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Understanding Motivations to Donate Blood: The Role of Habits, Social Interactions, and Reciprocity

English title Understanding Motivations to Donate Blood: The Role of Habits, Social Interactions, and Reciprocity
Applicant Goette Lorenz
Number 166061
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Département d'économie (DE) Faculté des Hautes Etudes Commerciales (HEC) Université de Lausanne
Institution of higher education University of Lausanne - LA
Main discipline Economics
Start/End 01.05.2016 - 31.01.2017
Approved amount 121'149.00
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Keywords (4)

behavioral economics; public health; field experiments; pro-social behavior

Lay Summary (French)

Lead
En cas d'urgence médicale, les transfusions sanguines sont souvent le seul moyen de sauver la vie d'un individu. La plupart des pays, y compris la Suisse, comptent exclusivement sur les dons volontaires de sang. Cela crée un délicat problème d’incitatifs dans le secteur de la santé publique: comment les donneurs peuvent être motivés à donner leur sang de manière régulière? Quelle est la motivation qui les pousse à faire cela et comment peut-elle être gérée? Alors que les incitatifs monétaire ont déjà eu une certaine place dans la littérature économique, d'autres aspects concernant la motivation des donneurs ont reçu très peu d'attention jusqu’à présent.
Lay summary
Ce projet se penche sur trois importantes forces comportementales. Comprendre comment elles affectent les dons de sang et le comportement pro-social plus généralement a des implications importantes pour les politiques à implémenter.

Habitude: Nous avons tous une compréhension intuitive de la puissance des habitudes: faire quelque chose pendant un certain temps permet de le faire plus facilement dans le futur. Dans ce sens, la formation d'habitude peut introduire des externalités inter-temporelles qui augmentent l'efficacité des incitatifs, mais cela n'a pas encore fait l’objet de beaucoup d’études en économie.

Réseau social: Se comporter d’une façon pro-sociale est intimement lié à son environnement social. Les gens avec qui nous interagissons et la reconnaissance de ce que nous faisons compte beaucoup pour déterminer si nous contribuons au bien commun ou non. De la même façon, cela implique que les interactions sociales introduisent des externalités interpersonnelles qui peuvent augmenter l'efficacité des incitatifs. Les recherches dans d'autres domaines de l'économie montrent que ces forces peuvent être importantes, mais leur potentiel à accroître la contribution au bien public demeure encore sous-exploré.

Réciprocité négative: L’évidence expérimentale souligne l’importance de la réciprocité négative : les individus réagissent fortement à un traitement méchant et refusent de coopérer avec la partie qui les a traitées méchamment. Des études antérieures ont trouvées un effet plus fort pour les mâles que les femelles. Mais il existe peu d’évidence de plein champ sur l’influence de la réciprocité négative au comportement pro-social.

Une coopération avec le service de don de la Croix-Rouge nous permet d'accéder à leur base de données, et de conduire des études randomisées pour traiter chacune de ces questions. Chaque sous-projet contribue à des questions fondamentales dans les domaines de l'économie comportementale et des problématiques de santé publique.
Direct link to Lay Summary Last update: 03.05.2016

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Prof. Teck-Hua Ho Singapore (Asia)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Robert Slonim, University of Sydney Australia (Oceania)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Dr. Beat Frey / Chefarzt Blutspendedienst des Roten Kreuzes, Kanton Zürich Switzerland (Europe)
- Publication
- Research Infrastructure
- Industry/business/other use-inspired collaboration

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
141767 Understanding Motivations to Donate Blood: The Role of Habits, Image, and Social Networks 01.02.2013 ProDoc

Abstract

In medical emergencies, blood transfusions are often the only way to save an individual's life. Most countries, including Switzerland, rely exclusively on voluntary blood donations. This creates a delicate motivation problem in the public health sector: how can donors be motivated to donate blood on a regular basis? What motivation is it that drives them to donate and how is it best managed? While monetary incentives have received some attention in the economics literature, other aspects of donor motivation have received very little attention. This project proposes to look into three important behavioral forces. Understanding how they affect blood donations, and pro-social behavior more generally, has important policy implications. 1. Habits: We all have an intuitive understanding of the power of habits: doing something for a while makes it easier to do it in the future, in virtually any domain of behavior. In that sense, habit formation can introduce intertemporal spillovers that increase the effectiveness of incentives, but they have hardly been studied in economics. Establishing a habit of contributing may thus be an important channel to foster pro-social behavior. But little is known how this can be achieved. 2. Social Interactions: Helping others and behaving in a pro-social way is intimately linked to one's social environment. Whom we interact with, whether others can acknowledge what we do, matters for whether individuals contribute to the common good. By the same token, this also implies that social interaction effects introduce interpersonal spillovers. These spillovers can have important economic consequences. For example, they can create social multipliers that increase the effectiveness of incentives and other policy interventions. Research in other areas of economics shows that social interaction effects can be important, but their potential to raise the provision of public goods remains under-explored.3. Negative Reciprocity: Everyday experience shows unfriendly behaviors are often reciprocated with lower motivations to help out. Lab evidence abounds on the role of negative reciprocity: having been treated unkind in lab experiments often triggers strong reactions in which individuals go out of their way to punish the party that had been unkind. Previous studies have found that negative reciprocity is stronger in males than in females. Yet, few studies examine the role of perceived unfriendliness on prosocial behavior in the field. In this requested extension of an earlier project (PDFMP1_141767), we address each of the issues for the case of voluntary blood donations. A strong and well-established cooperation with the Blood Transfusion Service of the Red Cross in Zurich (BTSRC) allows us to access their blood donation data, and conduct randomized studies and experiments to address each of these issues. Each of the sub-projects contributes to important questions in public economics / behavioral economics, related to the understanding of pro-social motivations. Each sub-project also contributes to public health issues related to blood donations.
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