Project

Back to overview

Making clinical trials more affordable - systematic investigation of trial costs and tool development

English title Making clinical trials more affordable - systematic investigation of trial costs and tool development
Applicant Briel Matthias
Number 188802
Funding scheme Project funding
Research institution Institut für klinische Epidemiologie und Biostatistik Universitätsspital Basel
Institution of higher education University of Basel - BS
Main discipline Methods of Epidemiology and Preventive Medicine
Start/End 01.11.2019 - 31.10.2022
Approved amount 666'779.00
Show all

Keywords (7)

resource use; randomized controlled trials; budget planning; clinical research; evidence-based methods; stakeholder consensus; costs

Lay Summary (German)

Lead
Randomisierte klinische Studien sind das zuverlässigste Werkzeug in der Medizin, um herauszufinden, welchen Nutzen und welche Risiken mit therapeutischen oder präventiven Interventionen für Patienten verbunden sind. Die praktische Durchführung dieser Studien wird jedoch zunehmend schwieriger und kostspieliger. Forschung zur effizienteren und transparenteren Durchführung von randomisierten Studien ist dringend notwendig, aber kaum vorhanden. Das Projekt will hier eine Wissensgrundlage schaffen.
Lay summary

Inhalt und Ziele des Forschungsprojekts

Randomisierte Studien liefern häufig in der klinischen Forschung die zuverlässigsten Erkenntnisse bezüglich dem Nutzen und der Risiken von neuen oder bereits existierenden Therapien für Patienten. Die Planung und Durchführung dieser Studien wird jedoch zunehmend schwieriger und teurer. Nicht-kommerzielle Studien werden häufig wegen praktischer Probleme und Ressourcenknappheit vorzeitig abgebrochen. Der tatsächliche Ressourcenverbrauch von randomisierten Studien und die Struktur der anfallenden Kosten ist bisher jedoch kaum erforscht.
Die Ziele des Projektes sind, in einem ersten Teil systematische Erkenntnisse über den tatsächlichen Ressourcenverbrauch von randomisierten klinischen Studien und gegebenenfalls verallgemeinerbare Kostenstrukturen zu gewinnen. Hierfür planen wir, eine Datenbank mit empirisch gesammelten Ressourcen- und Kostendaten von 180 randomisierten klinischen Studien aus der Schweiz, Deutschland, dem Vereinigten Königreich, und Kanada aufzubauen und zu analysieren, um Kostentreiber und Ansatzpunkte für wirksame Kostenkontrolle zu identifizieren. In einem zweiten Teil führen wir Interviews mit klinischen Forschern und Vertretern von Forschungsförderern und Clinical Trial Units durch, um die gegenwärtige Finanzierungspraxis von klinischen Studien, das Kostenmanagement und die bestehenden Bedürfnisse der verschiedenen Stakeholder herauszuarbeiten. In einem dritten Teil planen wir, mit Hilfe der Erkenntnisse aus den ersten beiden Teilen benutzerfreundliche und validierte Werkzeuge zur Budgetplanung und zur Kostenkontrolle zu entwickeln.   

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext des Forschungsprojekts

Das angewandte Forschungsprojekt wird eine rationalere und effizientere Planung und Durchführung von randomisierten klinischen Studien in der Schweiz sowie auch im internationalen Umfeld erlauben. Mehr erfolgreich durchgeführte klinische Studien bedeuten mehr Wissen über den Nutzen und die Risiken von Therapien und damit eine bessere Entscheidungsgrundlage für die medizinische Praxis und ein leistungsfähiges Gesundheitswesen.

Direct link to Lay Summary Last update: 28.09.2019

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Project partner

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
133540 When clinical research fails: A study of controlled trials that were discontinued 01.02.2011 Project funding
149496 Learning from failure - Understanding the mechanisms of trial discontinuation 01.12.2013 Project funding
198082 Towards implementation of an evidence-based approach in clinical research 01.02.2021 COST (European Cooperation in Science and Technology)

Abstract

Randomized clinical trials (RCTs) are an essential method of evaluating health care interventions and a cornerstone for evidence-based health care. Their conduct, in particular for investigator-initiated RCTs, has long involved many practical challenges, challenges that have become increasingly complex and costly. Efforts to render RCTs more cost-effective are, therefore, urgently needed. Identifying lever-points for cost reductions requires knowledge of cost structures and cost drivers (e.g. recruitment duration, sample size, therapeutic area, number of trial sites). The medical literature, however, currently lacks detailed empirical data addressing costs and resource use of investigator-initiated RCTs as well as information about current practices of budget planning and cost monitoring, attitudes, needs, and preferences of trial investigators, trial support organizations (e.g. Clinical Trial Units), and funding agencies. Academic investigators usually depend on scarce financial resources; user-friendly and reliable tools to effectively limit costs of RCTs through optimized budget planning and cost monitoring during the conduct of an RCT are currently unavailable and sorely needed. We therefore propose three complementary projects using mixed-methods to render investigator-initiated RCTs more affordable and efficient through evidence-based budget planning, stakeholder consensus regarding relevant budget items, and the development of suitable tools. In Project A we will gather empirical resource use and cost data from 180 investigator-initiated RCTs in Switzerland, Germany, Canada, and the United Kingdom to investigate cost patterns, empirically identify major cost drivers and lever-points for cost savings, examine planned versus actual RCT costs, and explore heterogeneity of costs across medical fields and countries. Project B will consist of semi-structured interviews to explore current practices, attitudes, needs, and preferences of trial investigators, trial funders, and trial support organizations with respect to budget planning, funding acquisition for RCTs, managing costs during RCT conduct, and supporting tools in Switzerland. In Project C we will develop reliable and user-friendly budget calculation and cost monitoring tools for RCTs with stakeholder consensus based on systematically collected evidence from the literature/internet and informed by user needs and preferences (as elicited in Project B). We will formally user-test and evaluate the reliability and accuracy of developed tools using the generated database of empirical RCT cost data from Project A. The results of the proposed mixed-methods work will have immediate impact on the research practice of trial investigators, trial support organizations, and funders of RCTs in Switzerland and abroad. Given the increasing costs and complexity of RCTs, our project is timely and should shift the discussion from “rough guesses” to “analysing transparent and valid data” so that costs of clinical trials can be assessed, cost drivers identified, and costs effectively limited so that RCTs, critical to advancing clinical science, become more affordable.
-