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The last mile: novel tools and strategies for breaking schistosomiasis transmission

Applicant Knopp Stefanie
Number 179753
Funding scheme PRIMA
Research institution Department of Epidemiology and Public Health Swiss Tropical and Public Health Institute Universität Basel
Institution of higher education University of Basel - BS
Main discipline Infectious Diseases
Start/End 01.09.2019 - 31.12.2024
Approved amount 1'455'735.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Infectious Diseases
Public Health and Health Services

Keywords (7)

Behaviour change; Elimination; Diagnosis; Mass drug administration; Schistosomiasis; Surveillance response; Snail control

Lay Summary (German)

Lead
Die Bilharziose ist eine vernachlässigte Tropenkrankheit, die bisher vor allem durch Massenentwurmungen der betroffenen Bevölkerungsgruppen eingedämmt wurde. Das erklärte Ziel der Weltgesundheitsorganisation ist nun die Übertragung der Krankheit in bestimmten Gebieten bis zum Jahre 2025 komplett zu unterbinden. Deshalb werden neue Interventionsansätze und Eliminationsstrategien benötigt.
Lay summary

Inhalt und Ziel des Forschungsprojekts

Das Ziel dieser Forschungsarbeit ist zu zeigen, dass die Übertragung der Bilharziose innerhalb von 3 Jahren unterbunden werden kann, wenn multidisziplinare Interventionen angewendet werden, welche an die lokalen sozioökologischen Gegebenheiten angepasst sind. Die drei Hauptziele der Arbeit sind:

  1. Den Einfluss, den die Anwendung eines neuartigen, multidisziplinären Interventionspakets auf verbleibende hochendemische Gebiete in Sansibar hat, zu messen.
  2. Die Durchführbarkeit eines innovativen Überwachungs-und-Antwort Pakets, das den Wiederanstieg der Übertragung der Bilharziose in leichtendemischen Gebieten in Sansibar verhindern soll, zu untersuchen.
  3. Ein bahnbrechendes Paket an diagnostischen Methoden anzuwenden, um verlässliche Forschungsergebnisse in einer sich verändernden endemischen Landschaft zu erhalten.

 

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext des Forschungsprojekts

Die Ergebnisse dieser Forschungsarbeit werden zur Erstellung von neuen Richtlinien für die Ausrottung der Bilharziose beitragen und Wissenschaftler, Kontrollprogrammmanager und Politiker in Kenntnis setzen. Sie werden eine wichtige Lücke in der globalen Gesundheitsforschung füllen und auf eine Bandbreite von Gebieten und vernachlässigte Tropenkrankheiten, die für die Ausrottung bestimmt sind, anwendbar sein. Nicht zuletzt werden Verfahren zur Diagnose der Bilharziose, die in natürlichen endemischen Gebieten angewendet und validiert wurden, auch nützlich in Europa sein, insbesondere für Migrant*innen und Asylsuchende aus Afrika.

 

Direct link to Lay Summary Last update: 08.05.2019

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Abstract

Background and rationale: Schistosomiasis is a neglected tropical disease (NTD) with a considerable impact on global health. Since the mid-1980s, efforts in endemic countries mainly focussed on the control of morbidity due to schistosomiasis using preventive chemotherapy with praziquantel. A paradigm shift occurred in recent years - the declared goal is to eliminate schistosomiasis as a public health problem and to interrupt transmission in selected areas by 2025. However, challenges occur on “the last mile” and novel tools and an evidence-based strategy are required for breaking the transmission of schistosomiasis.Goal and specific aims: The overarching goal of my research proposal is to provide an evidence-base that schistosomiasis elimination is feasible within three years, if multi-disciplinary intervention packages, readily tailored to social-ecological settings, are employed. The three specific aims that will be addressed are:(i) Determine the impact of a novel multi-disciplinary intervention package for interrupting urogenital schistosomiasis transmission in remaining hotspots in Zanzibar.(ii) Investigate an innovative surveillance-response package for preventing resurgence of urogenital schistosomiasis transmission in no/low-endemic areas.(iii) Exploit an innovative package of diagnostics to determine research outcomes in a changing endemic landscape.Methods: I will apply and optimize interdisciplinary approaches and methods, including the combination of medical, environmental and behavioural interventions, and a broad set of classical parasitological and modern antigen-based or molecular diagnostic tests in the North of Pemba Island, Tanzania, which, together, will break the transmission of schistosomiasis.Expected results: Over the three years of rigorously applying tailored multi-disciplinary interventions with a high coverage in a persistent hotspot area, I expect a significant decrease in the Schistosoma haematobium prevalence and infection intensity down to an incidence of zero. Tailored surveillance-response in low-endemic areas will be a cost-effective approach accepted by the local communities for preventing resurgence of transmission. The prevalence and incidence in formerly low-endemic areas will be reduced to zero. Intermediate host snails present at human water contact sites will not be infected with and transmit S. haematobium anymore. The knowledge about schistosomiasis transmission and prevention and the risk behaviour in the targeted population will have improved significantly. The new point-of-care circulating anodic antigen (POC-CAA) rapid diagnostic test will be an easy to use and highly sensitive and specific method for S. haematobium infection monitoring and surveillance in the field. To confirm interruption of transmission, molecular or antigen-based techniques will be needed.Impact: This research will influence guidelines for schistosomiasis elimination and inform scientists, disease control programme managers and policy makers. It fills a critical global health knowledge gap, with findings transferable to different settings and across a range of NTDs that are targeted for elimination. Finally, schistosomiasis diagnostics validated in real-world settings will be useful in Europe, particularly among migrants and asylum seekers from Africa.
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