Project

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The “me” in “money”: How reminders of money shape self-construal and subsequent cognitive as well as behavioral processes

Applicant Greifeneder Rainer
Number 152588
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Fakultät für Psychologie Universität Basel
Institution of higher education University of Basel - BS
Main discipline Psychology
Start/End 01.08.2014 - 30.04.2017
Approved amount 253'018.00
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Keywords (5)

money; social psychology; social cognition; self-construal; embodiment

Lay Summary (German)

Lead
Geld besitzt eine gewisse Macht über Menschen, so sagt zumindest der Volksmund. Tatsächlich reicht schon der blosse Gedanke an Geld, um Menschen sozial distanzierter und kühler agieren zu lassen. Auf der anderen Seite motiviert der Gedanke an Geld zu mehr Leistung und Selbstkontrolle. Ziel dieses Projektes ist es, zu zeigen, dass Verhaltensänderungen wie diese in einer veränderten Selbstwahrnehmung begründet sind: Man sieht sich beim blossen Gedanken an Geld als distanziert aber strebsam. Darüber hinaus sollen Konsequenzen dieser veränderten Selbstwahrnehmung auf alltägliche Dinge wie Kommunikation, Konsumentenverhalten oder die eigene Körperwahrnehmung untersucht werden, um ein möglichst umfassendes Verständnis der psychologischen Konsequenzen von Geld zu entwickeln.
Lay summary

Geld ist ein wichtiger Bestandteil des Lebens in den meisten Zivilisationen dieser Welt. Geld zu besitzen ist häufig eine Voraussetzung für ein angenehmes Leben. Trotzdem ist das Verhältnis zu Geld vielfach von Ambivalenz geprägt: Einerseits wollen Menschen möglichst viel davon, andererseits besteht die Angst, dass Geld die eigene Person verändern kann, dass man sprichwörtlich dem Geld verfällt. Tatsächlich haben etliche Studien gezeigt, dass sich Status, Macht und Geld auf das Verhalten von Individuen auswirken und dass diese Veränderung nicht immer zum Positiven ausfällt. Neue Forschung zeigt zudem, dass allein der Gedanke an Geld dazu führen kann, dass sich Menschen weniger hilfsbereit, sozial distanziert und kühl verhalten. Auf der anderen Seite motiviert der Gedanke an Geld zu mehr Leistungsbereitschaft und Arbeitswille. In anderen Worten, der Gedanke an Geld führt dazu, dass man sich weniger um Andere, dafür mehr um sein eigenes Vorankommen bemüht.

In einem ersten Teil dieses Projekts soll gezeigt werden, dass die beschriebenen Verhaltensveränderungen in der Wahrnehmung der eigenen Persönlichkeit begründet sind: Man verhält sich kühler, aber strebsamer, weil man sich selbst so wahrnimmt. Im zweiten Teil soll aufgezeigt werden, welche Konsequenzen diese Wahrnehmung für unterschiedliche Bereiche wie persönliche Kommunikation und Konsumentenverhalten hat. Der dritte Projektteil prüft die Hypothese, dass die Selbstwahrnehmung als sozial kühl und distanziert durchaus wörtlich zu verstehen ist: Basierend auf Theorien zu „Embodiment“, die einen engen Zusammenhang zwischen sozialer Kälte und physischer Kälteempfindung postulieren, soll gezeigt werden, dass der blosse Gedanke an Geld dazu führt, dass sich Menschen nicht nur sozial, sondern auch körperlich kühler fühlen.

Direct link to Lay Summary Last update: 02.04.2014

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
It takes time (not money) to understand: Money reduces attentiveness to common ground in communication
Reutern Leonie, Greifeneder Rainer (2018), It takes time (not money) to understand: Money reduces attentiveness to common ground in communication, in Journal of Experimental Social Psychology, 74, 212-217.
Money and me: Thoughts of money change individuals’ self-view
Reutner Leonie, Walker Mirella, Greifeneder Rainer (2016), Money and me: Thoughts of money change individuals’ self-view, in NA - Advances in Consumer Research, Volume 44, Association for Consumer Research, Duluth, MN.
The Cold Heart: Reminders of Money Cause Feelings of Physical Coldness
Reutner Leonie, Hansen Jochim, Greifeneder Rainer (2015), The Cold Heart: Reminders of Money Cause Feelings of Physical Coldness, in Social Psychological and Personality Science, (5), 490-495.
Der Scrooge in uns allen: Die psychologische Macht des Geldes
Reutner Leonie (2015), Der Scrooge in uns allen: Die psychologische Macht des Geldes, in In-Mind Magazin, 3, 2.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Prof. Dr. Michaela Wänke/University of Mannheim Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Kathleen Vohs/University of Minnesota United States of America (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Dr. Mirella Walker/University of Basel Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Prof. Dr. Jochim Hansen/University of Salzburg Austria (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Association for Consumer Research (ACR) Poster Money and me: Thoughts of money change individuals’ selfview 27.10.2016 Berlin, Germany Greifeneder Rainer; Reutner Leonie;
16th Annual Meeting of the Society of Personality and Social Psychology Poster The cold heart: Reminders of money cause feelings of physical coldness 26.02.2015 Long Beach, United States of America Reutner Leonie; Greifeneder Rainer;
Kolloquium: Lehrstuhl für Konsumentenpsychologie und Ökonomische Psychologie Individual talk Das kalte Herz: Der Gedanke an Geld führt zu gesteigerter Kälteempfindung 22.01.2015 Mannheim, Germany Greifeneder Rainer; Reutner Leonie;


Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Media relations: print media, online media Cold cash is more than just a metaphor Pacific Standard International 2015
Media relations: print media, online media Cold Cash might be more than just a metaphor Mental Floss International 2015
Media relations: print media, online media Got a fever? Press cash to your forehead The Wall Street Journal International 2015
Media relations: print media, online media Wer an Geld denkt, dem wird kalt Karriere Bibel International 2015

Abstract

In western societies, money is ubiquitous-factually, because individuals encounter and handle it every day, but also psychologically, because money is closely tied to the satisfaction of a multitude of human needs. Somewhat surprisingly, while the incentivizing and motivating effects of money have received much attention, the symbolic effects of money on social behavior have only recently become the object of scientific research. These endeavors have brought forth compelling evidence that the mere idea of money strongly affects people’s judgment and behavior and makes individuals behave in a more self-focused, socially colder manner (Mogilner, 2010; Reutner & Wänke, 2013; Vohs, Mead, & Goode, 2006; Vohs, Mead, & Goode, 2008). Psychological effects of being reminded of money (e.g., by simply counting one’s cash) are hence highly relevant for understanding human social behavior and for broadening our understanding of the effects of money beyond money’s functions as a tool for exchange or motivation.Against the background of research on mere reminders of money, the proposed project seeks to accomplish the following set of three goals: Part 1 of this project suggests that reminders of money will cause shifts in how people perceive themselves, that is, how individuals construe their momentary self-image (henceforth referred to as self-construal). We hypothesize that mere reminders of money cause people to construe themselves as more independent and agentic, and less interdependent and communal (i.e., socially colder). Given that money induces a more independent self-construal, new theoretically derived and empirically testable hypotheses about downstream consequences of reminders of money ensue. In Part 2 of this project we test some of these assumptions with regard to goal orientation, brand extension, and communication. Finally, building on an “embodied” view of self-construal, we suggest that reminders of money may cause changes in individuals’ physical perceptions. More concretely, the project’s third part will be concerned with the implications the money induced socially colder self-view may have with regard to the actual physical perception of coldness.
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