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Identifying most effective Treatment Strategies to control Arterial Hypertension in sub-Saharan Africa - A Randomized Controlled Trial

English title Identifying most effective Treatment Strategies to control Arterial Hypertension in sub-Saharan Africa - A Randomized Controlled Trial
Applicant Weisser Maja
Number 185263
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Klinik für Infektiologie und Spitalhygiene Universitätsspital Basel
Institution of higher education University of Basel - BS
Main discipline Internal Medicine
Start/End 01.09.2019 - 28.02.2023
Approved amount 746'292.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Internal Medicine
Infectious Diseases

Keywords (5)

HIV; sub-Saharan Africa; anti-hypertensive treatment; arterial hypertension; end-organ damage

Lay Summary (German)

Lead
Bluthochdruck ist im südlichen Afrika häufiger als auf anderen Kontinenten und ist der wichtigste Risikofaktor für Herzkreislaufkrankheiten. Obwohl diese zunehmend zu Morbidität und Mortalität beitragen, gibt es kaum Therapiestudien im afrikanischen Kontext. Unser Ziel ist es, mit einer randomisierten Studie die rascheste und wirksamste blutdrucksenkende (Kombinations-) Therapie zu identifizieren.
Lay summary

Inhalt und Ziele des Forschungsprojekts

Die flächendeckende Einführung der antiretroviralen Therapie gegen HIV/AIDS haben im südlichen Afrika die Lebenserwartung ganzer Länder erhöht. Innerhalb dieser für Afrika erstmalig etablierten Betreuung von Menschen mit einer chronischen Erkrankung werden andere Gesundheitsrisiken – vor allem der Bluthochdruck als wichtigster kardiovaskulärer Risikofaktor sichtbar. Programme zur Erkennung und Behandlung von Hypertonie sind allerdings bisher nahezu inexistent. Auch gibt es kaum Daten über eine optimale Therapie in Afrika. Um diese Lücke zu schliessen planen wir eine randomisierte Studie in zwei Ländern (Tansania und Lesotho). Das Ziel ist es, von drei medikamentösen Behandlungsstrategien, die am schnellsten wirksame (Kombinations-) Therapie zu identifizieren. Zudem werden wir den Einfluss einer HIV-Infektion auf das Therapieansprechen und klinische Endpunkte wie Schlaganfall, Herzinfarkte, Herz- und Niereninsuffizienz untersuchen.

 

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext des Forschungsprojekts

Dieses Projekt wird wesentlich zum Verständnis der Behandlung des Bluthochdrucks im ländlichen Afrika beitragen – und ist damit eine wichtige Grundlage für nationale und WHO Empfehlungen. Innerhalb unserer langjährigen Kollaboration mit Partnern in Tansania und Lesotho wird ein Behandlungskonzept aufgebaut und klinische Erfahrung geschult.

Direct link to Lay Summary Last update: 29.03.2019

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Project partner

Abstract

Background. The rollout of antiretroviral treatment (ART) has led to a dramatic reduction in HIV/AIDS-associated deaths, but resulted in a remarkable increase of cardiovascular mortality. Arterial hypertension is the most prevalent risk factor for cardiovascular disease. The Sub-Saharan African region is particularly burdened by both diseases, with both the prevalence of HIV and the prevalence of arterial hypertension rates exceeding those of most other regions. Management of arterial hypertension in sub-Saharan Africa, especially in rural settings, remains poor due to low awareness in communities and among health workers, lack of screening programs, high cost of antihypertensive medication and the general lack of evidence regarding optimal antihypertensive treatment for Africans living in sub-Saharan Africa. Rationale. The World Health Organization (WHO) recommends starting treatment of arterial hypertension with a thiazide diuretic and adding a calcium antagonist if the target blood pressure is not achieved. Newer antihypertensive drugs and treatment strategies are available but have never been compared to the WHO approach in Africa. With the proposed randomized controlled trial, we aim at closing this evidence gap, comparing the current standard of care WHO algorithm with two alternative treatment strategies aiming at rapid control of arterial hypertension: a dual combination of thiazide diuretic and an angiotensin-receptor blocker, and a low-dose triple combination with optional dose titration.Overall objectives. To inform future guidelines and policies on care for patients with arterial hypertension in sub-Saharan Africa. Specific aims. The main objective is to conduct in an open-label, two-country, controlled randomized trial to assess three antihypertensive treatment strategies in HIV-positive and HIV-negative patients: the current WHO-recommended treatment and two alternatives, potentially more cost-effective treatments. The trial will focus on patients with uncomplicated arterial hypertension. It will be conducted in partnering hospitals in Tanzania and Lesotho and compare both the effectiveness, safety and cost-effectiveness of the three strategies. The primary outcome is reaching a target blood pressure of ?130/80mmHg for patients aged <65years and ?140/90mmHg for patients aged ?65years within 12 weeks of treatment initiation. As secondary objectives we will assess mean reduction of blood pressure at different time points, clinical outcomes such as mortality, major cardiovascular events and surrogate markers of clinical outcomes (proteinuria, creatinine, retinopathy, hypertensive heart disease). We will also assess adverse events and the cost-effectiveness of the three treatment strategies over a 24-week period and the comparability of different blood pressure measurement techniques in this setting. Expected results. We expect to generate evidence on the most effective and cost-effective pharmacologic treatment strategies for patients with uncomplicated arterial hypertension in resource-limited settings in rural Africa. Furthermore, we will contribute knowledge to additional aspects of care for arterial hypertension, such as optimal approach for blood-pressure measurement and assessment of clinical surrogate markers. Impact of the study. The proposed randomized trial will inform future guidelines on management of arterial hypertension in sub-Saharan Africa and contribute to policies on blood pressure control in resource-limited settings.
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