Project

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A study of teachers’ practices during structured problem solving lessons as part of mathematics Japanese Lesson Study at primary school

Applicant Batteau Valérie
Number 181510
Funding scheme Early Postdoc.Mobility
Research institution International Affairs Division Waseda University
Institution of higher education Institution abroad - IACH
Main discipline Education and learning sciences, subject-specific education
Start/End 01.08.2018 - 31.01.2020
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Keywords (4)

collective teaching; teacher's practices; problem solving; lesson study

Lay Summary (French)

Lead
Au Japon, l’enseignement des mathématiques à l’école primaire présente des spécificités. L’approche d'enseignement dominante se fait par résolution de problème dont l'un des objectifs est de développer les mathematical thinking des élèves. Les lesson study sont la forme de recherche et de formation dominante et ancrée dans les écoles primaires.
Lay summary

Contenu et objectifs du travail de recherche 

Cette recherche vise la compréhension des pratiques d'enseignants d'école primaire japonais lors de l'enseignement collectif après la résolution du problème par les élèves. Cet enseignement collectif nommé neriage consiste en une discussion des procédures et réponses des élèves en vue du développement des mathematical thinking définies comme étant des méthodes, du contenu et les idées relatives à ce contenu mathématique.
L'étude des pratiques de trois enseignants a mis en évidence deux leviers différents qui permettent à la fois d'expliquer comment ils développent collectivement les mathematical thinking à partir des procédures et réponses des élèves, et à la fois comment ils choisissent les tâches et les organisent dans la leçon et la séquence de leçons. Pour un enseignant, le levier est l'importance qu'il accorde à la diversité des procédures des élèves. Il se base sur cette diversité en relevant les éléments communs pour décontextualiser l'expression mathématique visée, puis pour la recontextualiser. Les deux autres enseignants travaillent dans un même groupe de recherche en lesson study et nous avons identifié un levier commun dans leurs pratiques qui est la variation des valeurs des variables didactiques du problème. Ils choisissent des tâches et ajoutent en neriage des sous-tâches basées sur cette variation dans le but de développer les logical thinking de leurs élèves.

Contexte scientifique et social du projet de recherche 

Cette recherche utilise un cadre didactique et ergonomique afin d’identifier les gestes professionnels d’enseignants japonais lors de ces neriage, gestes professionnels qui peuvent être transférables au contexte d’éducation de la Suisse Romande.

Direct link to Lay Summary Last update: 02.01.2020

Responsible applicant and co-applicants

Publications

Publication
Activité de mesure de la longueur d’un couloir dans une école primaire japonaise
Batteau Valérie (2019), Activité de mesure de la longueur d’un couloir dans une école primaire japonaise, in Revue de Mathématiques pour l'Ecole, 232, 4-14.
Research Report: a Study of Japanese Primary School Teacher Practices During Neriage
Batteau Valérie (2019), Research Report: a Study of Japanese Primary School Teacher Practices During Neriage, in Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Educ, PretoriaPME, Pretoria.

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Conférence organisée par JASME Talk given at a conference Teacher’s interventions during the neriage: how to develop mathematical thinking? 14.12.2019 Hiroshima, Japan Batteau Valérie;
Seminar on teacher education Individual talk Interventions and choices of primary school teachers during the neriage for the development of mathematical thinking 11.12.2019 Tokyo, Japan Batteau Valérie;
Seminar of Mathematics Education Individual talk A Study of the Primary School Teachers’ Practices during a Lesson Study Process in Mathematics 07.11.2019 Joetsu University of Education, Japan Batteau Valérie;
Ecole d'Ete de Didactique des Mathématiques Talk given at a conference Une étude des pratiques enseignantes dans le contexte d’écoles primaires japonaises lors de phase de neriage. 13.10.2019 Autrans, France Batteau Valérie;
Conference organised by WALS (World Association of Lesson and Learning Study) Talk given at a conference Study of teacher’s practices during neriage phase of mathematics research lesson 02.09.2019 Amsterdam, Netherlands Batteau Valérie;
Conference organised by WALS (World Association of Lesson and Learning Study) Talk given at a conference Japanese lesson study and problem solving approach 02.09.2019 Amsterdam, Netherlands Batteau Valérie;
43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education Talk given at a conference Research Report: a Study of Japanese Primary School Teacher Practices During Neriage. 07.07.2019 Pretoria, South Africa Batteau Valérie;
Conférence organisée par JASME Talk given at a conference Collective problem solving in primary mathematics lesson 29.06.2019 Saitama, Japan Batteau Valérie;
Conférence organisée par JASME Talk given at a conference How does the teacher manage inqiury-based learning during the neriage phase of problem solving lessons? 09.02.2019 Hiroshima, Japan Batteau Valérie;


Abstract

This research project focuses on two objects of study which are common in Japan, while not necessarily in Europe. These are on the one hand Lesson Study, a format of teachers’ professional development based on their collaborative works, and on the other hand the so-called structured problem solving lesson, a lesson style often observed in Japanese mathematics classes. The aim of this project is to advance understanding from the inside on Japanese teachers’ practices during different phases of structured problem solving lessons and Lesson Study as a professional development process. In particular, how teachers plan and manage such lessons and which professional acts are worked and developed during Lesson Study. In this project, Lesson Study which is observable in school is used as a tool that allows to collect and analyze data of Japanese teachers’ practices, and also to determine which professional acts are specific to Japanese context. The methodology to collect data is based on a case study and a direct observation of few primary school teachers during a Lesson Study process in mathematics.The prior research on Lesson Study in the international context sometimes refers to the problem solving, but the links between the two objects, Lesson Study and problem solving, have not been fully investigated. This research project falls within this scope with the specificity of the theoretical background of the didactical and ergonomical Double Approach which has been developed in Europe. The expected results focus on Japanese primary school teachers’ professional acts during different phases of structured problem solving lessons in the context of Lesson Study. The issue is to identify the environment (conditions and constraints) of different phases of structured problem solving lessons and specific Japanese professional acts which could be transferable in other education contexts.
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