Project

Back to overview

Sustainability of a school-based health promotion intervention in children and teachers at risk for non-communicable diseases in marginalised communities in Port Elizabeth, South Africa

English title Sustainability of a school-based health promotion intervention in children and teachers at risk for non-communicable diseases in marginalised communities in Port Elizabeth, South Africa
Applicant Pühse Uwe
Number 192651
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Departement Sport, Bewegung und Gesundheit Universität Basel
Institution of higher education University of Basel - BS
Main discipline Methods of Epidemiology and Preventive Medicine
Start/End 01.04.2020 - 31.03.2023
Approved amount 300'925.00
Show all

All Disciplines (6)

Discipline
Methods of Epidemiology and Preventive Medicine
Metabolic Disorders
Education and learning sciences, subject-specific education
Occupational Medicine, Ergonomy
Cardiovascular Diseases
Health Education

Keywords (6)

South Africa; Health intevention; Non-communicable diseases; Marginalized at risk communities; Physical activity; Sustainability

Lay Summary (German)

Lead
Die hier präsentierte Studie strebt eine evidenzbasierte Dokumentation zur Durchführbarkeit einer schulbasierten Intervention zur Förderung und Aufrechterhaltung eines gesunden Lebensstils von Schulkindern und Lehrern mit hohem Risiko für nicht übertragbare Krankheiten an und hat zum Ziel, diese erfolgreich in benachteiligte Schulgemeinschaften in Port Elizabeth, Südafrika, einzubetten.
Lay summary

Titel

Nachhaltigkeit einer schulbasierten Intervention zur Gesundheitsförderung von at-risk Kindern und Lehrern durch nicht übertragbare Krankheiten von marginalisierten Gegenden in Port Elizabeth, Südafrika

Lead

Die hier präsentierte Studie strebt eine evidenzbasierte Dokumentation zur Durchführbarkeit einer schulbasierten Intervention zur Förderung und Aufrechterhaltung eines gesunden Lebensstils von Schulkindern und Lehrern mit hohem Risiko für nicht übertragbare Krankheiten an und hat zum Ziel, diese erfolgreich in benachteiligte Schulgemeinschaften in Port Elizabeth, Südafrika, einzubetten.

Inhalt und Ziele

Die Belastung durch nicht übertragbare Krankheiten nimmt insbesondere in Ländern mit niedrigem und mittlerem Einkommen rapide zu und wird in internationalen Forschungskreisen als eine der sehr grossen Herausforderungen für zukünftige Gesellschaften verstanden. Während körperliche Aktivität eine wichtige Rolle bei der Prävention von nicht übertragbaren Krankheiten spielt, wurden bei südafrikanischen Jugendlichen niedrige Werte festgestellt. Die Förderung eines gesunden Lebensstils durch Gesundheitsmassnahmen in Bildungseinrichtungen hat sich als wirksam erwiesen. Die Gesundheit der Lehrer aus diesen Gegenden ist ebenfalls mangelhaft und als Vorbild für eine erfolgreiche Umsetzung von entscheidender Bedeutung. Ein fokussiertes «Community-Health-Programm» für Kinder (KaziKidz) und Lehrer (KaziHealth) wurde an Schulen in Port Elizabeth durchgeführt. Die aktuelle Studie soll zunächst ihre langfristige Verbesserung und Erhaltung der gesundheitlichen Auswirkungen auf metabolische Risikofaktoren bei Hochrisiko-Kindern und ihren Lehrern untersuchen. Zudem soll auch die langfristige Durchführbarkeit, Akzeptanz, Annahme, Implementierung, Aufrechterhaltung und Verbreitung der Interventionen auf individueller, gemeinschaftlicher, organisatorischer und institutioneller Ebene in Port Elizabeth, Südafrika, bewertet werden. Zuletzt werden Zusammenhänge zwischen gesundheitlichen Auswirkungen, Gesundheitsverhalten und der Annahme- und Umsetzungsstufe des Gesundheitsprogrammes untersucht.

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext

Massnahmen zur Verbesserung der Gesundheitskompetenz und des Lebensstils im schulischen Kontext werden angestrebt, da in jungem Alter dauerhafte und positive Auswirkungen auf die gesundheitlichen Folgen im Erwachsenenalter erzielt werden können. Die gewonnenen Erkenntnisse haben das Potenzial die erforderlichen Nachweise zu erbringen, eine erfolgreiche Umsetzung wirksamer Massnahmen zu unterstützen und die Politik und Praxis zur Prävention von Krankheiten in diesen benachteiligten Communities positiv zu beeinflussen.

Keywords

Nachhaltigkeit, Gesundheitsintervention, nicht übertragbare Krankheiten, körperliche Aktivität, benachteiligte Schulen, Südafrika

Direct link to Lay Summary Last update: 01.04.2020

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Project partner

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
149015 Impact of disease burden on schoolchildren’s physical fitness and psychosocial health in Port Elizabeth, South Africa, and effects of setting-specific interventions 01.06.2014 South Africa

Abstract

Background:The burden of chronic, lifestyle-related diseases is increasing in urban populations in low- and middle-income countries. Of particular concern are changing dietary habits and sedentary patterns, which predispose young-aged children to develop impairing non-communicable diseases (NCDs) later in life. The Healthy Active Kids South Africa Report Card (2018) showed that the levels of in-school physical activity among South African children do not meet the minimal requirements. Furthermore, the KaziBantu testing (2019) showed that a predominant proportion of children and teachers in marginalized schools in Port Elizabeth, South Africa, presented risk factors for non-communicable diseases. In this context, a school-based health programme comprising a children intervention (KaziKidz) and a teacher intervention (KaziHealth) was developed to enhance health literacy. However, sustainability of integrated health-interventions is key to ensure effective setting-specific measures that tackle the prevalence of chronic conditions and contributes to the improvement of overall community health.Goal and specific objectives:The purpose of this study is to follow-up this multi-faceted health promotion intervention in order to strengthen the evidence for its effectiveness in promoting long-lasting positive lifestyle changes among children and teachers in selected schools of marginalized areas of Port Elizabeth, South Africa. The specific objectives are: (i) To assess the long-term effectiveness of the intervention in reducing risk factors for non-communicable diseases in high-risk children and teachers; and (ii) to evaluate its sustainability in terms of feasibility, acceptance, adoption, implementation, maintenance and dissemination in disadvantaged communities.Methods:The proposed study here will be conducted in 8 quintile 3 primary schools and will follow a cohort of identified «at-risk» children and teachers over a 2-year period. Risk for NCDs is defined as presenting at least: (i) Pre- or hypertension; (ii) pre- or diabetes; (iii) borderline or hypercholesterolemia; and (iv) overweight or obesity. Assessments of health outcomes and behaviours of both children and teachers will be collected at two time points. Community feasibility and acceptance as well as organizational and institutional implementation and dissemination levels will be also enquired at two time points. A comprehensive evaluation of these parameters will follow the RE-AIM framework and its proposed dimensions - (i) Reach, (ii) Efficacy, (iii) Adoption, (iv) Implementation and (v) Maintenance.Expected results:(i) Quantitative data on anthropometric indicators, hypertension, type 2 diabetes, self-reported health status and self-reported and objectively measured health behaviours collected from children and teachers via clinical examinations and questionnaires; (ii) Qualitative data on the feasibility and acceptability as well as the implementation and maintenance of the intervention based on focus group discussions with teachers and parents and key informant interviews with school principals and authorities.Significance and feasibility:The proposed research will provide unprecedented evidence on lifestyle interventions’ potential to effectively promote the acquisition and maintenance of healthy lifestyles during childhood and adulthood by linking the intervention integration level in schools and personal adoption of behavioural changes with the achieved health effects both in children and teachers. This information will set the path for the dissemination of a setting-specific, sustainable strategy among schoolchildren and their educators, by encouraging the collaboration among sectors and potentially supporting local policies and practices.
-