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Das Hören des Anderen - Zur Ästhetik des Realen in experimenteller Musik und Klangkunst

English title Hearing the Other - On the Aesthetic of the Real in Experimental Music and Sound Art
Applicant Hiekel Jörn Peter
Number 177534
Funding scheme Project funding
Research institution Departement Musik Zürcher Hochschule der Künste Zürcher Fachhochschule
Institution of higher education Zurich University of the Arts - ZHdK
Main discipline Musicology
Start/End 01.04.2019 - 30.09.2022
Approved amount 364'160.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Musicology
Philosophy

Keywords (8)

Aesthetics; Experimental Music; Sound Art; The Real; Mediaspecific Music; Media Music; Specificity; Mediumspecifity

Lay Summary (German)

Lead
Im Mittelpunkt des vorliegenden Forschungsprojektes stehen die konzeptionellen Innovationen der Experimentellen Musik und Klangkunst seit Mitte des 20. Jahrhunderts. Ihre radikale Forderung, neue Materialien und Medien zu erforschen, stellt die traditionellen Strategien der europäischen Kunstmusik in Frage. Zusammen mit modifizierten Konzepten zu Performance-Setting, Raum und kompositorischen Materialien werden Fragen nach der Rolle technischer Medien in der Musikproduktion und -wahrnehmung thematisiert.
Lay summary

Inhalt und Ziel des Forschungsprojektes

Das Forschungsprojekt zielt darauf ab, mittels einer Ästhetik des Realen die Experimentelle Musik und Klangkunst seit Mitte des 20. Jahrhunderts zu analysieren. Der ästhetische Ansatz basiert auf Lacans Beschreibung des psychologischen Systems mittels des Realen, des Symbolischen und des Imaginären. 

Die verschiedenen Strömungen in der Kunst unterscheiden sich durch das Reale mit dem sie sich auseinandersetzen und das in der ästhetischen Theorie als das Unsagbare oder als das Nichtdarstellbare diskutiert wird. Daher verändert die Aufwertung des Raumes den Rezeptionsprozess und auch medienreflexive Strategien nehmen im Rahmen einer künstlerischen Untersuchung des Realen eine entscheidende Rolle ein, da sie sowohl das Hörbare als auch das Unhörbare als diskursive Disziplinierungen in medientechnischen Dispositiven berücksichtigen. Im Rahmen des Forschungsprojektes soll ein neuer Ansatz des Hörens in experimenteller Musik und Klangkunst unter Bezugnahme auf die Ästhetik des Realen und des Ereignisses entwickelt werden.

 

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext

Mit dieser Untersuchung soll ein Grundstein für ein besseres Verständnis der zeitgenössischen Musik und Klangkunst gelegt werden. Daher ist dieses Forschungsprojekt interdisziplinär angelegt und spiegelt Sichtweisen der Musikwissenschaft, der Medien- und Performanceforschung sowie der Philosophie wider.

Direct link to Lay Summary Last update: 18.03.2019

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Project partner

Abstract

The conceptual innovations of Experimental Music and Sound Art since the middle of the 20th century are at the center of the research project at hand. Their radical demand to explore new material and media questions the traditional strategies of European art music. Together with modified concepts regarding performance setting, space and compositional materials, questions concerning the role of technical media in music production and perception become prominent. In the course of this evolution, everyday life and public space became places for artistic concepts and aesthetic experience. Today the avant-garde, often criticized as elitist, is exploring elementary and often very sensual phenomena. As a consequence, the concept of artwork loses its importance. Central points of focus are now phenomena of hearing which demand a concept of aesthetic experience. The research project responds to these developments and aims to analyze them utilizing a new theoretical perspective. For that we intend to establish a Musical Aesthetics of the Real. The starting point traces back to Lacans description of the psychological system by means of the Real, the Symbolic, and the Imaginary. Whereas in the arts symbolization and imagination stand for the position of production aesthetics, the Real that according to Lacan eludes symbolization as well as imagination refers to aesthetic experience. According to the theory, the various currents in the arts are distinguished by the Real, with which they set out to come to terms and which is discussed in aesthetic theory as the unutterable which cannot be said, or as the unrepresentable.In this project the musical concepts we aim to analyze expose the perspective of hearing. First, in this perspective, sound is the other which defies distinct identification and can be interpreted as a Real in music: a complex inter-modal phenomenon with acoustic as well as visual and haptic qualities which exceed the hearing perspective. Furthermore, the actual revaluation of space changes the performance situation and the reception process. Lastly, media-reflexive strategies take on a crucial role within the framework of an artistic survey of the Real, because they account for the audible as well as the inaudible as discursive disciplinings in media-technological dispositions. We intend to develop this new approach to listening in experimental music and sound art with reference to the aesthetics of the Real and the Event and map out the relations of Lacans concept to American pragmatism and German idealism.With these investigations we aim to break ground for better understanding of contemporary music and sound art. For this reason, our research project is interdisciplinarily conceived and reflects the viewpoints of musicology, media and performance studies as well as philosophy. The study is subdivided into the following topics: Musical Construction of the Real, Musical Media Reflexivity (Media Music), and Aesthetics of the Sonic Real.
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