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Metacognition and Early Dual Language Learning in Social Context (Meta L2)

Applicant Grob Alexander
Number 180236
Funding scheme Sinergia
Research institution Fakultät für Psychologie Universität Basel
Institution of higher education University of Basel - BS
Main discipline Interdisciplinary
Start/End 01.11.2018 - 31.10.2022
Approved amount 2'951'909.00
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All Disciplines (4)

Discipline
Interdisciplinary
Education and learning sciences, subject-specific education
Psychology
Applied linguistics

Keywords (8)

Metacognition; Language development; Dual language learning; Development in context; Socio-emotional Adaptation; Early education; Developmental language Disorder; Cross-linguistic transfer

Lay Summary (German)

Lead
Das Erlernen der Erst- und Zweitsprache in der frühen KindheitEs wird die sprachliche, sozio-emotionale und kognitive Entwicklung von ein- und zweisprachig aufwachsenden Kindern im sozialen Kontext längsschnittlich untersucht. Zweisprachig aufwachsende Kinder erlernen Türkisch oder Italienisch innerhalb der Familie und erwerben die Gesellschaftssprachen Französisch, Schweizer- oder Standarddeutsch. Es soll Evidenz für eine erfolgreiche frühe Bildung in einer globalisierten und mehrsprachigen Gesellschaft bereitgestellt werden.
Lay summary

Dieses Projekt untersucht die sprachliche, sozioemotionale, kognitive und metakognitive Entwicklung von ein- und zweisprachig aufwachsenden Kindern im sozialen Kontext. Zu diesem Zweck hat sich ein interdisziplinäres Team aus den Bereichen Linguistik, Pädagogik, Entwicklungs- und Kognitionspsychologie zusammengefunden. Die Teams stammen aus der Schweiz (Basel, Bern, Neuchâtel) und Deutschland (Würzburg). An jedem Standort werden drei- bis vierjährige Kinder rekrutiert, die nachfolgend während eines Zeitraums von 3½ Jahre sechs weitere Male zur Studienteilnahme eingeladen werden. Die Kinder lernen entweder eine oder zwei Sprachen. Zweisprachige Kinder erlenen Türkisch oder Italienisch innerhalb der Familie und erwerben die Gesellschaftssprachen Französisch, Schweizer- oder Standarddeutsch. Das Forschungsdesign vermag verbale und nonverbale Fähigkeiten von ein- und zweisprachig aufwachsenden Kindern mit kulturfairen Tests valide zu erfassen. Die Studie wird es ermöglichen, die Grundlagen des frühen Zwei-Sprachenlernens systematisch zu untersuchen. Die sechs übergeordneten Themenbereiche lauten:

Formen des Ein- und Zwei-Sprachenlernens
(1) Ein- und Zwei-Sprachenlernen als ein kontinuierliches Phänomen
(2) Zwei-Sprachenlernen und Sprachentwicklungsstörung

Soziale und individuelle Bedingungen des Lernens von zwei Sprachen
(3) Zwei-Sprachenlernen in der Früherziehung
(4) Sozio-emotionale Kompetenzen und Zwei-Sprachenlernen
(5) Stör- und Unterstützungseffekte zwischen den Sprachen beim Zwei-Sprachenlernen
(6) Metakognition und Zwei-Sprachenlernen

Durch die neuen Erkenntnisse sollen die Gesellschaft und die Politik über die Bedeutung und die Grundlagen des Erlernens von zwei Sprachen informiert werden. Dadurch wird Evidenz für eine erfolgreiche frühe Bildung in einer globalisierten und mehrsprachigen Gesellschaft bereitgestellt.

Direct link to Lay Summary Last update: 15.10.2018

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Project partner

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
197299 Student Well-Being in Switzerland and in Russia (WESIR) 01.08.2021 Project funding (Div. I-III)

Abstract

Metacognition and Early Dual Language Learning in Social Context (METAL2)Summary. In this Sinergia study we propose to track young single and dual language learners’ linguistic, socio-emotional and metacognitive development in social context. We will investigate these processes longitudinally with three- to six-year-old children in Switzerland and Germany. We are a team of interdisciplinary collaborators working in linguistics, education, and developmental and cognitive psychological science based in two countries with three societal languages. Each local research group contributes state-of-the art paradigms, diagnostic procedures, and methods from their field to establish a common general model of single and dual language learning in the social context. The results are intended to be generalizable across countries, languages, and contexts.The collaborative research design focuses on four samples at each site of the participants (Basel, Bern, Neuchâtel, Würzburg), each with n = 188 three- and four-year old single and dual language learners (Ntotal = 750). Children will be assessed seven times at regular intervals over 3.5 years. The samples of dual language learning children, two-thirds of each subsample, will include learners of Turkish and Italian as home languages, who are learning (or are about to learn) the societal languages French, Swiss German or Standard German. The research design will allow us to assess dual language learners’ verbal and non-verbal dispositions and abilities by using culturally fair items and testing in the children’s preferred languages. This sophisticated design was successfully piloted in a preparatory/pilot study, confirming that our task construction and recruitment plans are feasible. Each research group will jointly investigate six intriguing topics, each with research questions that challenge current paradigmatic views about dual language learning. The topics are:Modeling the variability of single and dual language learning(1)Single and dual language learning as one continuous variable(2)Dual language learning and developmental language disorderChild-external and child-internal conditions of dual language learning(3)Dual language learning in early education(4)Socio-emotional adaptation and dual language learning(5)Systemic cross-linguistic interference and transfer in dual language learning(6)Metacognition and dual language learningWe envision that the newly generated evidence will have the potential to inform social policy and to impact early education practice in our globalized and multilingual societies.
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