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Observatoire des journalismes francophones (OJF): an online agora for French-speaking media researchers, practitioners and their audiences

English title Observatoire des journalismes francophones (OJF): an online agora for French-speaking media researchers, practitioners and their audiences
Applicant Dubied Losa Annik
Number 171626
Funding scheme Agora
Research institution Académie du journalisme et des médias Faculté des sciences économiques University of Neuchâtel
Institution of higher education University of Neuchatel - NE
Main discipline Communication sciences
Start/End 01.06.2017 - 28.02.2021
Approved amount 196'678.00
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Keywords (5)

Journalisme; médias d’information; transfert de la recherche; débat public; jeunesse

Lay Summary (French)

Lead
Promouvoir un débat public informé et productif sur le journalisme et l’information contemporains : c’est le but que se donne l’Observatoire des journalismes francophones (OJF), projet de plateforme numérique qui sera soutenu dès le 1er juin 2017 et pour deux ans par le FNS. Grâce à ce financement, l’Académie du journalisme et des médias (AJM) de l’Université de Neuchâtel diffusera en ligne des réflexions de professionnels et de scientifiques pour construire progressivement une agora sur le journalisme et ses enjeux. L'agora se matérialisera aussi sous la forme d’évènements et de rencontres en face-à-face. Le jeune public sera particulièrement visé, car son rapport aux médias est crucial pour l'avenir du journalisme.Créé par l’AJM, l'OJF implique des partenaires en France (CREM : http://crem.univ-lorraine.fr) et en Belgique (EJL : http://www.comu.be/comu/services/ecole-de-journalisme), tout en s’intégrant au réseau European Journalism Observatory (http://en.ejo.ch/).
Lay summary

Un contexte de remises en question

Le journalisme traverse des transformations considérables en lien avec l’avènement du numérique, la crise des modèles d’affaire traditionnels ou encore la crédibilité précaire des médias dans le débat public. Ces enjeux sont de longue date marqués par une discussion tendue entre académiques et professionnels, et par beaucoup d’incompréhensions du côté des publics. Dans ce contexte, l’Observatoire des journalismes francophones (OJF) vise à promouvoir la discussion et le transfert de connaissances sur ces questions de fond et sur l’actualité des médias d’information en général.

Objectifs : participation et information

L’OJF prendra d’abord la forme d’une plateforme en ligne sur laquelle des articles liés à l’actualité du journalisme et de son étude seront régulièrement publiés. Ces contributions, rédigées ou éditées à destination d’un large public, rapporteront les réflexions de professionnels et d’académiques locaux et internationaux. Le site, interactif, sera ouvert aux commentaires des lecteurs. Cruciale sera aussi la présence de l’OJF sur les réseaux sociaux afin d’étendre continuellement le lectorat et soumettre les réflexions au débat.

En complément, académiques et journalistes seront amenés à échanger avec des publics larges, et en particulier avec le public jeune, via des conférences et des évènements. Ces discussions seront conçues de manière participative, de façon à favoriser la compréhension mutuelle.

Calendrier et pérennisation

La plateforme web et ses déclinaisons « médias sociaux » seront mis en ligne à l’automne 2017. Durant les deux ans de subventionnement, l’OJF travaillera à se pérenniser en impliquant des acteurs concernés de divers horizons, en suscitant l’implication d’une communauté de contributeurs et en consolidant son lectorat.

Direct link to Lay Summary Last update: 20.03.2017

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Datasets

Observatoire francophone du Journalisme (OJF) (fr.ejo.ch)

Author AJM,
Publication date 01.06.2017
Persistent Identifier (PID) https://fr.ejo.ch/
Repository (web)
Abstract
L’Observatoire européen du journalisme (EJO pour European Journalism Observatory) constitue la partie francophone d'un réseau composé de 15 institutions de recherche sur le journalisme et les médias, à l'origine de 17 plateformes dans 16 langues différentes. Le réseau produit et dissémine la recherche et la réflexion sur le journalisme en créant des ponts entre les cultures journalistiques.(détails: https://fr.ejo.ch/observatoire)

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Prof. Dr. Stephan Russ-Mohl Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Exchange of personnel
Prof. Dr. Vinzenz Wyss Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
The Conversation France (Europe)
- Publication
Ted Conover United States of America (North America)
- Publication
Reuters institute for the study of Journalism Great Britain and Northern Ireland (Europe)
- Publication
Centre de recherche sur les médiations (CREM) France (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Le Temps Switzerland (Europe)
- Publication
MétaMédia France (Europe)
- Publication
Ecole de journalisme de Louvain (EjL) Belgium (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Erik Neveu France (Europe)
- Publication
Jean-Marie Charon France (Europe)
- Publication

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Observatoire européen du journalisme EJO (fr) Western Switzerland 2017

Associated projects

Number Title Start Resource not found: 'b8c45ee2-8e93-4498-94ab-4c5440084728'
147680 Journalismus im Wandel: Wie Journalisten in Deutschland, Österreich und der Schweiz die Transformation ihres Berufs wahrnehmen 01.02.2014 Project funding
145651 EPICUR II - Expanding Public Interest by Communicating Understandable Research: Marketing of the EJO as a Dissemination Network 01.04.2013 Agora

Abstract

This project aims to create and operate an online agora, the “Observatoire des journalismes francophones - (OJF)”, which will serve as a meeting point for fostering discussion between different media professionals, academics and the public (citizens) at large. It will see the launch of a platform in French that publishes online articles about general and latest issues related to journalism and media research written for lay audiences. These contributions will be circulated on social media in order to facilitate a dynamic and well-informed debate between the various actors and stakeholders of the public sphere. In addition, three workshops will involve a range of experts and stakeholders with the aim of stimulating dialogue between researchers and practitioners, documenting the debate that is frequently simplistic and stereotypical. They will also help shape a pilot initiative focused on creating youth awareness of (political) news production practices. Younger sections of the public are indeed particularly relevant to AGORA in terms of civic engagement, and are particularly skeptical in terms of trust in and uses of traditional journalism.Journalism worldwide has been undergoing deep transformations due to the increasing prevalence of networked communications, pressure on profitability of media outlets and various scandals or never-ending debates regarding journalists’ obligations, their real or alleged failures, their presence or absence. These debates are marked by strong expectations and a notable lack of awareness of the realities in the information world. The relationship between scholarship and journalism has a particular history of tensions, a seemingly inevitable hiatus between media scholarship and journalistic practice, generating debate that spans beyond both parties to include all citizens, thereby creating an obvious need for an agora, a place to discuss this misunderstood profession, one which is widely recognized as being of public interest.The Academy of Journalism and Media (AJM) of the University of Neuchâtel positions itself at the crossroads between theory and practice in journalism, training future journalists from Switzerland and abroad. Through its activities, the AJM has developed an extensive and dynamic network of educators formed of practitioners and media scholars, hailing mainly from Switzerland, Belgium and France. As such, this challenge is perfectly in line with the mission of the AJM.
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