Project

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Understanding Critique

Applicant Mühlebach Deborah Raika
Number 195631
Funding scheme Early Postdoc.Mobility
Research institution Philosophy Department and the Integrative Integrative Program: Philosophy, Economics, Political Sciences
Institution of higher education Institution abroad - IACH
Main discipline Philosophy
Start/End 01.09.2020 - 31.10.2021
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Keywords (5)

Dissent; Social Critique; Political Epistemology; Social Philosophy of Critique; Violence

Lay Summary (German)

Lead
Um etwas kritisieren zu können, bedarf es eines gewissen Masses an Verständnis dessen, was kritisiert wird. Doch was genau müssen wir verstehen, damit wir tatsächlich Kritik üben und nicht etwa bloss aneinander vorbeireden oder -handeln? Understanding Critique legt die begrifflichen Grundbausteine für eine umfassende Analyse dessen, wie Kritik und Verständnis zusammenhängen.
Lay summary

Inhalt und Ziel des Forschungsprojekts
Kritik ist ein Motor sozialen Wandels und gehört massgeblich zu unserem politischen Alltag. Wie sich in aktuell brisanten Phänomenen wie echo chambers oder politischen bubbles zeigt, ist gegenseitige Kritik verschiedener sozialer Gruppen allgegenwärtig, gegenseitiges Verständnis oftmals aber nur spärlich vorhanden. Das Ziel dieses Forschungsprojekts ist es, einen Analyserahmen zu entwickeln, anhand dessen sich der Zusammenhang zwischen Kritik und dem Verständnis des Kritikgegenstands erfassen lässt.
Die Entwicklung dieses Analyserahmens erfolgt in drei Schritten: Erstens wird in Auseinandersetzung mit der Literatur aus der Sozialphilosophie ein Kritikbegriff entwickelt, der sich auf zahlreiche Kritikformen anwenden lässt. Zweitens werden unter Berücksichtigung der Literatur aus der Erkenntnistheorie und Wissenschaftsphilosophie Kriterien dafür festgelegt, wann Akteur*innen etwas verstehen. Drittens gilt es zu erforschen, inwiefern das Verständnis des Kritikgegenstandes notwendig ist für Kritik.
Der durch diese drei Schritte erarbeitete begriffliche Apparat ermöglicht dem umfassenderen Folgeprojekt, unterschiedliche Formen der Kritik und des Verstehens anhand verschiedener Fallbeispiele zu beleuchten und deren alltagspolitische Relevanz zu illustrieren.

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext
Understanding Critique
verbindet verschiedene philosophische Diskussionen, die bislang nicht aufeinander Bezug nehmen. Dies ermöglicht es, Kritik, wie wir sie in unserem Alltag vorfinden, von Formen missverständlichen Aneinandervorbeiredens oder reiner Gewalt zu unterscheiden.

Direct link to Lay Summary Last update: 17.06.2020

Responsible applicant and co-applicants

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Feministische Philosophie: Was, wie, weshalb? Praefaktisch – Philosophieblog International 2021
Media relations: print media, online media Opfer sprachlicher Gewalt? Neue Wege German-speaking Switzerland 2021

Abstract

Critique as a mode of voicing dissent is at the heart of any social movement and it is manifest in both individual interactions and political discourse. In current public discussions, critique itself is often subject of debate: Can I criticise a religious practice if I do not know what it is all about? Can I criticise a policy as unjust without having a clear notion of justice in mind? Since the answers to these questions depend on how critique relates to understanding, I aim to pursue a project in political epistemology that focuses on the following research question: What do we need to understand in order to engage in critique of something?Taking discussions in social philosophy, the epistemology of voicing disagreement and of understanding as starting points, there are three objectives to my project. The first aim is to develop a notion of critique that ranges from simple to complex forms of critique and includes various types of problematising a belief, argument, position, or practice. I shall do so by starting from the literature on critical social theory and broadening the scope to more everyday instances of critique. A second objective is to delimit the notion of understanding by engaging with the literature on understanding in epistemology and the philosophy of science. The third aim consists in exploring understanding in critique, which leads me to additionally engage with the literature on the epistemology of disagreement and dissent insofar as it is relevant for understanding. This third aim is best accomplished by dividing the general research question into two sub questions, a descriptive and a normative question.The literature in all three areas, i.e. social philosophy of critique and epistemologies of understanding and disagreement, will be helpful to give first answers to these sub-questions. However, only by bringing these three fields, their questions and methodologies into conversation am I able to account for my research question. It is thus a fourth aim and achievement of my project to bridge areas of research which are commonly not engaging with each other.
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