Project

Back to overview

Influence of the transition from school to work on health promotion choices of young people in Switzerland

Applicant Pfeiffer Constanze
Number 158337
Funding scheme Marie Heim-Voegtlin grants
Research institution Department of Epidemiology and Public Health Swiss Tropical and Public Health Institute Universität Basel
Institution of higher education University of Basel - BS
Main discipline Sociology
Start/End 01.06.2015 - 31.05.2017
Approved amount 265'227.00
Show all

All Disciplines (2)

Discipline
Sociology
Public Health and Health Services

Keywords (5)

Structure-agency; Adolescent health; Health promotion; Switzerland; Mixed methods

Lay Summary (German)

Lead
Der Übergang von der Schule zur Arbeit birgt Möglichkeiten aber auch Risiken. Während der sensiblen Zeit an der Schnittfläche zwischen Jugend und Erwachsensein treffen Jugendliche zahlreiche Entscheidungen, die unter anderem auch ihre Gesundheit beeinflussen können, wie zum Beispiel Rauchen, gesunde Ernährung sowie Bewegung. Das Scheitern dieses Übergangs (z.B. Unzufriedenheit, Abbruch der Ausbildung, Arbeitslosigkeit) verstärkt das Risiko negativer Folgen für die Gesundheit nicht nur während der Adoleszenz sondern auch im späteren Erwachsenenleben. Daher sind wissenschaftliche Erkenntnisse, die die komplexen Beziehungen dieses Übergangs von der Ausbildung zur Erwerbsarbeit und der Gesundheitsförderung von Jugendlichen in der Schweiz untersuchen, wichtig um gefährliche Langzeitwirkungen auf die Gesundheit reduzieren zu können. Das Projekt leistet dazu einen Beitrag.
Lay summary

Inhalt und Ziel des Forschungsprojekts

Die vorliegende Studie zielt darauf ab, die unterschiedlichen Bedeutungen der Gesundheitsförderung für Jugendliche zu erfassen. Zudem soll die Auswirkung von Ausbildung und Erwerbstätigkeit auf die Art und Weise wie Jugendliche Gesundheitsförderung leben analysiert werden. Um Einblicke in das Zusammenspiel zwischen individuellen und kontextuellen Faktoren zu erhalten, werden einerseits detaillierte Interviews mit Schülern und Schülerinnen in ihrem letzten obligatorischen Schuljahr sowie ein Jahr später durchgeführt werden. Andererseits arbeitet das Projekt mit der TREE (Transitionen von der Erstausbildung ins Erwerbsleben) Studie zusammen. TREE ist in der Schweiz die erste nationale Längsschnittuntersuchung zum Übergang Jugendlicher von der Schule ins Erwachsenenleben. Über einen Zeitraum von mehreren Jahren werden ab 2016 rund 10‘000 Jugendliche, die im selben Jahr aus der obligatorischen Schulpflicht entlassen werden, jährlich anhand von Fragebögen befragt. Das Projekt wird Fragen zur Gesundheitsförderung in diese TREE Fragebögen einbauen.

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext des Forschungsprojekts

Um das Verhalten von Jugendlichen während des Übergangs von der Erstausbildung zum Erwerbsleben besser verstehen zu können, ist es wichtig, nicht nur ihre Verhaltensweisen sondern auch den sozialen, kulturellen, politischen sowie ökonomischen Kontext zu berücksichtigen. Die Ergebnisse dieser Studie werden dazu beitragen, bisherige Strategien zur Gesundheitsförderung von jungen Menschen in der Schweiz weiter zu entwickeln.

Direct link to Lay Summary Last update: 22.05.2015

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Prof. Dr. Claudine Burton-Jeangros/Institute of Sociology, University of Geneva Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Exchange of personnel
Dr. Kristen Jafflin/Institute of Sociology, University of Basel Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Prof. Dr. Philip Tarr/Kantonsspital Basel Land Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Exchange of personnel
Prof. Dr. Julia Dratva/Institute of Health Sciences, University of Applied Sciences, Zürich Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Suzanne Suggs, Università della Svizzera italiana, Lugano Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Dr. Noemi Steuer/Centre for African Studies, University of Basel Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
SwissTPH Thursday Seminar, 18.05.2017 Individual talk Role of social media on body images and practices among Swiss adolescents 18.05.2017 Basel, Switzerland Pfeiffer Constanze;
Swiss Expert Group on Child- and Adolescent Health, Networking Workshop Talk given at a conference How to measure and monitor health resources and capabilities 08.02.2017 Basel, Switzerland Pfeiffer Constanze;
European Congress on Tropical Medicine and International Health Individual talk Linking capitals and capabilities in health promotion 08.09.2015 Basel, Switzerland Pfeiffer Constanze;


Self-organised

Title Date Place
Medical Anthropology Switzerland (MAS) Colloquium: “Adolescents’ Participation in Health: Critical Reflections at the Intersection of Anthropology and Public Health” 25.11.2016 Basel, Switzerland

Awards

Title Year
Seit Januar 2017 bin ich Vize-Präsidentin der Medical Anthropology Switzerland (wissenschaftliche Vereinigung von MedizinethnologInnen in der Schweiz) 2017

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
173902 Influence of the transition from school to work on health promotion choices of young people in Switzerland 01.06.2017 Marie Heim-Voegtlin grants
150998 Transitionen von der Erstausbildung ins Erwerbsleben 01.04.2014 Research Infrastructure

Abstract

The transition from school to work comes with opportunities as well as risks. During the sensitive period from adolescence to adulthood youth make important decisions that can influence their health. The failure of these transitions amplifies the risk of a negative impact on health including increased morbidity and mortality - not only during adolescence but also in adult life. Thus scientific insights into the complex relationship between the transition from education to employment and health promotion of young people in Switzerland are crucial in order to reduce dangerous long-term health effects. Studies are required that explain not only how, but also why social determinants such as education and employment can affect adolescent health promotion. A social scientific perspective that highlights the interplay between structural conditions and the agency of young people will provide important insights into adolescent health promotion in Switzerland. A mixed-methods approach will be used in order to learn more about different meanings of health promotion for young Swiss people and how education and employment influence their health promotion choices.
-