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Reduction of corticosteroid use in outpatient treatment of exacerbated COPD - a randomized, double-blind, non-inferiority study

English title Reduction of corticosteroid use in outpatient treatment of exacerbated COPD (The "RECUT"-Trial)
Applicant Leuppi Jörg Daniel
Number 160072
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Medizinische Universitätsklinik Kantonsspital Liestal
Institution of higher education University of Basel - BS
Main discipline Internal Medicine
Start/End 01.04.2015 - 31.03.2019
Approved amount 525'000.00
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Keywords (5)

Reduction; Primary Care; Exacerbation; Corticosteroids; COPD

Lay Summary (German)

Lead
Eine akute Verschlechterung der chronisch obstruktiven Lungenkrankheit (COPD) wird mit Steroidpräparaten behandelt. Wir möchten beweisen, dass eine dreitägige entzündungshemmende Kortisonbehandlung im Vergleich zu einer fünftägigen Behandlung im Bereich der ambulanten Versorgung gleich wirksam ist. Dadurch könnten häufige Nebenwirkungen der Steroidbehandlungen reduziert und internationale Leitlinien angepasst werden.
Lay summary

Inhalt und Ziele des Forschungsprojekt
Etwa 5-7% der Schweizer Bevölkerung leiden an chronisch-obstruktiver Lungenkrankheit (COPD). Die WHO gibt die COPD als vierthäufigste Todesursache weltweit an. Gemäss aktuellen Richtlinien gehören Kortikosteroidmedikamente (Prednison) zur Standardmedikation einer akuten Verschlechterung der COPD, da sie den klinischen Verlauf positiv beeinflussen. Eine Kortikosteroidbehandlung bringt aber auch Nebenwirkungen mit sich. Wir konnten kürzlich bei hospitalisierten Patienten zeigen, dass eine fünftägige Behandlungsdauer mit Kortikosteroiden einer vierzehntägigen Behandlungsdauer nicht unterlegen ist und die kumulative Kortikosteroiddosis signifikant verringert werden kann. Unseres Wissens gibt es aber bisher keine Daten zur notwendigen Therapiedauer bei Patienten mit einer akuten Verschlechterung ihrer COPD, welche sich in hausärztliche Behandlung begeben.
In unserer Studie können PatientInnen teilnehmen, welche sich mit einer akuten Verschlechterung ihrer COPD beim Hausarzt vorstellen. Die teilnehmenden PatientInnen erhalten entweder über fünf Tage 40mg Prednison/Tag oder für drei Tage 40mg Prednison/Tag gefolgt von zwei Tagen Placebotabletten. In den folgenden Monaten wird untersucht ob sich das verkürzte Therapieschema im Vergleich zur Standard-Therapie bewähren kann. Dabei stehen erneute Verschlechterungen, Nebenwirkungen der Steroidtherapie und die kumulierte Steroiddosis im Fokus.

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext des Forschungsprojekts
Zur Therapie der häufigen COPD-Exazerbationen im ambulanten Rahmen existieren keine verbindlichen Leitlinien. Durch diese Studie soll dieser Missstand behoben werden, die Therapiedauer einer Kortikosteroid-Therapie untersucht und gezeigt werden, dass eine erneut um 40% reduzierte Therapiedauer einen vergleichbaren Nutzen wie die Standardtherapie bei weniger Nebenwirkungen hat.

Direct link to Lay Summary Last update: 30.03.2015

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Clinical Trial Unit, University Hospital Basel Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Exchange of personnel
Institute for Primary Care and Community Care, University of Lucerne Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Industry/business/other use-inspired collaboration
University Clinic of Internal Medicine, Canton Hospital Baselland, Bruderholz Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication

Abstract

Chronic obstructive pulmonary disease (COPD) is a major public health issue in Switzerland and in the entire world. Acute exacerbations of COPD cause acute distress and progression of chronic disease as well as substantial costs for healthcare systems. According to current guidelines systemic corticosteroids are part of standard treatment of acute exacerbations in COPD patients. A recently published study of our group showed that in patients presenting to emergency departments with acute exacerbation of COPD, a short five day treatment with systemic steroids was non-inferior to a conventional 14 day treatment duration with regard to re-exacerbation rate (Leuppi-JD et al. Short-term vs conventional glucocorticoid therapy in acute exacerbations of chronic obstructive pulmonary disease: the REDUCE randomized clinical trial. JAMA. 2013;309(21):2223-31) This hospital-based study has already led to revisions of international COPD-guidelines (www.goldcopd.org). Although many patients are treated in outpatient settings, most studies in the field have been performed among hospitalized patients. To our knowledge, no data are currently available regarding the minimal necessary corticosteroid treatment duration in a primary care setting and there is an urgent need to validate the international guidelines in primary care. Furthermore, we believe that an additional reduction of treatment duration will not decrease clinical benefits of corticosteroid treatment but might lead to a reduction in well-known corticosteroid side effects and therefore diminish both individual long-term health-burden and public health care expenditure.With this double-blind, randomized, placebo-controlled trial we want to investigate whether a three day treatment duration of orally administered corticosteroids is non-inferior to a five day treatment duration in acute exacerbation of COPD treated in an outpatient setting and whether total glucocorticoid exposure can be reduced by shorter therapy. We will perform this trial in collaboration with general practitioners in northwestern and central Switzerland. For this purpose, we shall form a trial network consisting of the Canton Hospital Baselland (the leading study center) and the primary care partner institutes in Basel and Lucerne.
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