Immunabwehr und einem hohem Risiko für eine komplizierte SARS-CoV2 Infektion im Falle einer zweiten Epidemie rasch zu testen und mit potentiell gegen SARS-CoV-2 wirksamen Medikamenten prophylaktisch zu behandeln. Patienten mit Risikofaktoren eines komplizierten Verlaufs eine SARS-CoV-2 Infektion, welche in der Schweizerischen HIV Kohortenstudie teilnehmen und eine ungenügende Immunlage aufweisen (<500 Zellen/µL), sowie Patienten mit einer Organtransplantation, welche in der Schweizerischen Transplantationskohorte eingeschlossen sind, können an der Studie teilnehmen.
Patienten mit milden Symptomen einer Neuinfektion mit SARS-CoV-2 sowie test-negative Patienten mit hohem Risiko einer komplizierten SARS-CoV-2 Infektion, welche der Studienteilnahme zustimmen, werden im Falle einer neuerlichen Epidemie nach dem Zufallsprinzip zu den vielversprechensten Medikamenten für eine Infektionsprophylaxe randomisiert. Das Ziel ist Lungenentzündungen, Hospitalisationen oder Tod durch die Infektion zu verhindern.
Kliniker werden in beiden Kohorten über den Einsatz der dann zur Verfügung stehenden Medikamente, welche zum Einsatz kommen sollen, entscheiden. Sie werden durch hochstehende Evidenzquellen, welche täglich aktualisiert werden über die besten möglichen Therapien, die aktuell im Rahmen der ersten Welle eingesetzt und zur Zeit ausgewertet werden, informiert.
Das Projekt ist eine wichtige Massnahme zur Forschungkoordination und für eine aussagekräftige Evaluation einer prophylaktischen Therapie gegen SARS-CoV-2, welche im Falle einer nächsten Epidemie Hochrisikopatienten zur Verfügung gestellt werden soll. 
Direct link to Lay Summary Last update: 28.05.2020

Lay Summary (English)

Lead
Rigid public health measures have allowed to control the SARS-CoV-2 pandemic in Western Europe. However, only few individuals got infected and are protected against a new infection. In case of a second wave it is unclear whether preventive therapy in the absence of a vaccine would help to protect very vulnerable patients who are at risk of complicated Covid-19 infection.We plan to set up a study platform that will allow to evaluate candidate drugs against SARS-CoV-2 for preventive treatment to avoid infections or complications from SARS-Cov-2 infection. We focus on immuncompromised patients with a solid organ transplantation and HIV infected patients with low CD4 cell counts or with comorbidities that increase the risk of complicated SARS-CoV-2 infection.
Lay summary
Background Endorsed public health measures have contained the SARS-CoV-2 epidemic in Western Europe but leave a high proportion of the population at risk of infection due to low herd immunity. With the gradual release of lockdown measures new epidemics are likely to pop-up. In the absence of vaccines it is unclear whether preventive therapy with drugs that are active against SARS-COV-2 can  confer beside hygiene measures additional protection to high risk patients for Covid-19 pneumonia.
Methods We develop a research implementation plan that will allow immuncompromised patients with high risk for  complicated SARS-CoV-2 infection to receive in the situation of a second epidemic rapid testing and preventive treatment with new candidate drugs against SARS-CoV-2. We will invite all participants of the Swiss HIV and Transplant Cohort Studies who have either low CD4 cell counts, or received a solid organ transplantation, or who suffer from comorbidities to participate in the study. Consenting patients with mild symtoms from newly diagnosed SARS-CoV-2 infection or test-negative patients but at high risk of complicated SARS-Cov-2 infection will be randomized to new candidate antiviral drugs that are currently investigated. The goal is to prevent CT-confirmed pneumonia, hospitalization or death from any cause. Clinicians from both cohorts will decide on drugs to be used for the trial based on continuously updated reports on currently ongoing or published trials of candidate drugs against SARS-CoV-2.  
Relevance  The project will prepare tools for the experimental evaluation of preventive treatment with candidate antivirals against SARS-CoV-2 in the situation of eventual next epidemics wave and in the absence of vaccines. It shall serve immunocompromised patients with comorbidities with high risk of complicated SARS-CoV-2 infection.

Direct link to Lay Summary Last update: 28.05.2020

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Project partner

Abstract

Background Endorsed public health measures have confined the SARS-CoV-2 pandemic in Western Europe but leave due to very low herd immunity a high proportion of the population at risk of infection. In a not unlikely second epidemic routine and repetitive PCR testing is essential for at risk populations for complicated SARS-CoV-2 for infection protection and monitoring. It is less clear, whether preventive treatment in individuals with Covid-19 infection with mild symptoms or in those uninfected but at high risk of complicated SARS-CoV-2 infection may offer additional protection against complicated SARS-CoV-2 infection. Methods We will set up a trial platform which will be implemented and nested into the Swiss HIV Cohort Study and the Swiss Transplant Cohort Study to investigate during a new epidemic the comparative effectiveness of immediate and preventive therapy with emerging antivirals against SARS-CoV-2. Patients in these cohorts with mild SARS-CoV-2 infection with no pneumonia and SARS-CoV-2 negative patients at risk for complicated infection due to age, HIV (<350-500 CD4 cells/µl), solid organ transplantation or with risk factors for COVID-19 pneumonia who consent to participate in the trial will be randomised to candidate antivirals. The primary composite endpoint is CT-confirmed pneumonia, hospitalization or death from any cause. Need for immediate hospitalization for any reason is an exclusion criteria. Based on accumulating evidence of ongoing and published trials of antiviral drugs against SARS-CoV-2 infection, patients will be randomized in the presence of one active drug to drug A versus control, in the presence of two drugs to drug A or B or control. Interim analyses are planned to adaptively randomize patients to the most effective comparator arm (intervention duration 18 months). Arms may be suspended for ineffectiveness and new arms may be added to the trial as novel therapies emerge. Interventional drugs will be selected by expert panels from both cohorts with provision of external up-to date evidence from meta-analytical reports. Relevance The project intends to establish a trial platform that is nested into existing cohort infrastructure to investigate the comparative effectiveness of early and preemptive upcoming antiviral therapies to prevent complications from SARS-CoV-2 in two very vulnerable patient populations. The chosen innovative trial designs allows for rapid trial implementation in case of a second epidemic and in the absence of an effective vaccine. The trial platform can be easily extended to involve further Swiss (or international) cohorts and will serve as an ideal instrument for potential future pandemics.
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