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Haecceitism as a Theory of Individual Essences

English title Haecceitism as a Theory of Individual Essences
Applicant Scarpati Maria
Number 164937
Funding scheme Doc.Mobility
Research institution Department of Philosophy Columbia University
Institution of higher education Institution abroad - IACH
Main discipline Philosophy
Start/End 01.09.2016 - 30.06.2017
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Keywords (25)

Essentialism; Ontology; Thisness; Individuals; Modality; D. Kaplan; Identity; R.M. Adams; Haecceitas; Direct reference; Individuation; S. Kripke; Proper names; Essence; Metaphysics; Identity-dependence; Haecceitism; Leibniz's law; Bare identities; Primitiveness; Transworld identity; Possible worlds; Ontological dependence; Properties; J. Duns Scotus

Lay Summary (Italian)

Lead
L’Ecceitismo è una teoria riguardante l’identità degli individui. La sua tesi è che l’identità di ciascun individuo non sia determinata dalle proprietà qualitative dell’individuo stesso, ma bensì primitiva. Un individuo è l’individuo che è, e in quanto tale distinto da ogni altro, in virtù di un fatto primitivo - per esempio, Obama è l’individuo che è in quanto possiede la proprietà primitiva di essere Obama.
Lay summary

Soggetto e obiettivo

Il dibattito riguardante l’Ecceitismo ha inizio negli anni ’70 del ‘900; tuttavia, ancor oggi non c’è consenso sulla definizione di tale teoria. Questo progetto propone un’interpretazione dell’Ecceitismo come la tesi che gli individui non abbiano essenze individuali qualitative. Analizzeremo tale definizione confrontandola con quella fornita da Kaplan nel 1975. Un confronto tra l’essenzialismo riguardante gli individui e quello riguardante i generi naturali e il tentativo di ovviare alla mancanza di una chiara definizione di ‘individuo’ faranno parte di questa fase. Passeremo poi ad un esame delle definizioni alternative alla luce di nozioni metafisiche centrali come la dipendenza ontologica. Analizzeremo infine gli argomenti pro e contro le essenze individuali qualitative mettendo in luce le conseguenze per una teoria generale di ciò che è possibile e di ciò che è necessario.

Contesto socio-scientifico

Il progetto utilizza il modus operandi della filosofia analitica – in particolare, l’analisi concettuale, la logica filosofica, le nozioni tipiche della metafisica analitica. Miriamo così a inserire i suoi risultati nel dibattito riguardante la metafisica degli oggetti individuali e l’essenzialismo.

Il progetto avrà luogo presso il Dipartimento di Filosofia della Columbia University (New York), sotto la direzione del Prof. Fabrice Correia (Università di Neuchâtel) e in collaborazione con il Prof. Achille Varzi (Columbia University, NY).  

Direct link to Lay Summary Last update: 12.11.2015

Responsible applicant and co-applicants

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Graduate Workshop on Philosophy Individual talk Metaphysical Haecceitism and the Individuals Assumption 09.12.2016 Columbia University, NYC, United States of America Scarpati Maria;


Associated projects

Number Title Start Funding scheme
159472 Essences, Identities and Individuals 01.04.2015 Project funding
147685 Grounding - Metaphysics, Science, and Logic 01.12.2013 Sinergia
135262 Essence and Metaphysical Grounds 01.09.2011 SNSF Professorships
114758 La théorie de l'essence 01.09.2007 SNSF Professorships
150289 The Nature of Existence: Neglected Questions at the Foundations of Ontology 01.11.2013 Project funding

Abstract

Consider an individual - for instance, yourself. Major philosophical issues among which individuation and the ontology of individuals face metaphysicians with such questions as: what makes it the case that you are you, and you are different from every other individual - e.g., from me? What condition, or what collection of conditions, is both necessary and sufficient for being identical with you, hence different from any other individual? Intuitively, one could wish to answer such questions by mentioning the properties that an individual has, and that seem to distinguish it from other individuals. For instance, you have the property, which I lack, of reading these words at a given moment in time, while I have the property, which you lack, of writing these same words at a different moment in time. Unfortunately, it is far from clear that a solution along these lines can be effective; in fact, it seems to be either wrong or buck-passing. It passes the buck if, among the distinguishing properties, one is to consider properties that consist in being in some relation with determinate individuals - e.g., being the daughter of Frank Sinatra. But if we exclude such properties, the proposed solution seems to be wrong. For it is at least metaphysically possible that some individual share all of your purely qualitative properties and still is not you but, for instance, me . The topic of my research is Haecceitism, a metaphysical doctrine that accepts this predicament and goes on to claim that the identity of individuals is primitive, both in a single world and across possible worlds.
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