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Digitalization and Electoral Decision-Making The Impact of Voting Advice Applications on Electoral Choice, Polarization and Democratic Representation

English title Digitalization and Electoral Decision-Making The Impact of Voting Advice Applications on Electoral Choice, Polarization and Democratic Representation
Applicant Ladner Andreas
Number 183244
Funding scheme Digital Lives
Research institution Swiss Graduate School of Public Administrati Faculty of Law, Criminal Justice and Public University of Lausanne
Institution of higher education University of Lausanne - LA
Main discipline Political science
Start/End 01.11.2018 - 30.09.2020
Approved amount 222'000.00
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Keywords (7)

Issue congruence; Voting Advice Applications; Political polarization; Electoral choice; Correct voting; E-democracy; Electoral decision-making

Lay Summary (German)

Lead
Anlässlich der National- und Ständeratswahlen 2015 hat bereits jeder fünfte Wahlteilnehmer die Online-Wahlhilfe smartvote (www.smartvote.ch) als Informationsquelle und Entscheidungshilfe benutzt. Das vorliegende Projekt geht der Frage nach, wie sich die Benutzung von smartvote auf die individuellen Wahlentscheide und darüber hinaus auf den gesamten Prozess der repräsentativen Demokratie auswirkt.
Lay summary
Was sind Online-Wahlhilfen?

Die erste Online-Wahlhilfe wurde bereits 1998 in den Niederlanden angeboten. Inzwischen werden bei fast allen europäischen Wahlen solche Plattformen online gestellt und von Millionen von Wählern genutzt. Grundsätzlich basieren alle Online-Wahlhilfen auf dem gleichen Ansatz: In einem ersten Schritt können die Wähler anhand eines umfassenden Fragebogens ihr eigenes politisches Profil erstellen. In einem zweiten Schritt werden diese Profile mit den Profilen der Parteien und/oder Kandidierenden verglichen. Dieses Matching zeigt detailliert auf, wer dem Wähler politisch am nächsten steht.


Inhalt und Ziel des Forschungsprojekts

Bisherige Forschungsprojekte konnten aufzeigen, dass die Nutzung von Online-Wahlhilfen dazu führt, dass die Wähler besser über die zur Wahl stehenden Parteien und Kandidierenden informiert sind und auch zu einer höheren Wahlbeteiligung führt. Zu anderen Aspekten bestehen jedoch noch keine gesicherten Erkenntnisse. So ist unter anderem noch unklar, wie stark Online-Wahlhilfen individuelle Wahlentscheide wirklich beeinflussen. Zudem stellen sich gerade vor dem Hintergrund der aktuellen Krise der (repräsentativen) Demokratien weitere Fragen: Unterstützen Online-Wahlhilfen vermehrt faktenbasierte Entscheide? Führt die Benutzung von Online-Wahlhilfen zu mehr oder weniger politischer Polarisierung? Hemmen oder stärken Online-Wahlhilfen populistische Parteien bzw. Kandidierende?

Das vorliegende Projekt will diesen Fragen mit der Durchführung von Umfragen und Experimenten nachgehen und somit erste Antworten auf wichtige Fragen zur Funktionsweise einer digitalisierten Demokratie geben.
Direct link to Lay Summary Last update: 17.09.2018

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Politools - Political Research Network (smartvote project) Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure
- Industry/business/other use-inspired collaboration

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
ECPR Virtual General Conference Talk given at a conference Effects of VAAs on Electoral Decision-Making: Evidence from a Large-Scale Field Experiment 24.08.2020 Innsbruck (virtual), Austria Ladner Andreas; Fivaz Jan; Schwarz Daniel;


Abstract

This project addresses questions about the impact of Voting Advice Applications (VAAs) on the quality of democratic processes: How do VAAs affect the political congruence between voters and their vote choice? Are there subgroup-specific differences regarding the VAA effects on vote choices? What is the effect of VAAs on electoral polarization?VAAs belong to the most popular and most persistent applications in digital politics. Despite their widespread use, they have not received due attention in previous research. Thus far, the validity and explanatory power of the results have been impaired by methodological issues which impeded causal inferences on the effects of VAA usage. One of the principal aims of this research project is to acquire a better knowledge regarding the impact of digitalization on democratic decision-making based on a methodologically sound basis.The research project focuses on the use of the Swiss VAA smartvote, which is older than most of today's social media platforms and has reached widespread popularity among parties, candidates and voters. In the lead up to the 2015 general elections, about 20% (or nearly 500,000) of those who voted in the election used smartvote. Its persistence and popularity make the tool a suitable object to analyze the effects of VAAs on decision-making processes.This project relies on a quasi-experimental design in the context of the real general election in the Swiss canton of Zurich in March 2019. A randomized set of roughly 6,000 voters will be surveyed in two waves (online survey panel). The research design carefully takes into account whether or not voters use smartvote in March 2019 (i.e., use the tool prior to their voting decision) and whether or not they have used the tool in a previous election. The randomized, representative panel design in the context of a real election ensures the external validity of the results and allows for causal inferences regarding the effects of VAA usage even on the level of voter subgroups. To our knowledge, there has never been a study on the impact of VAAs on electoral choices based on a quasi-experimental design and applied to a representative sample of voters within the context of a real election. Additionally, the study combines conventional survey data with VAA-generated data. Future research prospects include the extension to the international scale (effects of different state levels, electoral systems and political contexts) and to general questions of voters' decision-making beyond VAAs against the background of a constantly advancing digitalization of information processing and news consumption.
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