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Patchwork Cities: Urban Ethnic Clusters in the Global South During the Age of Steam

English title Patchwork Cities: Urban Ethnic Clusters in the Global South During the Age of Steam
Applicant Goebel Michael
Number 189028
Funding scheme Project funding
Research institution Institut für Philosophie Freie Universität Berlin
Institution of higher education Unassignable - NA
Main discipline General history (without pre-and early history)
Start/End 01.10.2020 - 30.09.2024
Approved amount 757'269.00
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Keywords (9)

Global History; Modern History; Urban History; Urban Studies; Race and Ethnicity; Migration; Social History; Transport; Housing

Lay Summary (German)

Lead
Stadtviertel, in denen ethnische Minderheiten leben, sind heute ein emotionsbeladenes Thema. Obschon solche ethnischen Viertel freilich kein neues Phänomen sind, haben Sozialwissenschaftler, nicht Historiker, die systematische wissenschaftliche Untersuchung der Zusammenhänge zwischen Stadtraum und Ethnizität dominiert. Sie haben sich dabei zudem ganz besonders auf die USA konzentriert. Denn dort befanden sich nicht nur weltweit führende sozialwissenschaftliche Einrichtungen. Auch stellte das Problem der Segregation der afro-amerikanischen Bevölkerung die Wissenschaft vor eine besonders dringliche politische und soziale Aufgabe. So verständlich die Beweggründe für dieses Hauptaugenmerk auf die USA des 20. Jahrhunderts auch sein mögen, resultieren daraus doch gewisse analytische Schräglagen für unser Verständnis eines sehr viel breiteren Phänomens.
Lay summary
Dieses Projekt untersucht die Gründe und Implikationen ethnischer wohnräumlicher Muster in Hafenstädten des Globalen Südens zwischen 1850 und 1930. Damit will es zu einem besseren wissenschaftlichen Verständnis des Verhältnisses zwischen Stadtraum, Ethnizität und Ungleichheit in Zeiten intensiver globaler Vernetzung beitragen. Im Untersuchungszeitraum nährten technologischer Wandel, imperiale Expansion und die Verbreitung kapitalistischer Wirtschaftsformen eine frühere Form der Globalisierung und befeuerten zugleich das rapide Wachstum von Hafenstädten. Der Aufstieg der Dampfschifffahrt beschleunigte Handel und Migration ab den 1870er Jahren und trug dazu bei, globale Ungleichheiten in den Stadträumen der multi-ethnischen Rohstoffhäfen des Globalen Südens einzumeisseln.
Im Gegensatz zu einer wissenschaftlichen Literatur älterer Prägung, die Globalisierung mit der Einebnung verschiedenster Differenzen gleichsetzte, fragt dieses Projekt nach den Zusammenhängen zwischen fortschreitender Verflechtung der Welt und stadträumlicher Ungleichheit. Dabei behandelt es die untersuchten Städte als Knotenpunkte von Fernstrecken-Verbindungen. Obschon das Projekt sozialwissenschaftliche Methoden verwendet, die anhand nordamerikanischer Beispiele des 20. Jahrhunderts entwickelt wurden, leitet es damit ganz bewusst die wissenschaftliche Aufmerksamkeit auf die Brückenköpfe einer uneinheitlichen Globalisierung und die Laboratorien für die Aushandlung ethnischer Unterschiede. Somit will das Projekt letztlich dazu beitragen, Diskussionen über das Verhältnis zwischen Globalisierung und einer bestimmten Form der Ungleichheit grössere historische Tiefenschärfe zu verleihen.
Direct link to Lay Summary Last update: 23.01.2020

Lay Summary (English)

Lead
Today, urban neighborhoods with ethnic-minority concentrations are a hot-button issue in many countries, provoking anxieties, concerns, and political conflict. Such ethnic neighborhoods - or ethnic residential clusters, as they are sometimes called - of course are not really new, as examples going back to ancient history testify. Even so, their systematic study has largely been left to the social sciences rather than to history, and has focused strongly on the United States rather than other examples.
Lay summary
By examining the historical reasons for, and the implications of, ethnic residence patterns in port cities of the Global South between roughly 1850 and 1930, this project seeks to improve our understanding of the relationship between urban space, ethnicity, and inequality in times of intensifying long-distance connections. During the period that this project studies, technological change, imperial expansion, and the spread of capitalism fueled, generally, a globalization of sorts and, more specifically, the rapid growth of port cities. The rise of the steam engine in shipping accelerated trade and migration from the 1870s, engraving global inequalities into the urban space of multi-ethnic entrepôts of commodity-exporting areas of the world. Contrary to an older literature that equated globalization with the erosion of difference, this project asks how the era's intensifying cross-continental networks related to dissimilarities in urban space, considering cities as encapsulations of the knot-like nature of long-distance connections. Drawing on social-science methods developed to study segregation in North American cities, the project redirects scholarly attention to port cities of the Global South as bridgeheads of uneven globalization and laboratories for the negotiation of ethnicity. With its empirical and historical emphasis on ethnic clustering in such cities, the project adds historical depth to discussions concerning the relationship between globalization and a particular form of inequality.
Direct link to Lay Summary Last update: 23.01.2020

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Abstract

This project investigates the historical reasons for, and the meaning of, ethnic residence patterns in port cities of the Global South, 1850-1930. Technological change, imperial expansion, and the spread of capitalism during this period fueled both the world's increasing interconnectedness and the rapid growth of port cities. The rise of the steam engine in shipping accelerated trade and migration from the 1870s, engraving global inequalities into the urban space of multi-ethnic commodity entrepôts of the Global South-a deliberately loose category gesturing to the project's turn away from the North Atlantic focus of much of urban history. Contrary to an older literature that equated globalization with the erosion of difference, the project asks how the era's intensifying cross-continental networks related to dissimilarities in urban space, considering cities as encapsulations of the knot-like nature of long-distance connections. Drawing on social-science methods developed to study segregation in North American cities, the project redirects scholarly attention to port cities of the Global South as bridgeheads of uneven globalization and laboratories for the negotiation of ethnicity. With its empirical and historical emphasis on ethnic clustering in such cities, the project adds historical depth to discussions concerning the relationship between globalization and inequality.
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