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Maintaining and fostering students' positive learning emotions and learning motivation in maths instruction during early adolescence

English title Maintaining and fostering students' positive learning emotions and learning motivation in maths instruction during early adolescence
Applicant Hascher Tina
Number 156710
Funding scheme Project funding
Research institution Abteilung Schul- und Unterrichtsforschung Institut für Erziehungswissenschaft Universität Bern
Institution of higher education University of Berne - BE
Main discipline Education and learning sciences, subject-specific education
Start/End 01.01.2015 - 31.12.2019
Approved amount 360'188.00
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All Disciplines (4)

Discipline
Education and learning sciences, subject-specific education
Sociology
Psychology
Mathematics

Keywords (5)

learning motivation; learning emotions; maths instruction; adolescensce; intervention study

Lay Summary (German)

Lead
Ein mehrfach und international bestätigtes Ergebnis ist, dass die positiven Emotionen gegenüber dem schulischen Lernen und die Motivation für die Schule mit Beginn der Adoleszenz absinken. Das Forschungsprojekt erprobt ein Interventionsprogramm mit Schüler/inne/n und Lehrpersonen, das dazu beitragen soll, diese negative Entwicklung im Mathematikunterricht abzuschwächen bzw. zu verhindern.
Lay summary

Inhalt und Ziel des Forschungsprojekts

Die Schule ist neben der Familie der wichtigste Ort der Entwicklung und Bildung von Kindern und Jugendlichen.  Es muss daher sicher gestellt werden, dass die schulischen Lernkontexte optimal gestaltet werden. Positive Lernemotionen und Lernmotivation sind Grundvoraussetzungen dafür, dass erfolgreiches Lernen in der Schule stattfinden kann. In der empirischen Schul- und Unterrichtsforschung zeigt sich jedoch, dass sich insbesondere in der Adoleszenz die Emotionen der Schülerinnen und Schüler verschlechtern und ihre Motivation abnimmt. Das Fach Mathematik ist davon besonders betroffen. Deshalb bedarf es der gezielten Überprüfung von schulischen und unterrichtlichen Massnahmen, die dazu beitragen können, diese negative Entwicklung zu verhindern bzw. abzumildern. Im Projekt werden deshalb die folgenden drei Ziele verfolgt:

  • Anhand der Integration zentraler Theorien werden die Voraussetzungen für erfolgreiches Lernen im Mathematikunterricht identifiziert.
  • Der Zusammenhang zwischen kognitiven und emotionalen bzw. motivationalen Aspekten wird im Prozess des Lernens im Mathematikunterricht näher beleuchtet.
  • Drei Interventionsprogramme (für  Schüler/innen, für Lehrpersonen, für beide Gruppen) werden entwickelt, implementiert und auf ihre Wirksamkeit überprüft.

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext

In der empirischen Schul- und Unterrichtsforschung besteht ein grosser Mangel an Studien, welche die Wirksamkeit von Interventionsmassnahmen gegen den Rückgang der positiven Emotionen und der Lernmotivation in der Schule systematisch untersuchen. Das Projekt leistet einen Beitrag dazu, diese Lücke zu schliessen, denn es liefert Erkenntnisse, die sowohl im Hinblick auf die Gestaltung des Unterrichts als auch für die Unterstützung des lebensbegleitenden Lernens von Relevanz sind.

Direct link to Lay Summary Last update: 02.12.2014

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
Emotionen im Mathematikunterricht.
Sutter-Brandenberger Claudia, Hascher Tina (2022), Emotionen im Mathematikunterricht., in Gläser-Zikuda Michaela, Frederking Volker, Hofmann Florian (ed.), Kohlhammer-Verlag, Stuttgart, 179-189.
Testing effects of promoting antecedents of mathematics achievement emotions: A change-change model
Held Tanja, Hascher Tina (2022), Testing effects of promoting antecedents of mathematics achievement emotions: A change-change model, in Learning and Individual Differences, 93, 102112-102112.
Zusammenhänge zwischen der Erfüllung der psychologischen Grundbedürfnisse und der selbstbestimmten Lernmotivation im Mathematikunterricht der Sekundarstufe I
Held-Augustin Tanja, Hagenauer Gerda, Hascher Tina (2021), Zusammenhänge zwischen der Erfüllung der psychologischen Grundbedürfnisse und der selbstbestimmten Lernmotivation im Mathematikunterricht der Sekundarstufe I, Springer Fachmedien Wiesbaden, Wiesbaden.
Motivationstheorien (im schulischen Kontext)
Sutter-Brandenberger Claudia, Hascher Tina, Liechti Eliane (2020), Motivationstheorien (im schulischen Kontext), Tübingen University Press, Tübingen, 175-186.
Facing Motivational Challenges in Secondary Education: A Classroom Intervention in Low-track Schools and the Role of Migration Background
Sutter-Brandenberger Claudia C., Hagenauer Gerda, Hascher Tina (2019), Facing Motivational Challenges in Secondary Education: A Classroom Intervention in Low-track Schools and the Role of Migration Background, in Gonida Eleftheria N., Lemos Marina S. (ed.), Emerald Publishing Limited, Croydon, 225-249.
Students’ self-determined motivation and negative emotions in mathematics in lower secondary education—Investigating reciprocal relations
Sutter-Brandenberger Claudia C., Hagenauer Gerda, Hascher Tina (2018), Students’ self-determined motivation and negative emotions in mathematics in lower secondary education—Investigating reciprocal relations, in Contemporary Educational Psychology, 55, 166-175.
Emotionen und Lernen im Unterricht
Hascher Tina, Brandenberger Claudia C. (2018), Emotionen und Lernen im Unterricht, in Krause Sabine, Huber Matthias (ed.), Springer VS, Wiesbaden, 289-310.
Förderung der Lernfreude und Reduzierung der Angst im Mathematikunterricht auf der Sekundarstufe 1
Brandenberger Claudia C., Moser Nicole (2018), Förderung der Lernfreude und Reduzierung der Angst im Mathematikunterricht auf der Sekundarstufe 1, in Hascher Tina, Hagenauer Gerda (ed.), Münster, Waxmann, 323-337.
Promoting students’ self-determined motivation in maths: Results of a one-year classroom intervention
Brandenberger Claudia C., Hagenauer Gerda, Hascher Tina (2018), Promoting students’ self-determined motivation in maths: Results of a one-year classroom intervention, in European Journal of Psychology of Education, 1-23.
Zum Zusammenspiel von Mathematikleistung, Schüler/innenmotivation und Lernemotionen auf der Sekundarstufe 1 – ein Vergleich zwischen Schüler/innen mit und ohne Migrationshintergrund in der Schweiz.
Brandenberger Claudia C., Hagenauer Gerda, Hascher Tina (2017), Zum Zusammenspiel von Mathematikleistung, Schüler/innenmotivation und Lernemotionen auf der Sekundarstufe 1 – ein Vergleich zwischen Schüler/innen mit und ohne Migrationshintergrund in der Schweiz., in Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaft , (2), 374-393.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Prof. Dr. Regina Bruder, TU Darmstadt Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Michaela Gläser-Zikuda, University of Erlangen-Nuernberg Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Bernd Schmitz, Technical University of Darmstadt Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Thomas Götz, University of Teacher Education, Thurgau, and University of Konstanz Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Dr. Beat Wälti, University of Teacher Education, Bern Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
ECER-Conference Talk given at a conference How changes in student control and value appraisals lead to changes in student mathematics emotions 09.09.2021 Genf / online, Switzerland Augustin Tanja; Hascher Tina;
EARLI-Conference Poster Reciprocal effects between self-determined motivation and learning behavior in lower secondary education 27.08.2021 Göteborg / online, Sweden Hascher Tina; Augustin Tanja;
EARLI-Conference Talk given at a conference Stability and change in motivation profiles in Mathematics instruction in lower secondary education 26.08.2021 Göteborg / online, Sweden Augustin Tanja; Hascher Tina;
SGBF-Kongress Talk given at a conference Low-Achieving Secondary School Students’ Development of Motivation in Mathematics: Initial Motivation Level and Intervention Participation 01.09.2020 Biel / online, Switzerland Hascher Tina; Brandenberger Claudia;
Schweizerische Gesellschaft für Bildungsforschung Talk given at a conference Entwicklung der Lernfreude und des Wohlbefindens im Fach Mathematik auf der Sekundarstufe I 03.06.2019 Universität Basel, Switzerland Augustin Tanja; Hascher Tina;
Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) Talk given at a conference Die Bedeutsamkeit der Lehrperson im Hinblick auf die Förderung der Motivation im Mathematikunterricht auf der Sekundarstufe I: 06.02.2018 Basel, Switzerland Brandenberger Claudia; Moser Nicole; Hascher Tina;
PAEPSY Talk given at a conference Wohlbefinden und Lernfreude im Jugendalter: Befunde einer Interventionsstudie. 14.09.2017 Münster, Germany Brandenberger Claudia; Moser Nicole; Hascher Tina;
Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) Talk given at a conference Enhancing adolescents' self-determined motivation and self-concept in math. An intervention study. 30.08.2017 Tampere, Finland Brandenberger Claudia; Hascher Tina;
Junior Researchers (JURE) Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) Poster Promoting at-risk students’ self-determined motivation and self-concept in maths. 28.08.2017 Tampere, Finland Brandenberger Claudia;
Schweizerische Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF) Talk given at a conference Mathematik, Motivation und Migration: Zum Zusammenhang zwischen Mathematikleistung und motivational-emotionalen Merkmalen 28.06.2017 Fribourg, Switzerland Hascher Tina; Brandenberger Claudia;
Schweizerische Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF) Talk given at a conference Eine Langzeitintervention zur Förderung der Motivation im Mathematikunterricht 26.06.2017 Fribourg, Switzerland Moser Nicole; Brandenberger Claudia; Hascher Tina;
Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) Talk given at a conference Förderung der Motivation im Mathematikunterricht – Geschlechtsspezifische Ergebnisse einer Interventionsstudie 14.03.2017 Heidelberg, Germany Brandenberger Claudia; Moser Nicole; Hascher Tina;
AEPF, Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft Talk given at a conference Mathematikleistung und motivational-emotionale Merkmale: Zur Rolle des Migrationshintergrundes 21.09.2016 Rostock, Germany Hascher Tina; Brandenberger Claudia;
Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (AEPF) Talk given at a conference Unterricht motivational positiv gestalten 19.09.2016 Rostock, Germany Moser Nicole;
Vorkonferenz AEPF, Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft Talk given at a conference Entwicklung und Förderung der selbstbestimmten Motivation in Mathematik 18.09.2016 Rostock, Germany Brandenberger Claudia;
Pre-Conference International Conference on Motivation (ICM) Talk given at a conference Motivation, Mathematics and Migration. Maintaining and fostering students’ positive learning emotions and learning motivation in math instruction during adolescence with special focus on immigrant vs. non-immigrant students 21.08.2016 Thessaloniki, Greece Brandenberger Claudia;
Pre-Conference International Conference on Motivation (ICM) Talk given at a conference Positive teaching. 19.08.2016 Thessaloniki, Greece Moser Nicole;
Schweizerische Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF) Talk given at a conference Förderung von Lernmotivation und positiven Emotionen im Fach Mathematik auf der Sekundarstufe 30.06.2016 Lausanne, Switzerland Moser Nicole; Brandenberger Claudia; Hascher Tina;


Knowledge transfer events

Active participation

Title Type of contribution Date Place Persons involved
Fachschaftstag PPP Kanton Bern Talk 07.12.2021 Bern, Switzerland Hascher Tina;
Fostering Maths Motivation Talk 06.11.2019 Perth, Australia Hascher Tina;
Förderung der Motivation in der Schule Talk 28.03.2019 Frankfurt, Germany Hascher Tina;
Frankfurter Forum 2019 Talk 28.03.2018 Frankfurt, Germany Hascher Tina;


Self-organised

Title Date Place
Lehrerberichte 01.03.2018 Bern, Switzerland

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Print (books, brochures, leaflets) Die Motivation der Schüler/innen erkennen German-speaking Switzerland International 2020

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
197299 Student Well-Being in Switzerland and in Russia (WESIR) 01.08.2021 Project funding

Abstract

The purpose of this study is to design, implement, and evaluate intervention programmes that seek to prevent a serious problem in secondary education: the decrease in students’ learning motivation, learning enjoyment and sense of well-being in school. Particularly young adolescent students become increasingly uninvolved, disengaged and detached from school. A comparison of various subject areas shows that learning in maths is especially affected by this negative development. The negative effects include reduced engagement, a lack of positive behaviour in the classroom and academic failure. These threaten the school careers of the affected adolescents, create obstacles for teaching and instruction and can also have stressful consequences for teachers. Thus, there is a need to (a) evolve and implement interventions that counteract this negative development and (b) transfer these intervention results into everyday school settings. Dealing with math instruction for 7 th -8 th -graders attending classes with basic achievement goals the Swiss canton of Bern, this study will be among the first to feature a systematic intervention approach (see also Röder et al., 2010, for successful implementation strategies) as it compares the impact of three forms of treatment (student intervention, teacher intervention, student and teacher intervention) versus a control group (waiting group design). The aim is to provide an initial step to maintain positive emotions in maths lessons and a second step to focus on improvements in learning motivation, learning enjoyment, student well-being and other positive scholastic attitudes. The design is domain-specific because there is empirical evidence that motivation and emotions vary across different subject areas (Götz et al., 2006). This allows to find out whether the domain-specific interventions can result in a general positive effect, i.e. whether supporting students’ emotions and learning motivation in maths will enhance general well-being in school.The aims of the study are: (a) Based on a combination of three theories originating from different research areas (the Stage-Environment Fit Theory, the Self-Determination Theory, and the Offer-and-Use Model of Instruction), negative emotional and motivational developments in school are explained. This allows both the identification of the preconditions for powerful learning environments that can support learning during a critical phase in schooling and explains aspects of the learning process that have not been precisely clarified by a single-theory approach so far (such as the specific role of the fulfilment of basic needs in the context of instruction in school). (b) Explaining the interplay between emotion, motivation and cognition, and their relevance for school learning has been sidelined up to now. While existing models lack empirical evidence, as they are primarily based on cross-sectional studies and/or studies without a quasi-experimental design, this study will provide an opportunity to model the interplay between cognitive and non-cognitive aspects of learning on a micro-level and to analyse emotion and motivation during processes of learning. (c) To generate ideas for the improvement of schooling and learning, intervention programmes must be tested explicitly. The systematic analysis of three intervention programmes that seek to prevent losses of motivation and the comparison of the effects of direct, indirect and combined training will generate academic knowledge that can be put into practice. (d) The idea of empowering students and teachers to actively co-construct positive learning environments will help to overcome traditional views on teaching and learning. The intervention will run for two years to allow enough time for the effects to develop (Hagenauer, 2010; Rheinberg & Krug, 2005).
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