Project

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The Dark and Bright side of the force: using microbes for science education and communication

English title The Dark and Bright side of the force: using microbes for science education and communication
Applicant Junier Pilar Eugenia
Number 191631
Funding scheme Agora
Research institution Laboratoire de Microbiologie Institut de Biologie Université de Neuchâtel
Institution of higher education University of Neuchatel - NE
Main discipline Experimental Microbiology
Start/End 01.03.2020 - 30.06.2022
Approved amount 196'500.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Experimental Microbiology
Environmental Research

Keywords (4)

Antibiotic resistance; Service learning; Scientific literacy; Urban mining

Lay Summary (French)

Lead
La Force et son côté obscur chez les microbes comme vecteur de communication et d’enseignement
Lay summary

Ce projet a pour but de renforcer les liens entre la recherche académique et la société au travers du concept de Service learning (littéralement apprentissage-service). Celui-ci est une stratégie d'enseignement et d'apprentissage liant services a la communauté. Concrètement, ce sont les étudiants des universités qui enseignent leur domaine académique aux écoliers, rendant ainsi les connaissances académiques plus accessibles au public tout en permettant aux étudiants de développer leurs compétences en communication « grand public ». Cette stratégie est idéale pour communiquer sur des problématiques actuelles touchant à la fois la communauté scientifique et la société. C’est la raison pour laquelle, dans ce projet, nous nous intéresserons aux deux « faces » du monde microbien : son côté obscur, au travers de la crise de résistance aux antimicrobiens, ainsi que son côté clair, via la capacité des microbes de recycler de ressources non-renouvelables tels que les métaux.

La résistance aux antibiotiques est en général associée à l‘idée négative que tout un chacun peut se faire des microorganismes, ceux responsables de maladies. La résistance aux composés antimicrobiens est clairement une problématique qui ne peut se résoudre qu’en associant la recherche académique et les utilisateurs de tels médicaments. L’idée positive qui commence à être associée aux microorganismes dans l’esprit du public, c’est leur capacité à nettoyer et recycler (par exemple par le compostage ou l’épuration des eaux usées). Ces capacités sont explorées afin de développer des méthodes pour recycler des métaux plutôt que de continuer à les extraire de l’environnement. Le service learning est tout à fait adapté pour rendre ces deux recherches accessibles à la société, tout en communiquant sur des aspects fondamentaux du monde des microbes.

Concrètement, ce projet permettra de créer du matériel d’enseignement adapté aux différents niveaux scolaires et aux différentes régions linguistiques, avec pour but de faciliter et démocratiser l’utilisation de service learning dans l’enseignement universitaire. De plus, un autre objectif sera de rendre ce projet visible et attractif auprès des enseignants et élèves d’école, afin d’étendre son rayon d’action. Finalement, par ce biais nous espérons aussi attirer des sponsors, dans le but de pérenniser le financement au-delà du projet Agora.

En conclusion, ce financement Agora permettra d’implémenter le concept de service learning dans les paysages académique et scolaire suisses, permettant à ces deux mondes de se rapprocher. Cela permettra aux étudiants d'acquérir des compétences en communication à la fois vers le grand-public mais aussi pour l’enseignement. De plus, cette approche a un effet positif sur les communautés qu’elle implique, étant donne qu'elle encourage la dissémination des connaissances académiques, et qu'en retour elle permet de promouvoir des carrières dans les sciences. 

Direct link to Lay Summary Last update: 21.02.2020

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Project partner

Natural persons


Name Institute

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
162810 Paleoecological indicators in lake sediments based on a multidisciplinary approach of endospore-forming Firmicutes and the chemical and isotopic composition of sediments and organic matter 01.12.2015 Interdisciplinary projects

Abstract

This Agora project aims at making the link between science and society through the concept of Service Learning. Service learning is a teaching and learning strategy that integrates community service with civic responsibility, fostering the dissemination of scientific knowledge. In this strategy, university students will engage as communicators of their domain of expertise to pupils at schools (from kindergarten to secondary levels) to help bridge the gap between knowledge generation and dissemination beyond an academic circle. For this strategy to be most effective, service learning can be used to directly communicate about societal issues in which both the scientific community and the target population have a common ground of interest. For this, we propose to focus on two timely societal issues:1.The Dark Side of the force: Antibiotic resistance, which usually reflects the negative aspects of microbes by associating microbiology with disease. Antibiotic resistance is a strategic research and policy area in Switzerland. Public initiatives underline the importance of the need for effective communication and dissemination of the scientific knowledge surrounding this issue. However, they do not address the need for education and fail to capitalize on the pedagogic potential of using antibiotic resistance as a topic for enhancing scientific literacy. 2.The Bright Site of the force: environmental pollution remediation, highlights the positive role of microbes and their biotechnological potential. Various techniques involving microbes are currently being researched and developed to tackle the exhaustion of non-renewable resources such as metals that are critical to sustain the technological development of modern societies. Metal recycling from waste using microbial biotechnologies is a sustainable answer to the problems presented by mining. This beneficial aspect of microbes can also be used to communicated more broadly in order to enhance scientific literacy.The specific aims of this Agora project are: 1.To generate teaching material (laboratory guides, syllabus of activities) that can be used at different levels (kindergarten, primary and secondary school levels) and proposed in three Swiss national languages. The rationale of this is that creating this material will allow the implementation and adoption of service learning activities across Switzerland, with an initial focus on the proposed topics. 2.To produce material (i.e. written material, visual material such as illustrations and/or video recordings, advertising on social media platforms) appropriate to introduce the activities to new users (schools, teachers) and to reach additional sponsors for the long-term maintenance of the program. The rationale for this is that by generating this material, the PIs will be able to increase the impact (users) and establish a model of crowdfunding (sponsors) to ensure the future of the project beyond Agora. Antibiotic resistance and natural resource exhaustion are two very pressing societal and scientific challenges of our time. Yet, these problems also provide an opportunity for innovative thinking to connect scientists and society. The impact of this project will be four-fold: 1) it will introduce the principle of service learning in Switzerland and in so doing, it will bridge the gap between universities and schools, 2) it will foster the development of scientific vocations at the school level, 3) it will improve the training of future scientist in lay communication, and 4) it will disseminate crucial knowledge about two pressing societal issues, antibiotic resistance and the potential of using microbes in metal recycling, to society on the whole.
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