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Global Economies of Salvation. Art and the Negotiation of Sanctity in the Early Modern Period
Applicant
Preisinger Raphaèle
Number
193191
Funding scheme
PRIMA
Research institution
Kunsthistorisches Institut Universität Zürich
Institution of higher education
University of Zurich - ZH
Main discipline
Visual arts and Art history
Start/End
01.01.2021 - 31.12.2025
Approved amount
861'760.00
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Keywords (9)
canonization; early modern globalization; Counter-Reformation; colonial empires; Latin America; Asia; Gender; social identity; beatification
Lay Summary (German)
Lead
Dieses Projekt untersucht die Rolle von Kunstwerken im Prozess der Aushandlung von Heiligkeit mit der römischen Kurie im Zeitalter der Vorherrschaft der iberischen Reiche. Dazu werden Werke untersucht, die sich auf die Pioniere katholischer Heiliger im post-tridentinischen 'globalen' Kontext beziehen.
Lay summary
Inhalt und Ziel
Im Zentrum des Projekts steht die These, dass die untersuchten Werke Bestrebungen offenbaren, den geistlichen Status der jeweiligen lokalen Gemeinschaften innerhalb des universellen Katholizismus' auszuhandeln. Da die offizielle Anerkennung eines/r Heiligen die gesamte Gesellschaft bestätigte, die ihn/sie verehrte, dienten diese Kunstwerke der Selbst-Repräsentation innerhalb des grösseren Kontextes der sozialen Identitätsbildung. Das Projekt untersucht die Zirkulation materieller Objekte und Ikonographien innerhalb und zwischen globalen Netzwerken der Wissensübertragung und kombiniert eine solche Herangehensweise mit einem hypothetischen 'globalen Markt symbolischer Werte', der auf Konzepten der kritischen Soziologie beruht.
Kontext
Bislang hat die Kunstgeschichte ihr Augenmerk vor allem auf die Übereinstimmung von Kunstwerken mit den Heiligkeitsmodellen, die von der tridentinischen Kirche propagiert wurden, gerichtet. Konkurrierende lokale Heiligkeitskonstruktionen wurden dabei vernachlässigt. Diese Forschungslücke ist insbesondere in Bezug auf Heilige, die mit der europäischen Expansion in Zusammenhang stehen, von grosser Tragweite. Die Untersuchung der Aushandlung von Heiligkeit zwischen Rom und geographisch entfernten Gebieten trägt dazu bei, die Geschichte der frühneuzeitlichen Kunst zu 'globalisieren' und stellt etablierte Perspektiven in Bezug auf den römischen Katholizismus, den Kolonialismus und die frühneuzeitliche Welt insgesamt in Frage.
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Last update: 23.11.2020
Responsible applicant and co-applicants
Name
Institute
Preisinger Raphaèle
Kunsthistorisches Institut Universität Zürich
Employees
Name
Institute
Preisinger Raphaèle
Kunsthistorisches Institut Universität Zürich
Abstract
This project investigates how artworks were employed in the process of negotiating sanctity with the Roman Curia in the age of Iberian hegemony by examining the artworks produced with regard to the pioneers of Catholic blesseds and saints in the post-Tridentine ‘global’ context. As the cult of the saints was among the key conceptual battlegrounds in the conflict between the Catholic church and the Protestants, in the post-Tridentine period, saints came to fulfill spiritual, ideological and propagandistic purposes. Art history has paid heightened attention to the adherence of artworks to the models of sanctity formulated by the Tridentine church, leading to an overall neglect of competing local constructions of sanctity, a shortfall particularly momentous with regard to blesseds and saints connected in different ways to the process of European expansion, specifically to the Iberian empires.The hypothesis under examination is that the artworks produced in relation to gaining recognition by the Church of saints first venerated in newly Christianized territories reveal an underlying negotiation of the local Catholic communities’ spiritual status within universal Catholicism. As official recognition affirmed the society which had made a saint its own, artworks related to this process served purposes of self-representation within the broader framework of social identity formation. This project traces the circulation of material objects and iconographies within and between global networks of knowledge transmission, and combines this approach with a hypothetical ‘global market of symbolic values’ developed on the basis of concepts from critical sociology. Investigating the negotiation of sanctity between Rome and geographically distant areas participates in ‘globalizing’ the history of early modern art and is qualified to challenge established perspectives on Roman Catholicism, colonialism, and the early modern world at large.
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