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The Influence of Basic Cognitive Processes on Economic Preferences

English title The Influence of Basic Cognitive Processes on Economic Preferences
Applicant Scheibehenne Benjamin
Number 175849
Funding scheme Project funding
Research institution Faculté d'économie et de management Université de Genève
Institution of higher education University of Geneva - GE
Main discipline Psychology
Start/End 01.04.2018 - 31.01.2023
Approved amount 331'289.00
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All Disciplines (3)

Discipline
Psychology
Science of management
Economics

Keywords (6)

cognition; judgment and decision making; memory; behavioral economics; number perception; consumer behavior

Lay Summary (German)

Lead
In diesem Projekt untersuchen wir die Wahrnehmung und Verarbeitung von Zahlen und Zahlensequenzen, wie sie im Alltag häufig auftreten. Ein besseres Verständnis der dieser psychologischen Prozesse trägt zu einem besseren Verständnis von ökonomischen Entscheidungen bei.
Lay summary

Ziele

Das Ziel ist ein besseres Verständnis dafür, wie Personen numerische Informationen in einem ökonomischen Kontext wahrnehmen und verarbeiten. Obwohl ökonomische Entscheidungen oft auf Zahlen basieren, werden psychologische Modelle der Zahlenwahrnehmung und -Verarbeitung in der ökonomischen Literatur kaum berücksichtigt. Mit Hilfe von Verhaltensexperimenten versuchen wir eine Brücke zwischen kognitionspsychologischer Modellen einerseits und ökonomischen Entscheidungstheorien andererseits zu schlagen. So möchten wir ökonomisches Verhalten besser erklären und ökonomische Modelle besser in eine allgemeine Theorie menschlichen Verhaltens einbetten.

 

Kontext

Im täglichen Leben treffen Personen häufig Entscheidungen basierend auf Zahlenreihen, zum Beispiel wenn Käufer den Preis für ein neues Auto oder eine Aktie über einen längeren Zeitraum beobachten. Bei der Kaufentscheidung spielen daher einerseits die subjektive Wahrnehmung und -Verarbeitung der beobachteten Preise oder Kurse eine Rolle, andererseits aber auch persönliche Vorlieben, Präferenzen und Wertvorstellungen. Um individuelle Kaufentscheidungen besser zu verstehen ist es sinnvoll, den Einfluss beider Aspekte – subjektive Wahrnehmung und individuelle Präferenzen - zu unterscheiden. Diese Unterscheidung ist auch wichtig für allfällige Entscheidungshilfen im Alltag. Wenn zum Beispiel eine Entscheidung durch Wahrnehmungsverzerrungen beeinträchtigt wird, kann eine andere Darstellung der Information zu besseren Entscheidungen führen.

Direct link to Lay Summary Last update: 14.02.2018

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Project partner

Abstract

The grant proposal aims at a better understanding of the cognitive processes underlying sequential information processing in an economic context. The perception, aggregation, and evaluation of information plays a crucial role in an economic context, for example when numerical information about the outcome of investments become available over time, or when customers try to keep track of their spending during a shopping trip. A better understanding of how people perceive, aggregate, and evaluate sequential information is fundamental to theories in psychology, marketing, and economics. Establishing psychologically plausible models for experienced-based economic valuations also bridges the gap between basic cognitive research on number perception and information integration on one hand and theories on economic preferences on the other hand. This includes questions regarding the origin and the psychological plausibility of subjective value functions, the underlying reasons of risk averse behavior, and the so-called description-experience gap. A better understanding of these phenomena will thus make important contributions towards several ongoing debates on these topics. To investigate these questions, the grant proposal at hand outlines a series of theoretical and empirical projects that build upon each other. The first project outlines a theoretical review that explores and summarizes the literature on existing cognitive models of sequential number integration. Here, the focus will be on the intersection between cognitive theories on number perception and economic theories on subjective values and risk perception. The review will also explore and compare competing cognitive processes models of number integration. Based on this, the second project describes three behavioral experiments that empirically test and compare competing cognitive models of number integration in an economic context. In the first two experiments, the goal will be to distinguish perceptual influences from genuine risk preferences. In the third experiment, these insights will be used to explain individual differences regarding the description-experience gap. In extension to the first two projects, project three aims towards a better understanding of the temporal dynamics when integrating sequential information. In particular, the goal is to conduct two behavioral experiments to test and compare cognitive models that assume a continuous integration process against models that assume retrospective integration of information from memory. Finally, the fourth project outlines a field study that applies the insights from the previous projects to a real-world economic context, namely how people integrate price information that they encounter sequentially when shopping for groceries.Together, the outlined research will advance our understanding of how people perceive, aggregate, and evaluate numerical information and hence make an important contribution to current research in cognitive science, psychology, and economics.
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