Project

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Discussing the migration flows

English title Discussing the migration flows
Applicant Debarbieux Bernard
Number 184295
Funding scheme Agora
Research institution Département de géographie et environnement Université de Genève
Institution of higher education University of Geneva - GE
Main discipline Social geography and ecology
Start/End 01.11.2019 - 31.10.2022
Approved amount 195'513.00
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All Disciplines (3)

Discipline
Social geography and ecology
Political science
Sociology

Keywords (4)

migration; table ronde; débat; poliscope

Lay Summary (French)

Lead
La Faculté des Sciences de la Société de l'Université de Genève a créé son "poliScope" dans le but de multiplier les liens avec la “Polis” - la Cité et la communauté des citoyens. Dans le cadre du présent projet Agora, nous organisons des débats sous forme de jeux de rôles avec des classes d’élèves (Collèges, Cycles d'orientation, …) sur la thématique des migrations. Les élèves travaillent d'abord en classe pour se préparer au débat, en utilisant des tablettes que nous avons préparées pour eux avec du contenu pédagogique qui leur permet de comprendre et intégrer le rôle qu'ils vont jouer ensuite lors de la table ronde. Les deux étapes se font en présence d'experts de la faculté, qui aident les élèves dans ce travail et qui apportent des éclairages supplémentaires, répondent aux questions, etc.
Lay summary
Le thème sélectionné par le groupe pilote est celui des migrations. Ce thème englobe plusieurs questions socialement vives, abordées au quotidien et qui touchent les élèves du secondaire, parmi lesquelles l’accueil réservé aux immigrés en Suisse et dans les pays voisins, le débat politique en Suisse cristallisé par des initiatives de partis politiques conservateurs, les tensions autour de difficultés économiques que certains attribuent à l’immigration, la montée de la xénophobie dans plusieurs pays d’Europe, le sort incertain des milliers de réfugiés qui fuient la Syrie et d’autres pays en guerre, les catastrophes vécues par de nombreux migrants sur le chemin de l’exil,...
L’objectif des ces rencontres est de mener une réflexion autour de la question migratoire et de la régulation des flux à l’échelle nationale et internationale.
Direct link to Lay Summary Last update: 19.03.2019

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Project partner

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
169535 PatriMondial : L’invocation du mondial dans le Patrimoine Culturel Immatériel de l’UNESCO 01.02.2017 Project funding (Div. I-III)
122384 Habiter (un temps) la montagne en Suisse: Trajectoires résidentielles, identités territoriales et catégories géographiques 01.01.2009 Project funding (Div. I-III)
137814 Habiter (un temps) le "périurbain" en Suisse: Trajectoires résidentielles, identités et catégories géographiques 01.11.2011 Project funding (Div. I-III)

Abstract

The purpose of this project is to create opportunities for round-table discussions involving researchers from the Geneva School of Social Sciences (University of Geneva) and a wide audience of high-school and secondary school students from the Geneva canton.We plan to work together with high-school teachers to create a place where experts from our University first interact with students to prepare them for the discussion, and then participate all together to a debate conceived as a role-playing game where each participant (or group of participants) plays the role of a relevant figure in the field of the migration process : thus, some students will play the role of refugees, some the role of the European Union, some the role of a political party, and so on.This project stems out of a common interest of researchers from several departments in the Geneva School of Social Sciences. The researchers involved in this project come from the fields of sociology, political science, demography, and political geography. This interdisciplinary approach to the phenomenon of migration is crucial to offer a full understanding of the various issues at play, and it will be central to encourage a well-informed debate with the high-school and secondary school students.Our project also has a methodological aim. Indeed, we wish not only to share our expertise concerning the phenomenon of migration, but we also wish to use this opportunity to show the students how to conduct a debate on such a multifaceted topic. In short, the debate will have a precise structure (see below in section 2.2), with clear guidelines and clear roles for each participant, and our efforts will also focus on the way arguments in the discussion are put on the table and discussed. The point is then to learn how to master the content of what one says but also the way one conveys it.
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