Project

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Curating Photography in the Networked Image Economy

English title Curating Photography in the Networked Image Economy
Applicant Brückle Wolfgang
Number 183178
Funding scheme Digital Lives
Research institution Hochschule Luzern Design & Kunst
Institution of higher education Lucerne University of Applied Sciences and Arts - HSLU
Main discipline Communication sciences
Start/End 01.12.2018 - 30.11.2020
Approved amount 236'285.00
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All Disciplines (3)

Discipline
Communication sciences
Visual arts and Art history
Arts

Keywords (18)

image theory; medium theory; online culture; Digitisation; museum culture; networked image; public space; big data; camera; audiovisual culture; seeing machines; media art; curatorial practice; Photography als a theoretical object; Photography; online culture; social media; Post-photography

Lay Summary (German)

Lead
Vor dem Hintergrund der Digitalisierung müssen Kultureinrichtungen ihre auf ‚Ausstellen’ und ‚Bewahren’ ausgerichteten Aufgabenstellungen überdenken. Sie müssen eine radikale Transformation einläuten, wenn sie in einer von digitaler Kommunikation bestimmten Gegenwart weiterhin Bedeutung haben wollen. Insbesondere Fotogalerien und Museen der Fotografie sehen sich durch die digitale Vernetzung in eine neue Lage gebracht. Das vom SNF geförderte Projekt dient der Erforschung ihrer bestehenden kuratorischen Praxis und der Bestimmung neu aufkommender Möglichkeiten.
Lay summary
Galerien müssen mit der Tatsache zu leben lernen, dass Bilder heute in Netzwerken übermittelt, geteilt und verhandelt werden und dass diese Bilder in den sozialen Medien in einem neuen Aggregatzustand gehalten werden. Darin ersetzen Überlagerungen von Herstellung und Manipulation, von individueller und kollektiver Bedeutungsproduktion die hergebrachten statischen Verfahren der Repräsentation und Erinnerung. Kuratorische Autorität geht nicht mehr von einem bestimmten Zentrum aus, und die Kultureinrichtungen müssen die die Standpunkte ihrer bisherigen Interessengruppen und -vertreter mit der Kompetenz von Kuratoren sozialer Medien in Verbindung bringen. Gegenwärtige Praktiken der Weitergabe und Präsentation von Bildern sind im Hinblick auf grössere Kreise, als üblicherweise das Publikum musealer Praktiken bilden, neu zu beleuchten. Insbesondere mit genuin digitaler Fotografie betraute Eirichtungen müssen die geltenden Vorstellungen vom ‚Kuratieren’ auf den Prüfstand stellen. Die Netzwerke der Online-Kultur eröffnen neue Möglichkeiten des Austauschs mit dem Publikum (Koautorschaft, Partizipation) und Vermarktung (Mehrwert, Interaktion). Das Projekt ist use-inspired. Es verbindet in internationaler Zusammenarbeit (Luzern, Winterthur, London, Barcelona) Museen für Kunst und Kultur mit dem Netzwerk der Online-Kultur und bringt neues akademisches ebenso wie praxisbasiertes kuratorisches Wissen als eine zeitgenössische Schlüsselpraxis hervor. Unsere Forschungsfragen lauten: Welche neuen Herausforderungen ergeben sich aus der postdigitalen vernetzten Bilderwelt für kuratorische und archivarische Praktiken in mit Fotografie beschäftigten Institutionen? Welche Beziehung hat die Fotografie als Technik digitaler Reproduktion und als Schauplatz kreativer Produktion zu gegenwärtigen Praktiken des Kuratierens und der Erzeugung von Wissen? Wie verhalten sich kuratorische Praktiken im Museumsraum zu kuratorischen Online-Praktiken? Wie sollen mit Fotografie betraute Institutionen den neuen Bedingungen von Subjektivität begegnen und welche Rolle können sie in der neuen Sharing-Ökonomie einnehmen?
Direct link to Lay Summary Last update: 03.12.2018

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Project partner

Publications

Publication
Affordances of the Networked Image
SluisKatrina (2021), Affordances of the Networked Image, in Nordic Journal of Aesthetics, 30(61), 40-45.
Glimmering Screens, Institutional Dreams: Curating Post-Photography
Sluis Katrina (2021), Glimmering Screens, Institutional Dreams: Curating Post-Photography, in Brückle Wolfgang (ed.), Hochschule Luzern, Luzern, 10(10), 88-91.
Machine Glancing: Humans at the Edge of Vision
Malevé Nicolas (2021), Machine Glancing: Humans at the Edge of Vision, in Brückle Wolfgang (ed.), Hochschule Luzern, Luzern, 10, 81-85.
Space Probe Photography. Cassini's Human and Non-Human Constellations
TedoneGaia (2021), Space Probe Photography. Cassini's Human and Non-Human Constellations, in Brückle Wolfgang (ed.), Hochschule Luzern, Luzern, 104-109.
The flight of the networked image: From screen to museum and back again
SluisKatrina (2021), The flight of the networked image: From screen to museum and back again, in Fotomuseum Winterthu (ed.), Spector Books, Leipzig, 124-131.
On the Data Set's Ruins
Malevé Nicolas (2020), On the Data Set's Ruins, in AI & Society, 35(4), 00-00.
An Introduction to Image Datasets
MalevéNicolas (2019), An Introduction to Image Datasets, Fotomuseum Winterthur, Winterthur.
Forging Strategic Alliances: the agency of Human–Algorithmic Curation under conditions of Platform Capitalism
TedoneGaia (2019), Forging Strategic Alliances: the agency of Human–Algorithmic Curation under conditions of Platform Capitalism, in Journal of Science and Technology of the Arts, 11(2), 41-49.
From Spectacle to Extraction. And All Over Again. An Interview with Kate Crawford and Trevor Paglen
TedoneGaia (2019), From Spectacle to Extraction. And All Over Again. An Interview with Kate Crawford and Trevor Paglen, Fotomuseum Winterthur, Winterthur.
Human-Algorithmic Curation: Curating with or against the Algorithm?
TedoneGaia (2019), Human-Algorithmic Curation: Curating with or against the Algorithm?, in Verdicchio Mario (ed.), Universidade do Porto, Porto, 125-139.
Networked Co-Curation. An Exploration of the Socio-Technical Specificities of Online Curation
TedoneGaia (2019), Networked Co-Curation. An Exploration of the Socio-Technical Specificities of Online Curation, 3(3), 1-14.
Photography Must Be Curated!
SluisKatrina (2019), Photography Must Be Curated!, Fotomuseum Winterthur, Winterthur.
Situological applications: Digitizing the Situationist Times
Malevé Nicolas (2019), Situological applications: Digitizing the Situationist Times, in Murtaugh Michael (ed.), Torpedo Press, Oslo, 233-235.
You Must Not Call It Photography If This Expression Hurts You
Katrina Sluis, You Must Not Call It Photography If This Expression Hurts You, in Dekker Annet (ed.), Valiz, Amsterdam.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
The Photographers' Gallery Great Britain and Northern Ireland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication

Scientific events



Self-organised

Title Date Place
Image Aesthetics at Scale, Curating in the Wild, Political Economies of Algorithmic Curation, Machine Vision’s visions 09.12.2020 Online, Switzerland
Curating Social Media 12.09.2019 London, Great Britain and Northern Ireland
Digital Curating in the Photography Museum 29.04.2019 Barcelona, Spain

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
176439 Postfotografie 01.03.2018 Project funding

Abstract

Vor dem Hintergrund der Digitalisierung müssen Kultureinrichtungen ihre auf ‚Ausstellen’ und ‚Bewahren’ ausgerichteten Aufgabenstellungen überdenken. Sie müssen eine radikale Transformation einläuten, wenn sie in einer von digitaler Kommunikation bestimmten Gegenwart weiterhin Bedeutung haben wollen. Insbesondere Fotogalerien und Museen der Fotografie sehen sich durch die digitale Vernetzung in eine neue Lage gebracht. Das vom SNF geförderte Projekt dient der Erforschung ihrer bestehenden kuratorischen Praxis und der Bestimmung neu aufkommender Möglichkeiten.Research questions: The project aims at addressing the following issues: What new challenges arise in the ‘post-digital’ and networked world for how photographic institutions curate and archive their collections? What relationship has the photography, as a technology of digital reproduction and a site of creative production, to contemporary cultures of curating and knowledge production? How do the curatorial cultures of the Gallery relate to that of the Internet and its users? How are photographic institutions to record and reflect the new conditions of subjectivity and play a role in this sharing economy? Hypotheses: The central hypothesis of the project is that ‘curation’ is not understood as a cultural practice limited to the sphere of the museum or gallery, but as a problem or process made operational in network culture. The present tendency to ‘curate’ everything in this respect might be understood as both a product of the photograph’s ubiquity and technological convergence. Under the Web 2.0 paradigm, photography has become part of discourses of information management and computer science, in which the meaning and agency of images are inseparable from the cultural dynamics of software and online platforms. The research therefore seeks to understand the different economies of cultural value as images traverse from screen to museum and back.Approaches: Preliminary field studies (archival studies and interviews); international exchange of knowledge (workshops), establishment of evaluation criteria (teamwork, workshops); network building (workshops and platforms).Scholarly relevance of the Project: This use-inspired project will generate new academic, practical and professional knowledge of cultural value through understanding curating as a central contemporary practice connecting museums, art and culture and the computational base of online communication. By anchoring the research in the practices of the photography gallery, the project will analyse how the expansion and circulation of the networked image come into a relationship with traditional modes of curating the photographic image. We therefore seek new knowledge of the relationship between the cultural (social, historical) and technological (screen-based, networked, interactive) aspects of photography and its contemporary exhibition and dissemination. It helps to create an international, cross-disciplinary network of professionals and prepares the ground for future international research collaboration.
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