Project
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Making clinical trials more affordable - systematic investigation of trial costs and tool development
English title |
Making clinical trials more affordable - systematic investigation of trial costs and tool development |
Applicant |
Briel Matthias
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Number |
188802 |
Funding scheme |
Project funding
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Research institution |
Institut für klinische Epidemiologie und Biostatistik Universitätsspital Basel
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Institution of higher education |
University of Basel - BS |
Main discipline |
Methods of Epidemiology and Preventive Medicine |
Start/End |
01.11.2019 - 31.10.2022 |
Approved amount |
666'779.00 |
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Keywords (7)
resource use; randomized controlled trials; budget planning; clinical research; evidence-based methods; stakeholder consensus; costs
Lay Summary (German)
Lead
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Randomisierte klinische Studien sind das zuverlässigste Werkzeug in der Medizin, um herauszufinden, welchen Nutzen und welche Risiken mit therapeutischen oder präventiven Interventionen für Patienten verbunden sind. Die praktische Durchführung dieser Studien wird jedoch zunehmend schwieriger und kostspieliger. Forschung zur effizienteren und transparenteren Durchführung von randomisierten Studien ist dringend notwendig, aber kaum vorhanden. Das Projekt will hier eine Wissensgrundlage schaffen.
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Lay summary
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Inhalt und Ziele des Forschungsprojekts Randomisierte Studien liefern häufig in der klinischen Forschung die zuverlässigsten Erkenntnisse bezüglich dem Nutzen und der Risiken von neuen oder bereits existierenden Therapien für Patienten. Die Planung und Durchführung dieser Studien wird jedoch zunehmend schwieriger und teurer. Nicht-kommerzielle Studien werden häufig wegen praktischer Probleme und Ressourcenknappheit vorzeitig abgebrochen. Der tatsächliche Ressourcenverbrauch von randomisierten Studien und die Struktur der anfallenden Kosten ist bisher jedoch kaum erforscht. Die Ziele des Projektes sind, in einem ersten Teil systematische Erkenntnisse über den tatsächlichen Ressourcenverbrauch von randomisierten klinischen Studien und gegebenenfalls verallgemeinerbare Kostenstrukturen zu gewinnen. Hierfür planen wir, eine Datenbank mit empirisch gesammelten Ressourcen- und Kostendaten von 180 randomisierten klinischen Studien aus der Schweiz, Deutschland, dem Vereinigten Königreich, und Kanada aufzubauen und zu analysieren, um Kostentreiber und Ansatzpunkte für wirksame Kostenkontrolle zu identifizieren. In einem zweiten Teil führen wir Interviews mit klinischen Forschern und Vertretern von Forschungsförderern und Clinical Trial Units durch, um die gegenwärtige Finanzierungspraxis von klinischen Studien, das Kostenmanagement und die bestehenden Bedürfnisse der verschiedenen Stakeholder herauszuarbeiten. In einem dritten Teil planen wir, mit Hilfe der Erkenntnisse aus den ersten beiden Teilen benutzerfreundliche und validierte Werkzeuge zur Budgetplanung und zur Kostenkontrolle zu entwickeln.
Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext des Forschungsprojekts Das angewandte Forschungsprojekt wird eine rationalere und effizientere Planung und Durchführung von randomisierten klinischen Studien in der Schweiz sowie auch im internationalen Umfeld erlauben. Mehr erfolgreich durchgeführte klinische Studien bedeuten mehr Wissen über den Nutzen und die Risiken von Therapien und damit eine bessere Entscheidungsgrundlage für die medizinische Praxis und ein leistungsfähiges Gesundheitswesen.
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Responsible applicant and co-applicants
Employees
Project partner
Associated projects
Number |
Title |
Start |
Funding scheme |
133540
|
When clinical research fails: A study of controlled trials that were discontinued |
01.02.2011 |
Project funding |
149496
|
Learning from failure - Understanding the mechanisms of trial discontinuation |
01.12.2013 |
Project funding |
198082
|
Towards implementation of an evidence-based approach in clinical research |
01.02.2021 |
COST (European Cooperation in Science and Technology) |
Abstract
Randomized clinical trials (RCTs) are an essential method of evaluating health care interventions and a cornerstone for evidence-based health care. Their conduct, in particular for investigator-initiated RCTs, has long involved many practical challenges, challenges that have become increasingly complex and costly. Efforts to render RCTs more cost-effective are, therefore, urgently needed. Identifying lever-points for cost reductions requires knowledge of cost structures and cost drivers (e.g. recruitment duration, sample size, therapeutic area, number of trial sites). The medical literature, however, currently lacks detailed empirical data addressing costs and resource use of investigator-initiated RCTs as well as information about current practices of budget planning and cost monitoring, attitudes, needs, and preferences of trial investigators, trial support organizations (e.g. Clinical Trial Units), and funding agencies. Academic investigators usually depend on scarce financial resources; user-friendly and reliable tools to effectively limit costs of RCTs through optimized budget planning and cost monitoring during the conduct of an RCT are currently unavailable and sorely needed. We therefore propose three complementary projects using mixed-methods to render investigator-initiated RCTs more affordable and efficient through evidence-based budget planning, stakeholder consensus regarding relevant budget items, and the development of suitable tools. In Project A we will gather empirical resource use and cost data from 180 investigator-initiated RCTs in Switzerland, Germany, Canada, and the United Kingdom to investigate cost patterns, empirically identify major cost drivers and lever-points for cost savings, examine planned versus actual RCT costs, and explore heterogeneity of costs across medical fields and countries. Project B will consist of semi-structured interviews to explore current practices, attitudes, needs, and preferences of trial investigators, trial funders, and trial support organizations with respect to budget planning, funding acquisition for RCTs, managing costs during RCT conduct, and supporting tools in Switzerland. In Project C we will develop reliable and user-friendly budget calculation and cost monitoring tools for RCTs with stakeholder consensus based on systematically collected evidence from the literature/internet and informed by user needs and preferences (as elicited in Project B). We will formally user-test and evaluate the reliability and accuracy of developed tools using the generated database of empirical RCT cost data from Project A. The results of the proposed mixed-methods work will have immediate impact on the research practice of trial investigators, trial support organizations, and funders of RCTs in Switzerland and abroad. Given the increasing costs and complexity of RCTs, our project is timely and should shift the discussion from “rough guesses” to “analysing transparent and valid data” so that costs of clinical trials can be assessed, cost drivers identified, and costs effectively limited so that RCTs, critical to advancing clinical science, become more affordable.
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