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Adolescent in care and the acquisition of human and social capital: a comparative study of opportunities and achievements in four Swiss cantons (1950-1985)

English title Adolescent in care and the acquisition of human and social capital: a comparative study of opportunities and achievements in four Swiss cantons (1950-1985)
Applicant Furrer Markus
Number 177417
Funding scheme NRP 76 Welfare and coercion
Research institution Pädagogische Hochschule Zentralschweiz
Institution of higher education Pädagogische Hochschule Luzern - PHLU
Main discipline Swiss history
Start/End 01.08.2018 - 30.09.2022
Approved amount 591'482.00
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Keywords (12)

Youth welfare; Adolescence; Social capital; Employment and education opportunities; Gender; Youth culture; Class; Education; Economy; Labour market; Federalism; Human capital

Lay Summary (French)

Lead
Adolescent·e·s placés et acquisition du capital humain et social : analyse comparative des opportunités et réalisations dans 4 cantons suisses (1950-1985)L’objectif de ce projet est de comprendre comment les adolescent·e·s placés acquièrent du capital humain et social afin d’assurer leur bien-être futur. Nous avons choisi la période 1950-1985, marquée par d’importants changements dans les conditions d’acquisition de ce capital, pour tous les jeunes ; face à ces opportunités, les adolescent·e·s placés pourraient avoir subi des discriminations encore plus marquées qu’auparavant.
Lay summary

Notre recherche compare la situation dans quatre cantons (FR, NE. LU, BS) où les facteurs pertinents pour le processus étudié varient.

La recherche se développe à trois niveaux. D’abord, à partir de sources cantonales et fédérales, nous élaborons des séries de données pour établir le niveau de l’offre de formation destinée aux jeunes en général, dans nos cantons. Quelles sont les possibilités de poursuivre des études ou un apprentissage en fonction du sexe, de l’appartenance sociale, du domicile (ville-campagne) ? Ensuite, à partir de l’analyse des dossiers de jeunes placés, nous étudions les risques de placement à l’adolescence et les opportunités réelles de formation. Enfin, les chances d’acquisition du capital humain et social dépendent aussi des trajectoires individuelles et des rencontres avec certains adultes ou adolescent·e·s, en particulier dans une période où les placements restent peu réglementés. Pour saisir l’impact de ces facteurs microsociaux sur les trajectoires, nous allons conduire une série d’entretiens avec des ex-adolescent·e·s placés.

Cette recherche devrait mettre en évidence certains mécanismes généraux favorisant l’intégration sociale et professionnelle des adolescents. L’acquisition de capital humain et social est importante pour éviter des coûts sociaux et fiscaux. Mais c’est aussi une question d’équité.

Direct link to Lay Summary Last update: 13.06.2018

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
Einfluss des ökonomischen und sozialen Wandels auf die Bildungsteilhabe von Jugendlichen in Basel-Stadt, Freiburg, Luzern und Neuenburg 1950-1985.
BaumeisterMiriam, BürgyValérie, MüllerAurore (2021), Einfluss des ökonomischen und sozialen Wandels auf die Bildungsteilhabe von Jugendlichen in Basel-Stadt, Freiburg, Luzern und Neuenburg 1950-1985., in Swiss Journal of Educational Research, 43(3), 376-389.
L’éducation des jeunes filles dans le canton de fribourg : des réticences d’un canton conservateur à la mise en place d’une égalité formelle des offres de formation (1950-1990).
Müller Aurore (2021), L’éducation des jeunes filles dans le canton de fribourg : des réticences d’un canton conservateur à la mise en place d’une égalité formelle des offres de formation (1950-1990)., in Praz Anne-Françoise, Morandi Alice, Ducaté Sandrine (ed.), Archives de la Société d’histoire du canton de Fribourg, Fribourg, 75-90.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
David Niget (Université d'Angers) France (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Rita Hofstetter+Joëlle Droux (University of Geneva), Arnaud Frauenfelder (HES Geneva) Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Dr. Uwe Kaminsky (Ruhr-Univ. Bochum) Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Karsten Laudien (Evangelische Hochschule Berlin, Studiengang Soziale Arbeit) Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Auf Distanz: Erfahrungen mit Isolation und Einsamkeit in der Geschichte Talk given at a conference „FREMDPLATZIERT“ UND AUSGEBLENDET: Warum und wie sich Betroffene nach Jahrzehnten des Nichtwahrgenommenwerdens zu Wort melden und was sie zu berichten haben 30.06.2022 Graz, Austria Furrer Markus;
Kolloquim am Institut für Geschichtsdidaktik und Erinnerungskulturen der Pädagogischen Hochschule Luzern Individual talk «Adolescent in Care»: Erkenntnisse aus dem NFP76-Projekt «Fürsorge und Zwang» mit Luzerner Bezug 07.06.2022 Luzern, Switzerland Furrer Markus; Jenzer Sabine;
Histoire orale et culture numérique / Oral History und digitale Kulturen Talk given at a conference Histoire orale – une méthode de recherche participative ? / Oral History – eine partizipative Forschungsmethode? 26.03.2022 Fribourg, Switzerland Furrer Markus; Praz Anne-Françoise;
Séminaire de recherche en histoire de l’éducation Talk given at a conference Le placement d’enfants en Suisse entre histoire et mémoire 27.01.2022 EHESS, Campus Condorcet, Paris, France Praz Anne-Françoise;
Conférence donnée au gymnase de La Tour-de-Peilz Individual talk Les placements d’enfants entre histoire et mémoire 13.12.2021 La Tour-de-Peilz, Switzerland Praz Anne-Françoise;
Dialogveranstaltung des NFP 76 zu «Fremdplatzierungen und ihre Auswirkungen auf Lebenswege» Talk given at a conference Lebenswege fremdplatzierter Jugendlicher 07.12.2021 Bern, Switzerland Furrer Markus;
Historiales 2021 Poster Les mères d’enfants placés vues par les services de protection de la jeunesse : entre compréhension et stigmatisation. 18.11.2021 Neuenburg, Switzerland Müller Aurore;
Colloque bisannuel de la Société de démographie historique Talk given at a conference Entre l’enfance et l’entrée dans la vie adulte. Normes et pratiques dans les sociétés médiévales, modernes et contemporaines 05.11.2021 Paris, France Praz Anne-Françoise;
Colloque bisannuel de la Société de démographie historique Talk given at a conference Soutenir les jeunes placés : Les relations entre l’assistant·e social·e et ses « protégés » entre 1950 et 1980 04.11.2021 Paris, France Müller Aurore;
Journée d’étude Dossiers sensibles et protection des mineurs. Usages institutionnels, scientifiques, archivistiques et citoyens Talk given at a conference Regard scientifique sur l’usage des dossiers individuels 14.10.2021 Sion, Switzerland Praz Anne-Françoise;
IX Biennial International Conference SHCY Talk given at a conference “Training opportunities for boys and girls in care, in the Swiss canton of Neuchâtel (1950-1980)”. 23.06.2021 Galaway, Ireland Müller Aurore;
Diachronies Talk given at a conference "Normal au sens du Code pénal : quand la délinquance juvénile révèle les carences du milieu familial". 04.12.2020 Université de Fribourg, Switzerland Müller Aurore;
Colloque bilingue, «Travailler sur les dossiers personnels: apports et défis, limites méthodologiques et éthiques / An Personalakten arbeiten : Beiträge und Herausforderungen, methodische und ethische Grenzen». Talk given at a conference "Les défis de la comparaison dans la sélection des sources". Travailler sur les dossiers personnels. Apports et défis, limites méthodologiques et éthiques. 19.11.2020 Fribourg, Switzerland Müller Aurore;
Jahrestagung der Basel Graduate School of History Talk given at a conference Streiten üben – Jugend und Staat in Basel Anfang der 1970er Jahre 26.09.2019 Universität Basel, Switzerland Baumeister Miriam;
Colloque bilingue «Histoire, archives, travail social et accompagnement des personnes concernées. Echanges d’expériences» Talk given at a conference On a bend or in a secret hiding place. Freiräume platzierter Basler Kinder und Jugendlicher in Selbstzeugnissen 28.09.2018 Université de Fribourg, Switzerland Baumeister Miriam;


Self-organised

Title Date Place
Colloque bisannuel de la Société de démographie historique 05.11.2021 Paris, France
Colloque bilingue, «Travailler sur les dossiers personnels: apports et défis, limites méthodologiques et éthiques / An Personalakten arbeiten : Beiträge und Herausforderungen, methodische und ethische Grenzen 19.11.2020 Fribourg, Switzerland
Colloque bilingue «Histoire, archives, travail social et accompagnement des personnes concernées. Echanges d’expériences» 28.09.2018 Universität Fribourg, Switzerland

Knowledge transfer events



Self-organised

Title Date Place
Zeitzeugenabende: «Geschichte persönlich – Lebenswege fremdplatzierter Jugendlicher» 11.04.2019 Luzern, Switzerland

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Media relations: print media, online media Heime als Hüter der Norm UniNews Basel German-speaking Switzerland 2021
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Wohin mit Gammlern, Rockern und Kommunarden? Notschlafstellen für Jugendliche in Basel bz German-speaking Switzerland 2019
Talks/events/exhibitions Zeitzeugenabende: «Geschichte persönlich – Lebenswege fremdplatzierter Jugendlicher» German-speaking Switzerland 2019

Abstract

This project aims to explain the variations in adolescents’ trajectories in four Swiss cantons. We will focus on adolescents who were placed in care, and will compare this group’s trajectories to those of adolescents who grew up in their families. Our interest lies in how adolescents acquire human capital and social capital, as these resources are decisive for their well-being as adults.We have chosen the period 1950-1985 because important changes took place at the time: an expansion of secondary schooling and vocational training and growing state intervention regarding young people, with new structures for prevention and placement. As the non-placed adolescents benefited to a higher degree from the investments in the educational system, our hypothesis is that those placed in care may not have profited from these, thus becoming a category particularly discriminated against, and even more than before. Our research design uses the cantons of Fribourg, Neuchâtel, Lucerne Basel-Stadt, as the factors relevant for the acquisition of human and social capital varied greatly between them. A systematic comparative approach will be conducted on three levels.First, we will research and construct data series to establish the cantonal economic structures and educational offers for young people. What educational opportunities in schools and vocational training were available, to what extent were these accessible in terms of social class, gender, and urban/rural environments? What educational opportunities were available for young people who were placed. What employment opportunities were offered by the local labour market ?Second, on the level of cantonal and institutional practices, our interest lies in the young people taken care of by the youth protection system. What was the institutional structure for deciding on the placements and what placements were possible? To what extent did the “officially” available educational opportunities take on concrete form? Was the challenge one of ensuring that these adolescents could acquire a certain level of capital that would permit them to escape marginalisation? Or was it simply a case of providing them with discipline, or even simply to minimise the short-term costs of this category? Were the reasons for placement linked to gender roles or to youth cultures? We should be able to find answers to these questions in the archives of the services and establishments concerned, and notably from personal files on adolescents in care.Third, because policies for education and for mentoring young people were not homogeneous, the adolescents’ chances of acquiring human and capital were especially dependent on individual trajectories, in particular the key role of certain reference adults or certain adolescent peers. We will hold interviews with adolescents who were placed and with others who were not, in order to grasp these microsocial factors and their impact, particularly concerning the constitution of social capital by the adolescents. We will ask our witnesses about the ambitions and projects they had at the time, and the reasons they state for being able, or unable, to achieve them.The research programme will take place over four years, and will integrate two PhD students and two senior scientists, including one sociologist. In parallel, we shall conduct an implementation project in association with professionals in the sectors of social work, education, archiving, and assistance to those concerned regarding access to their files. This research should make it possible to show overarching mechanisms with respect to framework conditions for the social and vocational integration of adolescents. Today, the acquisition of human and social capital is even more crucial for adolescents as well as for the long-term costs of underinvesting on young people at risk. Moreover, the acquisition of human and social capital is not just related to societal and fiscal costs, but also to the question of fairness.
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