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A Digital Geography of Marginalized Sexualities in Kyrgyzstan

English title A Digital Geography of Marginalized Sexualities in Kyrgyzstan
Applicant Militz Elisabeth
Number 194420
Funding scheme Postdoc.Mobility
Research institution Departement of Geography, Environment and Geomatics University of Guelph
Institution of higher education Institution abroad - IACH
Main discipline Social geography and ecology
Start/End 01.09.2021 - 31.08.2023
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Keywords (9)

emotion; geographies of sexualities; Instagram; sexuality equality; social media; Kyrgyzstan; digital geographies; gender; global East

Lay Summary (German)

Lead
Überall auf der Welt identifizieren Traditionalist:innen und Rechtspopulist:innen sexuelle Vielfalt und sexuelle Gleichberechtigung als eine Gefahr für die nationale und kulturelle Integrität. Nicht-heteronormative Sexualitäten, das heisst nicht-heteronormative sexuelle Praktiken, sexuelle Identitäten, sexuelle Erfahrungen oder Darstellungen von Sexualitäten, werden bedroht, tabuisiert und stigmatisiert.
Lay summary
In der zentralasiatischen Republik Kirgisistans, dem Kontext dieses Forschungsprojekts, erleben vor allem unverheiratete junge Frauen, lesbische, schwule, bisexuelle und transgender (LGBT) Menschen Gewalt und Beschämung in Bezug auf ihre sexuellen Praktiken, ihre sexuellen Erfahrungen und/oder sexuellen Identitäten. Das Stigma um nicht-heterosexuelle und nicht-binäre Sexualitäten und das Tabu von Sex für unverheiratete Frauen schränkt auch den Zugang zu Sexualitätswissen und gegenseitige Aufklärung und Unterstützung ein. Als Reaktion darauf mobilisieren Menschen, die aufgrund ihrer Sexualitäten marginalisiert und diskriminiert werden, zunehmend Social-Media-Anwendungen, wie z. B. Instagram, um Wissen über nicht-normative Sexualitäten zu produzieren, zu normalisieren und zu verbreiten. Die Analyse der Produktion, Verhandlung und Zirkulation von Wissen über marginalisierte Sexualitäten in Social-Media-Räumen bietet Einblicke darüber wie kreativ Menschen Social-Media-Plattformen für ihre Bedürfnisse nutzen. Eine solche Analyse ermöglicht auch ein besseres Verständnis des Potenzials sozialer Medien in Bezug auf die Verteidigung sexueller Vielfalt und sexueller Gleichberechtigung weltweit.

Um besser zu verstehen, wie Menschen, die aufgrund ihrer sexuellen Praktiken und Identitäten marginalisiert werden, Instagram nutzen und hier digitale Räume für Wissensaustausch und gegenseitige Unterstützung schaffen, stehen im Projekt die folgenden Forschungsschritte im Vordergrund:

1. Die verschiedenen digitalen Praktiken, die nicht-heteronormatives Sexualitätswissen generieren, sowie die verschiedenen Akteure und Skalen, die an der Produktion,Verhandlung und Zirkulation von Sexualitätswissen auf Instagrambeteiligt sind, werden dokumentiert und kategorisiert;
2. Die Rolle, die Emotionen im Zusammenhang mit Sexualitäten bei der Entstehung und Gestaltung digitaler Räume auf Instagram spielen werden untersucht;
3. Über die Auswirkungen, die Sexualitätswissen auf Instagram auf die Erfahrungen der Menschen und die Sexualpolitik in Kirgisistan hat, wird berichtet.

Durch die Erforschung der Art und Weise, wie Social-Media-Nutzer:innen Wissen über Sexualitäten produzieren, verhandeln, normalisieren und zirkulieren, entwickelt das Projekt neue Ansätze zum Verständnis der alltäglichen Verschmelzung von Online- und Offline-Räumen. Die Ergebnisse des Projekts werden für Menschen relevant sein, die sich für digitale Transformationen und Social-Media-Aktivismus im Allgemeinen interessieren, und für Forschende und die breite Öffenltichkeit, die mehr über digitale Innovationen aus dem Globalen Osten erfahren möchten.
Direct link to Lay Summary Last update: 01.07.2021

Responsible applicant and co-applicants

Abstract

Background and rationale: Across the world, traditionalists and right-wing populists identify sexuality diversity and sexuality equality as a danger to national and cultural integrity (Mulholland, Montagna, and Sanders-McDonagh 2018). Non-heteronormative sexualities - be they sexual practices, sexual identities, sexual experiences or representations of sexualities - are threatened, tabooed, and stigmatized. In Kyrgyzstan, the research context of the proposed project, unmarried young women, lesbian, gay, bisexual, and transgender (LGBT) people experience violence and shaming with regard to their sexual practices and/or identities (Bagdasarova 2018). The stigma around non-heterosexual and non-binary sexualities and the taboo of sex for unmarried women also limits access to sexuality knowledge and peer support. In response, people marginalized on the grounds of their sexualities increasingly mobilize social media applications to produce and circulate knowledge about non-normative sexualities. Analyzing the production, negotiation, and circulation of knowledge about marginalized sexualities in social media spaces, provides insights into peoples' creative use of social media platforms. Such analysis also allows for a better understanding of the potential of social media in terms of defending sexuality diversity and sexuality equality worldwide.The overall goal of the project is to better understand how people marginalized on the grounds of their sexual practices and identities use social media platforms to create spaces for knowledge exchange and peer support. Key to this understanding are the following questions: How do social media spaces provide new opportunities to produce sexuality knowledge and create space for interactions between people whose sexualities are tabooed and stigmatized in Kyrgyzstan? What role do emotions related to sexualities, such as shame and happiness, play in engendering and shaping digital spaces of Instagram? What effects does sexuality knowledge on Instagram have for people’s experiences and the politics of sexuality equality in Kyrgyzstan?This project develops a digital geography of intimacy through the analysis of marginalized sexualities in cON/FFlating spaces, that is the “conflation of online and offline” (Bork-Hüffer and Yeoh 2017:95) experiences through social media. In order to understand the interplay of locally-rooted and embodied sexual experiences and globally circulating sexuality knowledge on social media, I center the spatial work of emotions (Ahmed 2014). Emotions, such as shame or happiness, are central to the production, negotiation, and exchange of knowledge about sexualities and people’s interactions with social media.The proposed project studies sexualities in cON/FFlating social media spaces through conducting feminist online research (Morrow, Hawkins, and Kern 2015) in Bishkek and Osh, Kyrgyzstan, and with Russian-language Instagram content. To assess the ways people use social media for knowledge about sexual practices and identities, and to study how emotions shape digital spaces of sexual knowledge production, I combine an online ethnography on Instagram with qualitative interviews and focus group discussions. A workshop with research participants generates data for the analysis of social media’s potential for sexuality equality.By exploring the ways social media users produce, negotiate and circulate knowledge about sexualities, the project develops new approaches for understanding the mundane conflating of online and offline spaces with regard to sexual experiences. The results of the project will be relevant for scholars exploring digital transformations and social media activism in general, and for researchers interested in digital innovations from the Global East in particular.
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