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Explaining Swiss School Language Policies

English title Explaining Swiss School Language Policies
Applicant Giudici Anja
Number 174544
Funding scheme Doc.Mobility
Research institution Department of Linguistics University of Pennsylvania
Institution of higher education Institution abroad - IACH
Main discipline Education and learning sciences, subject-specific education
Start/End 01.09.2017 - 28.02.2018
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All Disciplines (2)

Discipline
Education and learning sciences, subject-specific education
Political science

Keywords (7)

School language policy; Language education; Multilingualism; Curriculum; Switzerland; History of education; Nationalism

Lay Summary (German)

Lead
Keine Gesellschaft ist einsprachig. Schulische Sprachenpolitik - welche Sprachen wem warum in staatlichen Schulen gelehrt werden - hat daher gewichtige Implikationen für Chancengleichheit, politische Partizipation und ökonomisches Wachstum. Nicht zuletzt bringt schulische Sprachenpolitik ein nicht zu vernachlässigendes Konfliktpotential mit sich; der zeitgenössische Sprachenstreit in der Schweiz stellt hierfür ein noch eher harmloseres Beispiel dar.
Lay summary

Inhalt und Ziel des Forschungsprojektes

Die Forschung hat unterschiedliche Mechanismen zur Erklärung schulischer Sprachenpolitik entwickelt. Einige Studien rekurrieren auf Rationalität und Interessen, andere auf Ideen und Überzeugungen involvierter Akteure: staatliche Eliten, Eltern oder die im Bildungswesen vertretenen Berufsgruppen und Fachschaften. Nochmals andere Arbeiten betonen strukturelle, ökonomische oder politische Umstände.

Bislang wurden diese unterschiedlichen Erklärungsansätze einander noch nie gegenüberstellt, um ihr jeweiliges Erklärungspotential zu bekunden. Genau dies beabsichtigt die vorliegende Studie, indem sie nach den Gründen und Mechanismen für Entscheide zur schulischen Sprachenpolitik der Schweizer Volksschulen im Zeitraum 1830 bis 1980 fragt. Als offiziell mehrsprachiger und föderal organisierter Staat ist die Schweiz in dieser Hinsicht ein besonders erkenntnisreicher Fall.

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext

Die Studie kombiniert Ansätze aus Erziehungs- und Politikwissenschaft zur Weiterentwicklung des theoretischen Verständnisses der Mechanismen und Gründe hinter schulischer Sprachenpolitik. Sie leistet damit in Bezug auf die Schweiz einen Beitrag zur Bildungs- und Politikgeschichte und erarbeitet Erkenntnisse zu den Hintergründen der aktuellen Sprachendiskussion.

Direct link to Lay Summary Last update: 23.06.2017

Responsible applicant and co-applicants

Publications

Publication
Explaining Swiss Language Education Policy
GiudiciAnja (2019), Explaining Swiss Language Education Policy, University of Zurich, Zurich.
Zwischen Pädagogik und Revolution. Pädagogische Vorstellungen und Praktiken des schweizerischen Frontismus der 1930er-Jahre
Giudici Anja, Ruoss Thomas (2018), Zwischen Pädagogik und Revolution. Pädagogische Vorstellungen und Praktiken des schweizerischen Frontismus der 1930er-Jahre, in Imlig Flavian, Manz Karin, Lehmann Lukas (ed.), Springer VS, Wiesbaden, D, 117-131.
Das Programm zur Nationalen Erziehung (1914–1924) oder wie ein forcierter Kulturtransfer politisch scheitert
Giudici Anja, Manz Karin (2018), Das Programm zur Nationalen Erziehung (1914–1924) oder wie ein forcierter Kulturtransfer politisch scheitert, in Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 40(1), 137-154.
Knabenlernzeiten – Mädchenlernzeiten: gleich, gleicher, ungleich?
Giudici Anja, Manz Karin (2018), Knabenlernzeiten – Mädchenlernzeiten: gleich, gleicher, ungleich?, in Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 40(3), 603-620.
Il federalismo Svizzero: attori, strutture, processi
Giudici Anja, Mueller Sean (ed.) (2017), Il federalismo Svizzero: attori, strutture, processi, Dadò, Locarno.
Una centralizzazione passata dalla porta di servizio? Il federalismo scolastico: origini, evoluzione e sfide contemporanee
GiudiciAnja (2017), Una centralizzazione passata dalla porta di servizio? Il federalismo scolastico: origini, evoluzione e sfide contemporanee, in Giudici Anja, Mueller Sean (ed.), Armando Dadò, Locarno, 193-222.
Il plurilinguismo svizzero e la sfida dell'inglese
GiudiciAnja, RonzaRocco W., PiniVerio, Il plurilinguismo svizzero e la sfida dell'inglese, in Pini Verio, Giudici Anja, Ronza Rocco W. (ed.), Dadò, Locarno, 9.
Il plurlinguismo svizzero e la sfida dell'inglese
Ronza Rocco W., Giudici Anja, Pini Verio (ed.), Il plurlinguismo svizzero e la sfida dell'inglese, Armando Dadò, Locarno.
Wer bestimmt die schulische Wissensordnung? Zur Veränderung von Akteurskonstellationen und Wissenspolitiken
Giudici Anja, Extermann Blaise, Bürgler Beatrice, Masoni Giorgia, Monnier Anne, Tinembart Sylviane, Wrana Daniel, Wer bestimmt die schulische Wissensordnung? Zur Veränderung von Akteurskonstellationen und Wissenspolitiken, in Manz Karin, Criblez Lucien, Hofstetter Rita, Giudici Anja, Schneuwly Bernard (ed.), Chronos, Zurich, --.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Educational Linguistics Division, University of Pennsylvania United States of America (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Colloquium Educational Linguistics Division, University of Pennsylvania Individual talk Explaining Swiss Language Education 31.10.2017 Philadelphia, University of Pennsylvania, United States of America Giudici Anja;


Knowledge transfer events

Active participation

Title Type of contribution Date Place Persons involved
Il federalismo svizzero e la sfida dell'inglese Talk 15.04.2019 Bellinzona, Switzerland Giudici Anja;


Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Media relations: radio, television Il federalismo svizzero e la sfida dell'inglese Rete Uno Italian-speaking Switzerland 2018
Media relations: print media, online media L'enseignement des langues, éternel alibi Le Temps Western Switzerland 2017
Media relations: radio, television Parleremo svizzero? RSI La2 Italian-speaking Switzerland 2017
Media relations: print media, online media Überforderung als Luxusproblem NZZ German-speaking Switzerland 2017

Abstract

No society is virtually monolingual. Therefore, decisions about the languages that are included in or excluded from school curricula have a major and differential impact on individuals and carry major normative societal implications.The school language policies of the nineteenth and twentieth centuries are normally reduced to nationalism. Language curricula are said to be the state’s means of creating the monolingual nationals required to prove its legitimacy. However, the literature advances different understandings of nationalism and different causal mechanisms for explaining how nationalism affects curricula. These explanations may rely on actors’ interests, on actors’ ideas, or on the influence of social, economic, or power structures on the political process. So far, these different theories have always been considered in isolation, and studies seldom discuss whether the theory they advance retains its explanatory power when alternative explanations are also considered.This project aims to fill this gap. It involves comparing the different theories developed to explain school language policies and testing the causal mechanisms that they propose on an ideal 'pathway' case: the officially multilingual and federalist Switzerland. The project therefore asks the following question: What are the underlying reasons for why languages were included in or excluded from the curricula of Swiss public schools from the 1830s to the 1980s?Theoretically, this project aims to refine our understanding of school language policies’ underlying causes and mechanisms, and of the relationship among state-building, nation-building, and education policy more generally. Methodologically, by drawing on the recent advances made in historically informed qualitative case studies and, namely, process tracing, the project develops an original tool for a more theoretically informed and multidisciplinary approach to school language policies and curricula. Empirically, the project takes advantage of the analytical leverage offered by the case of modern multilingual and federalist Switzerland (1830/48-1980) and thereby develops the first systematic historical reconstruction of the modern Swiss state’s school language policies.
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