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Effects of telephone-administered cognitive-behavioral relapse prevention for patients with chronic and recurrent depression: A multi-center randomized clinical trial

English title Effects of telephone-administered cognitive-behavioral relapse prevention for patients with chronic and recurrent depression: A multi-center randomized clinical trial
Applicant Watzke Birgit
Number 166009
Funding scheme Project funding
Research institution Psychologisches Institut Universität Zürich
Institution of higher education University of Zurich - ZH
Main discipline Psychology
Start/End 01.11.2016 - 31.05.2021
Approved amount 480'473.00
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Keywords (8)

Cognitivebehavioral therapy; Major depression ; Recurrent depression; Psychotherapeutic aftercare ; Continuation therapy ; Telepone-based intervention; Randomized controlled trial; Relapse prevention

Lay Summary (German)

Lead
Depressionen verlaufen häufig episodisch oder chronisch und stellen für die Betroffenen eine grosse und oftmals dauerhafte Belastung dar. Akute Depressionen können wirksam behandelt werden; allerdings bleibt auch nach erfolgreicher Therapie ein hohes Rückfallrisiko. Daher empfehlen Behandlungsrichtlinien gezielte Massnahmen zur Nachsorge und Rückfallprophylaxe.
Lay summary

Aufgrund des hohen Rückfallrisikos bei depressiven Erkrankungen werden auch nach erfolgreicher Akutbehandlung weitergehende Massnahmen zur Nachsorge, sogenannte Erhaltungstherapien, empfohlen. Die tatsächliche Umsetzung solcher Massnahmen zur Rückfallprophylaxe scheitert in der Praxis jedoch häufig, sei es am Aufwand oder weil es keine nahtlosen Weiterbehandlungsmöglichkeiten gibt. Hier könnten erhaltungstherapeutische Telefonkontakte gewinnbringend eingesetzt werden, da sie eine flexible und ortsunabhängige therapeutische Unterstützung ermöglichen.

Ziel des NaTel-Projekts ist es, die Wirksamkeit einer telefongestützten Erhaltungstherapie zu untersuchen. Das Angebot richtet sich speziell an Patientinnen und Patienten, die aufgrund einer Depression eine Psychotherapie absolviert haben. Im Projekt wird untersucht, ob die Erhaltungstherapie dazu beiträgt, depressive Rückfälle zu reduzieren. Hierfür werden Patientinnen und Patienten, die kurz vor Abschluss ihrer Depressionsbehandlung stehen, per Zufall einer von zwei Gruppen zugewiesen und im weiteren Verlauf der Studie miteinander verglichen. Eine der beiden Gruppen erhält im Anschluss an die Akutbehandlung die übliche Standardbehandlung. Die andere Gruppe nimmt als zusätzliches Angebot im Anschluss an die Akutbehandlung über einen Zeitraum von 6 Monaten an der telefongestützten Erhaltungstherapie teil. In der Studie werden insgesamt 218 Patienten an mehreren Kliniken in der Schweiz untersucht. Alle Studienteilnehmer werden zu mehreren Zeitpunkten mittels Fragebogen und klinischer Interviews zu ihrem Gesundheitszustand befragt.

Das Projekt soll einen Beitrag dazu leisten, die Versorgungssituation von Menschen mit chronischen bzw. wiederkehrenden psychischen Erkrankungen zu verbessern. Das niedrigschwellige Angebot der telefon-gestützten Erhaltungstherapie eröffnet neue Möglichkeiten, den Zugang zu Nachsorgeangeboten zu verbessern und die Gesundheit der betroffenen Menschen langfristig positiv zu beeinflussen.

Direct link to Lay Summary Last update: 21.02.2017

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
200760 Intersession processes in psychotherapy using an ecological momentary assessment approach 01.03.2022 Project funding

Abstract

Depressive disorders often take a recurrent or chronic course and cause large and enduring individual suffering as well as-from a societal perspective-high direct and indirect costs. Although many patients benefit from acute phase psychotherapy there remains a substantial risk for relapse or recurrence. While there is evidence that acute phase treatments for depressive disorders are effective, comparatively few research has investigated the effects of psychological continuation or aftercare interventions for preventing relapses and recurrences. Results for it are promising, however, research also suggests that there are obstacles concerning access and compliance if aftercare interventions are delivered in a face-to-face setting. More flexible and low-threshold interventions and the use of distance technology might have the potential to overcome some of these obstacles. The aim of the NaTel-project is to investigate the effectiveness of a telephone-administered cognitive-behavioral continuation therapy (T-CT) as an aftercare intervention for patients with chronic or recurrent depression following acute phase psychotherapy. T-CT comprises eight telephone contacts within a period of approximately six months. Primary focus of the intervention is to support the participants in transferring skills learned during acute phase CBT to daily life and to train them to apply relapse prevention strategies. The effectiveness of the intervention will be tested in a two-parallel group, multisite, evaluator-blind, randomized controlled clinical trial in which patients with chronic or recurrent major depressive disorder who have responded to acute phase CBT will receive T-CT in addition to care-as-usual (CAU), or CAU alone. The primary research question of the study is whether participating in T-CT reduces depressive relapses during follow-up. Patients will be assessed at the end of their index CBT (baseline) as well as 3-, 6-, 12- and 18 months after baseline. The primary endpoint of this study is relapse of a major depressive episode assessed with semi-structured clinical interviews. Secondary outcomes include depressive and anxiety symptoms, health-related-quality of life and psychosocial functioning, as well as relevant moderators and process variables. The NaTel-project addresses a pressing problem of mental health care by focusing on the long-term outcome of patients with depression who are at risk for relapse. Using distance technology T-CT offers advantages over traditional ways of delivering aftercare interventions. In case of positive results, an effective and feasible low-threshold intervention for continuation treatment will be available which could facilitate the implementation and dissemination of aftercare services, and ultimately, improve treatment pathways of patients suffering from depression.
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