Project

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After the school-to-work transition: Do VET graduates have fewer chances for career mobility?

English title After the school-to-work transition: Do VET graduates have fewer chances for career mobility?
Applicant Falcon Julie
Number 161095
Funding scheme Advanced Postdoc.Mobility
Research institution Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung
Institution of higher education Institution abroad - IACH
Main discipline Sociology
Start/End 01.07.2015 - 31.08.2015
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Keywords (3)

Educational and social inequality; Returns to education; Large-scale comparative and temporal analysis

Lay Summary (French)

Lead
Ce projet, qui est une continuation du projet précédent intitulé “Individual and societal returns to vocational education and training in a changing world: A stepping stone or a trap?”, s’intéresse à l’évolution de la valeur de l'apprentissage et des autres diplômes professionnalisant du secondaire sur le marché du travail dans une perspective comparative et historique. Alors que l’éducation professionnelle est souvent perçue comme un rempart au chômage et un tremplin pour l’insertion sur le marché du travail, peu d’études historiques et comparatives ont été menées sur le sujet. Or, le marché de l’emploi et le système éducatif ont subit d’importante transformations au cours des 50 dernières années, ce qui pourrait avoir mis à mal la façon dont ces titres éducatifs sont rétribués sur le marché du travail.
Lay summary

Ce projet propose d’analyser l’insertion sur le marché du travail et la mobilité de carrière des diplômés de l’apprentissage et du secondaire professionnel. Nous analysons dans un premier temps l’évolution temporelle de la mobilité de carrière dans quatre pays (étude 1). Dans un second temps, nous étudions la diversité dans les parcours de carrière de ces diplômés, en les reliant à divers facteurs tels que l’origine sociale, le type de filière, et la ségrégation sexuels dans ces filières et sur le marché du travail (étude 2). Cette recherche mobilise des données transversales (enquêtes emplois depuis les années 1970) et longitudinales (panel des ménages) dans une perspective comparative entre l'Allemagne, la France, la Grande-Bretagne et la Suis

 

Direct link to Lay Summary Last update: 29.06.2015

Responsible applicant and co-applicants

Publications

Publication
Les limites du culte de la formation professionnelle: comment le système éducatif suisse reproduit les inégalités sociales
Falcon Julie (2016), Les limites du culte de la formation professionnelle: comment le système éducatif suisse reproduit les inégalités sociales, in Formation-Emploi , (133), 35-53.
Mobilité sociale au 20ème siècle en Suisse: entre démocratisation de la formation et reproduction des inégalités de classe
Falcon Julie (2016), Mobilité sociale au 20ème siècle en Suisse: entre démocratisation de la formation et reproduction des inégalités de classe, in Social Change in Switzerland, (5), 1-13.
Soziale Mobilität in der Schweiz im 20. Jahrhundert: zwischen Demokratisierung der Bildung und Fortbestand der Klassenungleichheiten
Falcon Julie (2016), Soziale Mobilität in der Schweiz im 20. Jahrhundert: zwischen Demokratisierung der Bildung und Fortbestand der Klassenungleichheiten, in Social Change in Switzerland , (5), 1-13.

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Conference: (Persistent) Inequalities Revisited, Monte Verità/Ascona, Switzerland Talk given at a conference Inherited talent? An analysis of changes in the profile of graduates of the French “grandes écoles” elite higher education schools 26.07.2015 Locarno, Switzerland Falcon Julie;
Conference: (Persistent) Inequalities Revisited, Monte Verità/Ascona, Switzerland Talk given at a conference Education and Intergenerational Social Mobility in 20th Century Switzerland 26.07.2015 Locarno, Switzerland Falcon Julie;


Associated projects

Number Title Start Funding scheme
151754 Individual and societal returns to Vocational Education and Training in a changing world: A stepping stone or a trap? 01.01.2014 Early Postdoc.Mobility

Abstract

This research project constitutes the continuation of my early post-doc mobility fellowship, “Individual and societal returns to vocational education and training in a changing world: A stepping stone or a trap?” This project analyzes the returns to vocational education and training (henceforth VET) in a dynamic and comparative perspective by looking at the career mobility of VET graduates using advanced statistical techniques. While VET is often considered a beneficial type of education for labor-market integration, little is known about the career mobility chances it offers. Yet, in recent years, some scholars have argued that VET would offer poor (and poorer) career mobility chances. Therefore, the aim of this research project is to analyze the specificity of VET graduates’ career mobility from a cross-national perspective (France, Germany, Switzerland, and the UK). It will provide insights on how VET graduates’ career mobility chances changed over time (Study 1) and on the extent to which their career mobility is heterogeneous and depends on other attributes (social origin, type of VET program, occupational sex segregation) (Study 2). To do so, we undertake a large-scale empirical analysis relying on two types of data sources: time series from Labour Force Surveys and panel data.
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