Project

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Towards transnational voting in/for Europe!?

Applicant Blatter Joachim
Number 172651
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Politikwissenschaftliches Seminar Kultur- und Sozialwissenschaftliche Fakultät Universität Luzern
Institution of higher education University of Lucerne - LU
Main discipline Political science
Start/End 01.03.2018 - 28.02.2022
Approved amount 581'200.00
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Keywords (8)

European Union; Democratic Legitimacy; Transnationalism; Voting Advice Applications (VAAs); Boundary of the Demos; Fuzzy Citizenship; Voting Spaces; External Citizenship and Voting

Lay Summary (German)

Lead
Sollten Europäer*innen bei den Europawahlen auch für Parteien aus anderen Ländern als denjenigen ihres Aufenthaltslandes stimmen können? Oder sollten sie sich sogar bei den Wahlen zu den nationalen Parlamenten in anderen Mitgliedschaftsländern beteiligen können? Die Studie liefert zum einen grundlegende demokratietheoretische Argumente für eine differenzierte, aber insgesamt positive Antwort auf diese beiden Fragen. Zum anderen werden die Parteien in den EU-Mitgliedsländern und die Europäer*innen befragt, um herauszufinden, ob sie diese Optionen bereits nutzen oder ob sie sie nutzen würden, wenn sie die Möglichkeit dazu hätten.
Lay summary
Die Europäische Union befindet sich in der Krise. Für viele Menschen ist die „Brüsseler Politik“ zu weit weg. Darüber hinaus sind die intermediären Organisationen (Parteien, Verbände und Medien) national ausgerichtet und vermitteln deswegen kaum oder verzerrt zwischen europäischer Politik und den Menschen in Europa.  Das Projekt entwickelt zwei Vorschläge, mit denen dies geändert werden kann: Zum einen sollen die Bürger*innen Europas bei den Wahlen für das Europäische Parlament auch Parteien aus anderen Ländern wählen können. Damit wäre es für die Parteien interessant, sich nicht nur um die Interessen der eigenen Bürger*innen zu kümmern. Noch weiter geht der zweite Vorschlag, der allen Europäer*innen das Recht geben möchte, das bisher nur einige Auslandsbürger und Doppelbürger besitzen: diese können sich bei den nationalen Wahlen in einem europäischen Land beteiligen, obwohl sie dort weder wohnen noch den Bürgerstatus haben. Dies wird damit gerechtfertigt, dass in der stark verflochtenen Europäischen Union viele Menschen von der Politik eines Nationalstaates massiv betroffen sind, auch wenn sie nicht in diesem Staat wohnen (oder dessen Bürger*innen sind). Durch transnationale Wahlrechte können die Interessen der „betroffenen Anderen“ in den nationalen Parlamenten vertreten werden. Damit könnte der politische Willensbildungsprozess in den Nationalstaaten weniger „egozentrisch“ bzw. „nationalistisch“ werden. Dies reduziert zum einen die Notwendigkeit der Verlagerung von Kompetenzen auf eine supranationale Ebene und erhöht gleichzeitig die Akzeptanz der dann immer noch notwendigen supranationalen Politik.

Mit Hilfe einer Online-Wahlhilfe (euandi.eu), welche wir in Zusammenarbeit mit dem Europäischen Hochschulinstitut in Florenz für die Europawahl 2019 entwickeln, werden die Parteien und Wähler*innen in Europa befragt, ob sie bereits über nationale Grenzen hinweg Wahlkampf machen bzw. wählen und ob sie dies tun würden, wenn alle das Recht dazu erhalten würden. 

Direct link to Lay Summary Last update: 18.01.2018

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
137693 Dual Citizens: Hazard or Vanguard of Citizenship in the (Post-) Westphalian Order? 01.11.2011 Project funding (Div. I-III)
156564 Dual Citizens: Hazard or Vanguard of Citizenship at Home and Abroad? 01.03.2015 Project funding (Div. I-III)

Abstract

The European Union (EU) as the flagship of supra-nationalism is in a severe crisis. Its legitimacy is increasingly questioned by populist and nationalist parties which claim that the political elites and procedures have become detached from the people and that immigrants endanger the welfare and the culture of the autochthonous population. In this context, the project investigates the potential of transnational citizenship and voting opportunities as current and future pathways contributing to reduce the distance between the people and politicians and to overcome the dichotomy between migrants and sedentary populations.Based on normative theorizing, current empirical tendencies, and existing ideas, we first develop two proposals for transnationalizing voting spaces on the European and on the national level. The first proposal lays out how voters from EU member states could vote for parties from other member states in the election to the European Parliament. The second proposal envisions that voters from other EU member states could elect (a limited number of) representatives in the national parliament of each EU member state. These proposals build on and expand current trends to allow voting beyond the confines of territory (requirement: residency) and nationality (requirement: citizenship).Second, with the help of a pan-European Electronic Voting Advice Application (VAA), we will gather information not only about the current extent of transnational voting (by external and dual citizens) and transnational campaigning of parties. We will also find out whether and where people and parties are willing to support and use those further opportunities for transnational voting that we lay out in our two proposals. VAAs play a double role in our project: Conceptually, they are necessary preconditions for making our proposals viable. Empirically, a VAA that we will set up together with the European University Institute in Florence will create the data for our and further scientific studies.Finally, our project brings together two strands of research: The first strand of research is concerned with citizenship rights and practices beyond the realm of the Westphalian nation state, while the second deals with the design of electoral systems for multi-national polities. We will test whether voters and parties are mainly driven by polity-centered considerations (interest in and identification with particular or multiple nation states or with the EU) or by policy-centered considerations (policy positions and preferences).Altogether, the project will stimulate the discussion about a third transnational pathway for securing the effectiveness and legitimacy of the European Union beyond supranationalism and nationalism. It will tremendously expand our empirical knowledge out the current level of transnational orientations and practices of people and parties in Europe, and at the same time we will find out whether and where people and parties support expanded options for transnational voting. Furthermore, the project will allow us to keep at the forefront of research dealing with VAAs. Finally, the gained insights might be stimulating for other multi-lingual or multi-national democratic systems.
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