Project

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Academic GIF(away)s - Science reframed

English title Academic GIF(away)s - Science reframed
Applicant Schedler Kuno
Number 184054
Funding scheme Agora
Research institution Institut für Systemisches Management und Public Governance (IMP-HSG) Universität St. Gallen
Institution of higher education University of St.Gallen - SG
Main discipline Communication sciences
Start/End 01.06.2019 - 31.05.2021
Approved amount 47'880.00
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Keywords (5)

digitalization; society; communication; science; mediation

Lay Summary (German)

Lead
Eine Dissertation, Habilitation oder andere Forschungsarbeit gilt erst dann als (form)vollendet, wenn deren Autorin in der Lage ist, die Kernaussage erstens in unter zwei Minuten zu präsentieren und zweitensvisuell darzustellen. Doch auch wenn ihr dies gelingt, erreichen Forschungsergebnisse selten mehr als eine Handvoll Leute, geschweige denn ein breites Publikum jenseits der akademischen Fachgemeinschaft.
Lay summary
Ziel des Academic-GIFs-Projektes ist es, Nachwuchsforscherinnen der Universität St.Gallen die Möglichkeit zu bieten, ihre Ergebnisse in kurzen Animationen bzw. als animierte GIFs darzustellen und über eigene und vom Projekt zur Verfügung gestellte Kanäle zu verbreiten.
Dabei arbeiten wir mit einem professionellen Medienpartner zusammen welche gemeinsam mit den Nachwuchswissenschaftlern die bis sechzig Sekunden langen Filme herzustellen. Diese bestehen nicht nur aus Illustrationen und Grafikelementen, sondern auch aus Text- und Typographiebausteinen und funktionieren somit auch ohne Ton.
Dies hat zur Folge, dass sie eine viel höhere Reichweite als herkömmliche Videos haben. Zuschauer können sie auf Bildschirmen in der Mensa, stumm auf ihrem Handy über Facebook und Instagram oder auf der Grossleinwand (dann mit Ton) geniessen.
Ziel ist inhaltlich und künstlerisch anspruchsvolle Werke zu schaffen und Forschungsergebnisse des akademischen Nachwuchses in die Welt hinauszutragen.
Mit den Academic Gifs erreichen unsere Forschungsergebnisse ein breites Publikum auch nicht akademisches Publikum. Academic Gifs sind kurz, visuell ansprechend und funktionieren mit und ohne Ton. Sie können vielfältig eingesetzt werden (Internet, POS, Präsentationen, Einbettung in HSG Focus). Die jungen Forschenden werden gezwungen, ihre
Inhalte in kurzer Zeit und visuell darzustellen – eine wichtige Lernerfahrung für angehende Wissenschaftler. Dank der Arbeit an den Academic GIFs erlernen sie «Narrative...» und «Visual Literacy».
Direct link to Lay Summary Last update: 23.05.2019

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Zense GmbH Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure
- Industry/business/other use-inspired collaboration

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Video/Film ‘Academic GIFt #19: How We Die’ International 2021

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
158559 “Little Green Bags” - Visualizing Ideas, Communicating Content 01.03.2015 Agora
158559 “Little Green Bags” - Visualizing Ideas, Communicating Content 01.03.2015 Agora

Abstract

Current science mediation developments (Bucher et al. 2010, Gloning & Fritz 2011, Bonfadelli et al. 2017) report that societal voices are inviting authors of dissertations and habilitations to share their academic findings with society (Scheu 2017:391). Studies reveal that researchers use online communi-cation and social media rarely and with hesitation (Schäfer 2017:275) and more often rely on tradition-al forms of science communication such as paper and presentation (Hey 2011). New digital means of science communication differentiate between internal and external science communication. Different science communication formats are being looked at before their historical background. Therefore technical basics open up a specific communicative potential space (Bucher et al. 2010). Starting from the basic assumption that new media has new communicative possibilities, the discourse surrounding digital science communication opens up. Internal digital science communication, for example, refers to the analysis of mailing lists or online publications and the investigation of new digital potentials, such as interactivity, integration and speed (Gloning & Fritz 2011, 4ff, 16; Hagenhoff et al. 2007). Gloning and Fritz (2011) define three pillars of science communication: firstly the traditional form of writing and publication; secondly the understanding that science is not private, but socially organized and publicly financed; and thirdly focuses on an understanding of management and organizational struc-tures within research projects, which comes from - as Knorr Cetina (1999) describes in her study on high energy physics international projects, a network of reflexive collaboration and integration. A network, which itself is based on discourses, that come from talking opportunities (1999:249f) that can be observed in various situations, such as jogging, riding the bus or during a coffee break (1999:244f) . By comparing external digital science communication forms, such as Blogs or social media platforms, with each other the utilization is meant to communicate academic findings into society (Lüthje 2014:6). Following Weingart (2001) this development correlates with (1) the scientification of politics, (2) the politicization of science and (3) the mediation between politics and science (2011:9). Current tenden-cies of science communication therefore claim - on the side of society as well as science - to transport academic findings into society (Scheu & Volpers 2017:391). To make a contribution to this development, the academic GIF(away)s project addresses a new medi-um of science communication: animated, “academic“ GIFs - Graphic Interchange Formats . By using GIFs, early stage academics could enhance their audience reach through digitally spread short anima-tions. Therefore the project pursues two goals: (1) bridging the gap between academic findings at the uni-versity and the broader public and (2) helping early career researchers to communicate their findings by using new forms of communication, such as GIFs.
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