Project

Back to overview

Time focus of startup founders

English title Time focus of startup founders
Applicant Brusoni Stefano
Number 152691
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Departement Management, Technologie und Ökonomie D-MTEC ETH Zürich
Institution of higher education ETH Zurich - ETHZ
Main discipline Science of management
Start/End 01.06.2014 - 31.12.2016
Approved amount 168'855.00
Show all

Keywords (4)

Twitter; Startup founders; Attention; Time Focus

Lay Summary (German)

Lead
Das Ziel dieses Forschungsprojektes ist ein erweitertes Verständnis über die Zusammenhänge zwischen dem Zeitfokus von Unternehmensgründer und der Innovationsfähigkeit und dem wirtschaftlichen Erfolg der jeweiligen Jungunternehmen. Der Zeitfokus ist ein Mass, in dem Personen typischerweise unterschiedlich viel Aufmerksamkeit der Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft widmen. Da Wissen und Expertise aus der Vergangenheit, Echtzeit Informationen aus der Gegenwart, wie auch Spekulationen über die Zukunft, für strategische Entscheidungsverfahren sehr wichtig sind, ist die unterschiedliche Gewichtung der Zeitaspekte durch die Unternehmensgründer äusserst relevant (Nadkarni & Chen, 2014).
Lay summary

Es konnte bereits gezeigt werden, dass der Zeitfokus von Geschäftsführern etablierter Unternehmen einen grossen Einfluss auf deren Innovationsfähigkeit und ökonomischen Erfolg hat (see Yadav, Prabhu, & Chandy, 2007). Die Korrelation zwischen Zeitfokus und wirtschaftlichen Indikatoren wurde bisher jedoch noch nicht für Unternehmensgründer untersucht. Eine weitere Studie von Bluedorn und Martin (2008) mit Unternehmern benutzte Fragebögen als eine Annäherung an den Aufmerksamkeitsfokus. Beide Studien zielten jedoch nur auf Personen aus den Vereinigten Staaten. Es ist daher unbekannt, ob diese Resultate auch in einer anderen Umgebung wiederholt werden können. Unser Projekt stützt sich auf diese Forschung und versucht einige Lücken zu füllen.

In früheren Studien haben wir bereits herausgefunden, dass die individuelle Fähigkeit, den Aufmerksamkeitsfokus zu kontrollieren, einen Einfluss auf die Innovationsfähigkeit und das Entscheidungsverhalten von Führungspersonen hat (Laureiro, Brusoni, Canessa, & Zollo, 2012, Laureiro, 2011, Laureiro, Canessa, et al., 2012). Auf diesen Grundlagen aufbauend, wollen wir in diesem Projekt unser Verständnis, wie der Zeit- und Aufmerksamkeitsfokus die Innovationsfähigkeit und den ökonomischen Erfolg beeinflussen, erweitern.

Unsere Stichprobe besteht aus Unternehmensgründern aus drei verschiedenen Ländern. Wir werden uns auf zwei Methoden abstützen. Einerseits werden wir die Twitter-Daten von Unternehmensgründern, die Twitter häufig benutzen, analysieren. Twitter-Daten mit hoher zeitlicher Auflösung (viele Tweets pro Tag) können als detaillierte, spontane und dialogische  Beobachtungen gesehen werden (Fischer & Reuber, 2011). Eine Inhaltsanalyse der Twitter-Daten gibt uns ein Verständnis des Zeitfokus’ der Unternehmensgründer. Andererseits werden die Twitter-Daten mit Interviews ergänzt, um unser Verständnis derjenigen Prozesse zu verbessern, die den Zeitfokus der Unternehmensgründer und die Ergebnisse ihrer Organisation verbinden.

Direct link to Lay Summary Last update: 01.06.2014

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
The psycholinguistics of entpreneurship
Tata Amulya, Laureiro-Martinez Daniella, Garcia David, Oesch Adrian, Brusoni Stefano, The psycholinguistics of entpreneurship, in Journal of Business Venturing Insights, JBVI 46.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Chair of systems design-ETH Zurich Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Academy of Management Talk given at a conference Does the way founders think about time, and about themselves, affect the performance of their startups? 05.08.2016 Anaheim, United States of America Brusoni Stefano; Laureiro Martinez Daniella; Tata Amulya;
SKEMA Talk given at a conference “The Future is Ours” : The Effect of Temporal Focus on Startup Funding 15.06.2016 Sofia antipolis, France Tata Amulya;
CCC: Consortium for cooperation and competitiveness Talk given at a conference Does the way founders think about time, and about themselves, affect the performance of their startups? 10.06.2016 Milan, Italy Tata Amulya; Brusoni Stefano; Laureiro Martinez Daniella;
Frontiers in Managerial and Organizational Cognition Conference Talk given at a conference Attention allocation to time and self: The role of temporal focus and self-categorization on start-up performance 25.06.2015 Roskilde, Denmark Tata Amulya;
Druid conference and organization theory workshop Talk given at a conference Looking backward and forward: The role of temporal focus on start-up performance 15.06.2015 Rome, Italy Tata Amulya;
Strategic Management Society conference Talk given at a conference Looking backward and forward: The role of temporal focus on start-up performance 10.06.2015 Denver, United States of America Brusoni Stefano; Tata Amulya;
Carnegie School of Organization Learning, Asilomar, USA Talk given at a conference Looking backward and forward: The role of temporal focus on start-up performance 01.05.2015 California, United States of America Brusoni Stefano; Tata Amulya; Laureiro Martinez Daniella;


Communication with the public

Communication Title Media Place Year
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) INTERVIEW OF CHEN & NADKARNI (2017) ASQ Blog International 2017

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
173900 MOC-TIM Conference 01.06.2017 Scientific Conferences
147375 Managerial Attention Research: How do managers pay attention to opportunities and threats? How can research be more useful to them? 01.06.2013 International Exploratory Workshops
156196 A logic of appropriateness: Role identities as a basis to individual decision making between exploitation and exploration 01.06.2015 Project funding (Div. I-III)

Abstract

Time Focus of Startup FoundersCorrespondence: Dr. Daniella Laureiro Martinez, Chair of Technology and Innovation Management, WEV H 306 Weinbergstrasse 56/58, 8092, Zuerich E-mail: dlaureiro@ethz.chThe objective of this research project is to understand whether startup founders differ in the time focus they adopt, and whether and how such differences are related to innovation and performance outcomes. Time focus is the degree to which individuals characteristically devote attention to perceptions of the past, present, and future. Time focus would be very relevant for entrepreneurs because past knowledge and experiences, real-time information and future speculations are all considered to be important in strategic decision-making (Nadkarni & Chen, 2014).It has been shown that the time focus of chief executive officers has a major influence on shaping innovation and performance (see Yadav, Prabhu, & Chandy, 2007). This correlation between time focus and innovation and performance indicators has not been studied for startup founders. A study by Bluedorn and Martin (2008) on a sample of entrepreneurs uses self-reported questionnaires as a proxy for focus of attention. These studies have focused only on individuals from the United States. It is therefore unknown whether any of these results would hold for other settings. Our work would build on this research and try to fill some of the gaps.Past studies by the authors of this project have found that the individual ability to control the focus of attention has an impact on the innovativeness and the decision-making performance of different groups of organizational leaders (Laureiro, Brusoni, Canessa, & Zollo, 2012, Laureiro, 2011, Laureiro, Canessa, et al., 2012). Building on our previous work, in this project we want to extend our understanding of how the time focus of attention affects innovativeness and performance.Our sample will consist of startup founders in three different locations. We will rely on two methods. First, we will rely Twitter data from startup founders who use Twitter very frequently. Frequent “Tweets” provide fine-grained, spontaneous and conversational type of data (Fischer & Reuber, 2011). From content-analyzing the Twitter data, we can understand the time focus of each startup founder. Second, Twitter data will be complemented by interviews to improve our understanding of the processes that connect startup founders focus time, and the outcomes of their organizations. Based on the findings of the present project, we will write one academic paper and one dissemination article, both for publication. In addition, we will design one teaching module to be implemented in one of our courses at the Department of Management Technology and Economics at ETH Zurich. This teaching module will target would-be entrepreneurs.
-