Project

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Knowledge and Practical Reality

Applicant Vollet Jacques-Henri
Number 158862
Funding scheme Doc.Mobility
Research institution Dept. of Philosophy University of St Andrews
Institution of higher education Institution abroad - IACH
Main discipline Philosophy
Start/End 01.10.2015 - 30.09.2016
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Keywords (9)

excuse; reason; norm; action; practical; epistemic; ascription; knowledge; rationality

Lay Summary (French)

Lead
En philosophie, la position orthodoxe est que les facteurs pratiques, tels que l'utilité ou le coût de l'erreur, ne sont pas pertinents pour définir la connaissance. Pourtant, un certain nombre d'arguments récents plaident en faveur d'une conception révisionniste. Il convient donc soit de modifier la conception orthodoxe, soit de répondre à ces arguments.
Lay summary

En philosophie, la position orthodoxe est que les facteurs pratiques, tels que l'utilité ou le coût de l'erreur, ne sont pas pertinents pour définir la connaissance. Pourtant, un certain nombre d'arguments récents, notamment basés sur la relation entre connaissance et action, plaident en faveur d'une conception révisionniste. Il convient donc soit de modifier la conception orthodoxe, soit de répondre à ces arguments.

Il s'agira tout d'abord d'examiner l'argument principal en faveur d'une conception révisionniste, basé sur les trois idées suivantes : plus les enjeux sont élevés, plus les données doivent être significatives ; si on sait quelque chose, il n'est pas irrationnel de le prendre pour acquis dans son action ; la connaissance ne requiert qu'une quantité significative, mais limitée, de données. On considérera ensuite si la distinction entre rationalité et excuse peut aider à comprendre la relation entre connaissance et action rationnelle dans un cadre orthodoxe. Enfin, on examinera dans quelle mesure la conception orthodoxe de la connaissance peut rendre compte du rôle de la connaissance dans la rationalité de l'action.

L'objectif de ce projet est donc de repenser les relations entre connaissance et action dans le cadre d'une approche orthodoxe de la connaissance.

Direct link to Lay Summary Last update: 02.09.2015

Responsible applicant and co-applicants

Publications

Publication
Certitude
Vollet Jacques-Henri, Belkoniene Miloud (2017), Certitude, in L'encyclopédie philosophique, 1.
Connaissance, expertise, fiabilité
Vollet Jacques-Henri (2016), Connaissance, expertise, fiabilité, in Chevalier Jean-Marie et Gaultier Benoit (ed.), Collège de France, Paris, 1-5.
Raison
Vollet Jacques-Henri (2016), Raison, Encyclo-Philo, Encylo-Philo.
Rationalité, réflexion, action
Vollet Jacques-Henri (2016), Rationalité, réflexion, action, in Chevalier Jean-Marie et Gaultier Benoit (ed.), Collège de France, Paris, 1-16.

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Certitude et infaillibilité Talk given at a conference A Defence of the Certainty Norm for Assertion 03.11.2016 Paris, France Vollet Jacques-Henri;
European Epistemology Network Meeting Talk given at a conference The Certainty Norm of Assertion and 'Knowledge' ascriptions 02.07.2016 Paris, France Vollet Jacques-Henri;
Journées interdoctorales de philosophie Talk given at a conference Une défense de la norme de certitude pour l'assertion 20.06.2016 Université de Franche-Comté, France Vollet Jacques-Henri;
Epistemology reading group Individual talk Intellectualism and the certainty norm of assertion 25.04.2016 Edimbourg, Great Britain and Northern Ireland Vollet Jacques-Henri;
Belief, Credence and Action Talk given at a conference How to Solve the Pragmatic Encroachment Paradox 04.12.2015 University of Geneva, Switzerland Vollet Jacques-Henri;


Awards

Title Year
Bourse Philibert Collart 2016

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
144403 Analyses de la rationalité en termes de connaissance 01.10.2012 Project funding

Abstract

My research project aims at clarifying the connection between knowledge and practicalreality, by inquiring into the role of practical factors in both knowledge ascriptions andepistemic assessments of actions. The way in which we ascribe knowledge andevaluate actions suggests that practical factors, such as the cost of error, are in somesense relevant to knowledge. For instance, suppose a trustworthy person tells mesomething true -- that a needle is safe. If I believe it, it seems proper to say that I knowit. But suppose that you are a surgeon and it is very important not to be wrong. In thatcase it seems that you should check, which suggests that you do no really know.Further, it seems that, in your situation, more evidence is required in order for you tobe rational to take this fact for granted.My general aim is to show that practical factors are actually not interestingly relevantto knowledge, but that knowledge is relevant to rational action: it is rational to takesomething for granted in your action if and only if you know it. My first objective is togive an account of our intuitions in this framework. My second objective is to defendthis idea by considering the distinction between rationality and excuse. My thirdobjective is to find an account of knowledge that motivates this connection betweenknowledge and practical rationality.
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